Bukefalos 28 år!

Fiorano

Trådstartare
Känner mig som en väldigt uråldrig hundägare som bara fodrat med torrfoder. Men nu vill ju lilla hund inte äta det (hon är under utredning av veterinär). Köpte tre olika sorter Royal Canin, Pro Plan och Purina(?) på kliniken för att se vad hon gillar. Än verkar allt som är mjukt funka bra.

Men dessa kostar 29-33:- burken och hon ska ha nästan 2/dag. Är jag orimligt snål eller finns det billigare alternativ som är smakligt? Någon som har tips? Det bör vara mild mat med högt energiinnehåll för hon är aningen tunn och får gärna lägga på sig. Det är en okastrerad jrt-tik på tolv år som lever ett aktivt liv och är med mycket i stallet.
 
Känner mig som en väldigt uråldrig hundägare som bara fodrat med torrfoder. Men nu vill ju lilla hund inte äta det (hon är under utredning av veterinär). Köpte tre olika sorter Royal Canin, Pro Plan och Purina(?) på kliniken för att se vad hon gillar. Än verkar allt som är mjukt funka bra.

Men dessa kostar 29-33:- burken och hon ska ha nästan 2/dag. Är jag orimligt snål eller finns det billigare alternativ som är smakligt? Någon som har tips? Det bör vara mild mat med högt energiinnehåll för hon är aningen tunn och får gärna lägga på sig. Det är en okastrerad jrt-tik på tolv år som lever ett aktivt liv och är med mycket i stallet.
Provat färskfoder? Min får magkatarr av torrfoder så han har ätit färskfoder hela livet. Jag ger just nu Halla färskfoder men har även gett Mush.
Jag undviker dock dom sorterna med Kyckling pga ökad risk för bakterier.
 
Provat färskfoder? Min får magkatarr av torrfoder så han har ätit färskfoder hela livet. Jag ger just nu Halla färskfoder men har även gett Mush.
Jag undviker dock dom sorterna med Kyckling pga ökad risk för bakterier.
Nej jag har inte provat färskt alls. Vet inte ens var jag ska köpa det🙈. Noll koll verkligen. Alltså min stackars hund, hon har levt på dåligt torrfoder, morötter och hästbajs🙈🙈🙈.
 
Om jag åker till ex Arken Zoo, brukar personalen vara kompetent nog att hjälpa en med foderrådgivning? Det känns väldigt rimligt att börja med färskfoder! Hur funkar det rent praktiskt? Hur länga måste det tina upp osv?
 
Känner mig som en väldigt uråldrig hundägare som bara fodrat med torrfoder. Men nu vill ju lilla hund inte äta det (hon är under utredning av veterinär). Köpte tre olika sorter Royal Canin, Pro Plan och Purina(?) på kliniken för att se vad hon gillar. Än verkar allt som är mjukt funka bra.

Men dessa kostar 29-33:- burken och hon ska ha nästan 2/dag. Är jag orimligt snål eller finns det billigare alternativ som är smakligt? Någon som har tips? Det bör vara mild mat med högt energiinnehåll för hon är aningen tunn och får gärna lägga på sig. Det är en okastrerad jrt-tik på tolv år som lever ett aktivt liv och är med mycket i stallet.
Magnussons blötmat är jag supernöjd med, helt svenskt.
Finns en som heter Jakt och Sport med högre energiinnehåll och det är verkligen inga stora mängder som går åt tycker jag, så prisvärt också.

1629407848851.png
 
Om jag åker till ex Arken Zoo, brukar personalen vara kompetent nog att hjälpa en med foderrådgivning? Det känns väldigt rimligt att börja med färskfoder! Hur funkar det rent praktiskt? Hur länga måste det tina upp osv?
Vissa på djuraffärer är jättebra och andra har ingen koll alls och säger helt knäppa eller ibland felaktiga saker. Så det är svårt att säga tycker jag.
 
Magnussons blötmat är jag supernöjd med, helt svenskt.
Finns en som heter Jakt och Sport med högre energiinnehåll och det är verkligen inga stora mängder som går åt tycker jag, så prisvärt också.

Visa bifogad fil 75617
Hon har faktiskt fått Magnussons torrfoder till nu för det har dom på Ica här. Inte frågat om de har färskfodret, men inte helt omöjligt! Känns väldigt bra att köpa svenskt oavsett.
 
Jag har en cocker spanieltik, ett år, som varit lite petig i maten. Bytte till färskfoder för en månad sedan. Läste på nätet och bestämde mig för att testa Fodax. Då jag ville ha kycklingfritt pga risken för bakterier valde jag Fodax vilt som består av ca 70 % nötkött och resten viltkött. Råvarorna är svenska. Tio kg kostar 350 kr och min hund (10,5 kg) ska ha ca 300 g/dag så en påse räcker lite mer än en månad. Maten är frusen i block om 400 g som är lätta att hantera.

Hunden är numera inte petig :p . Hon älskar sin nya mat. Jag beställer på nätet och hämtar direkt från Fodax lastbil som levererar till min stad två gånger i månaden. Om din info stämmer angående stad så har ni leveransställe.

Jag tycker att kostnaden är rimlig och hunden är som sagt supernöjd. Nu har jag köpt den frystorkade varianten som komplement att ha nu när vi ska bort några dagar. Den är dyr - 149 kr för en påse som räcker ca fyra dagar. Men jag tänker bara använda den när vi är borta och av någon anledning inte kan ta med fryst mat.
 
Nej jag har inte provat färskt alls. Vet inte ens var jag ska köpa det🙈. Noll koll verkligen. Alltså min stackars hund, hon har levt på dåligt torrfoder, morötter och hästbajs🙈🙈🙈.
Jag köper både Mush och Halla på Granngården. Halla är svenskt och Mush är finskt. Båda är smidiga då Mush har som köttbullar och Halla är som järpar ungefär. Tar fram kvällen innan så nästa dagsranson får tina i kylen. Min går för närvarande på Halla Nötvom och Mush grönsaksbullar.

Färskfodret är längst ner i listan.

https://www.hallapetfood.se/hundmat/
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Just d, viktigt att aldrig värma upp färskfoder! Då blir benresterna i fodret hårda och kan skada hunden!
 
Just d, viktigt att aldrig värma upp färskfoder! Då blir benresterna i fodret hårda och kan skada hunden!
De flesta färskfoderna innehåller väl inte ben utan benmjöl?

Ett tag sedan jag barfade på heltid men då var det bara musch och emmzo som hade några sorter med ben, tror dock att att det var helfoder?

Vom värmer man bara en gång. Stinker något fruktansvärt
 
De flesta färskfoderna innehåller väl inte ben utan benmjöl?

Ett tag sedan jag barfade på heltid men då var det bara musch och emmzo som hade några sorter med ben, tror dock att att det var helfoder?

Vom värmer man bara en gång. Stinker något fruktansvärt
Dom jag har haft, då bla Emmzo och Mush innehåller ganska mycket benrester, har ibland hittat ganska stora benbitar. Men det kanske inte är så vanligt i dom andra, ska erkänna att jag inte har koll där. Men iaf Mush är ju kanske ofta ganska vanligt att man börjar med eftersom det är enkelt att hantera så det kan ju ändå vara bra att vara medveten om det, tänkte jag.

Haha jag kan tänka mig stanken om man skulle råka värma Vom..:yuck:
 
Hon har faktiskt fått Magnussons torrfoder till nu för det har dom på Ica här. Inte frågat om de har färskfodret, men inte helt omöjligt! Känns väldigt bra att köpa svenskt oavsett.
Det är inte färskfoder utan ångkokt foder. Jag föredrar det, ger inte färskfoder av flera anledningar.
Går enkelt att beställa på nätet med hemleverans. Beställde från widforss sist och det kom hem dagen efter.
 
Jag ger hellre Magnussons än färskfoder jag men kika på mush bollar mycket smidiga för oss med små hundar.
Jag köper sorten utan gris och kyckling det finns två sorter och bollarna är fräschare än block eller inplastade korvar tycker jag och dom tinar på nolltid :)
 
Senast ändrad:
Måste slå ett slag för Magnussons ångkokta korvar som flera har nämnt. Mirakelfoder! :D Alla mina funkar såååå bra på det, och de är känsliga individer som inte funkar på många foder.

Jag ger även rått men tycker mina är finare på Magnussons våtfoder. Det är dock lite dyrare än färskfoder.
 
Måste slå ett slag för Magnussons ångkokta korvar som flera har nämnt. Mirakelfoder! :D Alla mina funkar såååå bra på det, och de är känsliga individer som inte funkar på många foder.

Jag ger även rått men tycker mina är finare på Magnussons våtfoder. Det är dock lite dyrare än färskfoder.
Måste provas men har inte sett det här I trakterna än kommer det säljas på maxi och city gross som torrfodret?
 
Nej jag har inte provat färskt alls. Vet inte ens var jag ska köpa det🙈. Noll koll verkligen. Alltså min stackars hund, hon har levt på dåligt torrfoder, morötter och hästbajs🙈🙈🙈.
Idag finns det inte många torrfoder som är att betrakta som regelrätt dåliga. Även foder som förr ansågs vara riktiga skitfoder är idag kompletta helfoder som många hundar mår alldeles utmärkt av att äta. Idag är många hundägare så medvetna och engagerade i sina hundars foder att tillverkare inte längre kommer undan med att göra skitfoder. Olika hundar fungerar olika bra på olika foder precis som vi människor så det handlar snarare om att hitta ett foder som just din hund mår bra av istället för att fokusera för mycket på vilka foder som anses "bra" och vilka som anses "dåliga". Har din hund ätit Magnussons så skulle jag absolut inte säga att du gett den dålig mat, tvärt om, det är ett populärt foder som många hundar fungerar väldigt bra på.

Jag tycker du ska kolla på Magnussons ångkokta foder som flera andra föreslagit. Primadog kan också vara värt att kolla på.
 
Är det bara att hon inte gillar torrfodret eller ska hon inte äta det av någon annan anledning? Ifall det är det första kan du ju prova att blanda?

Vår hund är rätt kräsen och vill ibland inte alls äta sitt torrfoder, men då brukar vi köpa burkmat och ersätta kanske 1/3 av torrfodret med det. Den blandningen är tydligen tillräckligt smarrig för att hon ska äta det, samtidigt slipper vi hantera så mycket burkmat och jag behöver inte vara lika noga med kvaliteten (dvs köper på vanliga mataffären ibland om det behövs...) eftersom det ändå är en mindre del av det hon äter.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp