Bloggdesign

• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare sweetiiiee
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 780
S

sweetiiiee

Är det nån här som är kunnig på att designa bloggar?
Jag skulle behöva hälp med min.
Så om någon kan hjälpa mej att förklara för jag fattar ingenting av html. Eller om nån tycker det är kul och är villig att designa en åt mej :angel:

Sv: Bloggdesign

Tack så mycket :bow:

Ingen som kan hjälpa mej?

till och börja med, vad har du för blogg?
har du blogg.se så finns det en jättebra design-guide till den :)

Jo men jag fattar ju inget av den. Ja jag vet att jag är trög:p

Så svårt är det inte, men är man ovan kan jag förstå att all text i kodningen kan bli lite mycket :p

Om du har blogg.se vilket jag fått för mig så börjar du med att gå in där man väljer designer, då ser det ut som på bilden nedan, där trycker du på länken som är inringad. Om du valt en designtyp av de som finns redan. Om du vill att menyn ska vara på höger sida tar du en design med menyn på höger sida o vice versa..

bloggmojj_14867097.jpg

När du gått in där kommer css koder upp och där är det eg bara att testa sig fram
Det går att läsa sig till dessa koder finns bra sidor för detta men vet inte om jag får länka men du kan ju pm:a om du vill ha den

Background Här kan du välja bakgrundsfärg eller byta ut häxkoden(färgen) mot bild

Wrapper Sidan där dina inlägg hamnar, det som ser ut som ett papper..

Content är det tomma utrymmet som går runt menyn, headern(bilden längst upp) och wrappen, alltså som en tjock ram.

side är menyn kort och gott

Header är toppen på designen

Länka till en bild = url(http://www.blabla.se/dinbild.jpg)

Häxkoder kan du hitta i photoshop om du använder detta
svart på häxkod är #000000

Ja d blev långt ifrån allt man kan skriva om detta men det är ju en början iaf. Tack o hej för mig :)

Gör ett inlägg i denna tråd då den är lite rätt iaf.

Försöker få till en header i mammas blogg. Hon har gjort exakt som det står på designadinblogg.se men när hon förhandsgranskar så visas ändå ingen header utan det blir bara grönt där!

Varför blir det så?

Har hon laddat upp bilden på en internetsida ex. http://tinypic.com ?

Gör det isf, och kopiera URL:en.

Leta sedan reda på rätt kodrad i stilmallen. Den börjar med #header {

Klistra in raden:
background: #000000 url(här klistrar du in URL:en först.);

:)

Har hon laddat upp bilden på en internetsida ex. http://tinypic.com ?

Gör det isf, och kopiera URL:en.

Leta sedan reda på rätt kodrad i stilmallen. Den börjar med #header {

Klistra in raden:
background: #000000 url(här klistrar du in URL:en först.);

:)

Man kan ännu lättare ladda upp den på bloggen sin (glöm inte välja bredd efter headern!)
Gå sen i arkivet, klicka på headern så den öppnas och kopiera adressen som blir i adressfältet & sen klistra in den #header

Jag tror det är som du skriver som hon gjort. Vilken storlek ska hon välja på bredden? Kan hon ändra det i tex paint innan hon sparar och laddar upp bilden på bloggen?
Kan det fungera bättre om hon laddar upp den på någon internetsida?

Liknande trådar

IT & mobiler Hej, bukeraklet! Har två it-frågor: !) Hur ändrar man sin mailadress på facebookkontot??? 2) Förr hade jag epost NN@live.se men hittar...
Svar
4
· Visningar
397
Senast: sweep
·
IT & mobiler Som namnet på tråden antyder så är jag på jakt efter ett gratis program eller en app som man kan skapa en logotyp i. Har tidigare...
Svar
5
· Visningar
310
Senast: Tilly_85
·
IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
738
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 247

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka