blötlägga pellets

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Trampe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 894
T

Trampe

Hur länge ska det ligga i blöt, vad föredrar ni (eller rättare sagt era hästar kasnke) som gör det? Tycker inte det ser gott ut när det bara blir en gegga men det kanske är så det bör vara för att unvika foderstrupsförstoppning eller?
Fodrar nu med Krafft Groov 90.

Sv: blötlägga pellets

Blötlägg tills fodret är ordentligt uppluckrat.Tar lite olika lång tid beroende på temperatur och fodersort.

Vi blötlägger i ett par timmar, då både groov och lusern, även någon müsli (enstaka pålle) :o men är det ont om tid går det att blötlägga med kokande/hett vatten men ta då hälften av vattenmängden och sedan när det svällt färdigt(går hyffsat fort) fyll på med resten av vattnet (kallt). många av våra pållar gillar detta mer då maten är lite jummen framförallt på vintern:crazy: Prova dig fram till vad dina pållar vill ha både när det gäller kallt/varmt och soppa/gröt. :rofl: Har en vallack som älskar soppa...o ett sto som vill ha gröt så det är helt upp till var o en av pållarna:banana: Lycka till :p

Tycker inte det ser gott ut när det bara blir en gegga men det kanske är så det bör vara för att unvika foderstrupsförstoppning eller?

Foderstrupstockning får hästar som äter för fort. Har du problem med det så lägg istället i några stora stenar i kraftfodret så kan han inte äta så fort....Det fick jag göra på en av mina hästar för några år sedan...

Själv blötlägger jag inget kraftfoder mer än betforn;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
1 996
Senast: tanten
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 269
Senast: lundsbo
·
Hästhantering Hej Jag har rätt så nyligen flyttat till ett mindre stall med min ponnyvalack på 21 år. Rätt så omgående började ena stoet i flocken...
Svar
9
· Visningar
458
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Jag har sedan drygt två veckor tillbaka bara min 13-åriga whippet kvar. Hon har sedan hon var valp varit helt okomplicerad med att...
Svar
9
· Visningar
839

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp med diarré?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka