Sv: Blue Talk xx 917
Blue Talk xx har bara stått på semin ett några få år...innan dess betäckte han inte mkt.Svenskavlat inom galoppen är nästan tabu-belaggt,det är väl därför han inte verkat så mkt på den fronten. :smirk:
Blue Talk xx har haft en hård och framgångsrik löpkarriär bakom sej och skulle väl egentligen knappast behöva göra något mer och att skola om en löphäst är inte det lättaste.Jag tycker det är ganska vanligt med galoppörer som "trippar" med korta travsteg. :smirk:
De flesta omskolade galoppörer behöver oftast flera år för att skolas om för att kunna hoppa hyfsade hinder och vad jag har förstått så har han mest varit riden av en JUNIOR ryttare och först förra året kommit till Anna Hassö...så att ösa skit över Blue Talk xx utan fakta i handen tycker jag är förkastligt.
Blue Talks xx möderne har gett flera bra hästar.En syster till Blue Talk har med hbl hingst lämnat avkomma bedömd med 9/9 i hopp.Blue Talk xx ser ut som ett fullblod SKA göra.Rörelserna kunde vara bättre,men hur många fullblod rör sej vettigt över huvudtaget-nej inte många.De används mest i ett förädlingssyfte och inget annat.
Att han på sina få avkommor redan lyckats få en avkomma med i Breeders förvånar mej.

Jag trodde de skulle börja dyka upp som först om några år...med tanke på hur få ston han har betäckt.Det är ju först nu sista åren det börjat röra sej om lite flera betäckta ston än innan.
Jag undrar hur mkt negativt här som egentligen handlar om hingsten i sej och hur mkt som påverkas av andra faktorer?
Jag kan mycket väl tänka mej att använda Blue Talk xx...till ett utav mina ston som alltid oavsett hingst har gett rörliga och elastiska avkommor...just för att få en lite mera högrest och ädel individ.Men visst då utgår jag från vad jag har för stomaterial och jag vet i princip vad hon ger.
Nåväl premierings domarna ansåg i allafall att han nedärvde stora och rörliga avkommor av god typ...så de måste vara rätt nöjda med de få avkommor de kan ha fått sett uppvisade.
Smaken är som baken...