Blueberrys hus

Sv: Blueberrys hus

Haha, älskar garderoben!

(psst, vi har kaninungar nu. Vad för sorts studiebesök var det du ville ha? Ett "gulla ihjäl dig" eller ett "ha ihjäl dom"?)
 
Sv: Blueberrys hus

Jag har precis sträckläst tråden och allt jag kan säga är :love: :love: :love:

Jag tänker hyra in dig som inredare när jag köper lägenhet, så du vet.
 
Sv: Blueberrys hus

Det är helt okey :D
(Spanar ut över röran här hemma, alltså herregud vilket stök det är på sina ställen...)

I dag är jag strandad hemma utan varken make eller bil, så frågan är vad jag ska hitta på. Jag har en så himla tjusig gul anka i porslin som jag vill sätta upp någonstans i smyg och se när maken lägger märke till den :D

dsc_3315_52107f269606ee57748ef12b.jpg
 
Sv: Blueberrys hus

Och här kommer inlägget från i går en gång till:
(Eller ja, en variant på det eftersom jag inte riktigt kommer ihåg vad jag skrev.)

badrum2_2_5210b70b9606ee57bf0e082e.jpg


badrummet_1_1_5210b7129606ee57f37427b6.jpg


badrum3_520fcca69606ee572a5448b8.jpg


Hittills har badrumsdelen av tvättstugan kostat larvigt lite:
1679 kronor. Inklusive badkar. :D

Det mesta är återbruk, till exempel är stolen en gammal stol som vi använde att sitta upp från i stallet (:D) och stegen som det hänger handdukar på (den skymtar lite på ena bilden) är en del av den gamla stegen upp till vinden.

Duschdraperiet ska upp, så vi behöver en stång. Jag vill ha en U-formad, och tror att det kommer bli toppenfint.
Och så behöver vi en ny blandare eftersom den vi har nu är väldigt opålitlig och själv väljer värme på vattnet oavsett hur man vrider.
 
Sv: Blueberrys hus

Jag är ett geni! :D

I skåpet som jag målar (detta evighetsprojekt alltså...) vill jag ha hängare till vinglas högst upp.
Jag googlade mig enögd efter bra lösningar men hittade ingen bra variant med rätt mått och kände väl att det var lite väl ambitiöst att göra egna. I dag var jag på IKEA och bara tog ett varv för att kolla läget (vi bor väldigt nära) och plötsligt hade jag lösningen helt klar. Det är ju bara att sätta in såna här och så är saken biff :d

grundtal-vinglashallare__0156032_PE314184_S4.JPG


grundtal-stang__0143865_PE303284_S4.JPG


Nu har jag dessutom målat en etapp till eftersom jag blev så pepp på att prova att skruva dit grejerna :D
 
Sv: Blueberrys hus

Och så har jag råkat shoppa lite på sistone.
Den här snygga mattan till exempel. Är helt kär i den! Önskar att den var lite större, men det är ju rätt svårt att ändra på...

37f5e15c13e711e3855d22000aeb0d0e_7_5224e755ddf2b35307cf5bd3.jpg



Fina grejer på Netto (alltså Nettohetsen på instagram den senaste veckan - helt galen!), men allt är inte med på bilderna:

koket_5222df27ddf2b312a951203d.jpg


koket2_5222df48e087c347bda87112.jpg


Och så har vi äntligen, efter cirka hundra år av velande och diskussioner, en riktig tv-bänk.
Som egentligen inte är en tv-bänk utan en hallmöbel.
Men en fiffig sådan!
Alla sladdar och kontakter är gömda under locket och i lådorna finns modem och boxee och andra nödvändiga komponenter. Hunken har borrat och grejat och varit riktigt flitig så att allt bara fungerar. Gött! (Älskar denne man!)

tv_5222dfc9ddf2b33d72a5fca2.jpg
 
Sv: Blueberrys hus

Du och många andra i den här tråden verkar vara bra på lite äldre möbler.
Jag har köpt en stol på second hand, för det första så undrar jag om någon vet ungefär hur gammal stolen är och vad modellen heter?
Sen funderar jag på att byta ut tyget, men funderar även på att behålla det. Det beror lite på hur det är för det är ganska slitet och jag måste byta stoppningen på den som är helt nersuttet.
Byter jag ut tyget så blir det förmodligen ett ljusgrå/vitrandigt tyg men då passar ju inte de mässingsfärgade nitarna. Vart köper man silverfärgade sånna?

Att tillägga att oavsett vad jag gör med tyget så ska stolen bli vit.

c08e454c215a11e39d9c22000ab69be4_7.jpg


inredning001_523c2ebe9606ee47b1e67fee.jpg


7bd3c758238311e39cc222000a9f38cc_7.jpg
 
Sv: Blueberrys hus

Möbelspik finns i välsorterade sybehörsbutiker, möbeltapetserare brukar också ha att sälja.
Finns även på "min" Järnia butik.
 
Sv: Blueberrys hus

Vilken tjusig stolstol! :D

Hur gammal är den, tro? Nyrokoko?
Ibland när en tar bort tyget på en gammal och stoppad möbel kan det vara lite som att öppna pandoras ask - men var rädd om och försök att bevara innehållet så gott det går. Försök att inte flytta på något annat än tyget som ska bytas, helt enkelt.

Möbelspik finns i massor av olika utföranden, kolla på nätet!
Personligen gillar jag mässing/brons/guld och hade nog haft kvar det även om stolen blev vit/beige/grå.
 
Sv: Blueberrys hus

Jag trodde nästan att det va en exakt sån stol vi har hemma, men inte riktigt :P Din ser dock ut att vara i bättre skick i tyget!
fnzklw.jpg


Sorry för OT men kunde inte låta bli :p
 
Sv: Blueberrys hus

Ny rokoko, tidigt 1900ngt tal, har en likadan hemma som jag grundligt kollade igenom när jag hade tenta i design historia ^_^.
 
Sv: Blueberrys hus

Jag har tagit bort tyget på ryggen på stolen nu. Jag blev lite snopen över nitarna som inte visade sig vara särskilt många...
Vad heter det när nitarna är på rad sådär? Möbelspikrad? :p

stolen004_524315939606ee3cec1b88fa.jpg


Stoppningen i ryggen var grå filt, ni vet sån där med många trådar i olika färger i. Bakre sidan av stolen låter jag nog sitta kvar för det är bra spänning i den och den är i gott skick.

stolen007_52431597e087c34947e2967e.jpg
 
Sv: Blueberrys hus

Haha intressanta nitar :D

Min mamma köpte ett par sådana där stolar någongång i slutet på 80talet börja på 90, nya i möbelaffär, har för mig att det såldes en hel del av dem?
 
Sv: Blueberrys hus

Sök på dekorspik så hittar nu såna nitrader, minns inte vad de kallas men det finns att köpa på nätet. Snubblade nyligen förbi såna när jag letade spik till min sänggavel.
 
Sv: Blueberrys hus

KL

Vi har faktiskt gjort något!
Det här är vad jag har bild på just nu:

ÄNTLIGEN finns det en list/tröskel mellan nya och gamla golvet:
dsc_0160_529a0ec388e59d8824a155fd.jpg


Vi kom inte överens om vilken hylla, så i stället blev det kromade krokar till hallen:
dsc_0164_529a0eb888e59d03ee5a6122.jpg


Och jag har omfamnat min inre Maria Montazami:
dsc_0168_529a0eb1ddf2b30d90e40fc3.jpg
 
Sv: Blueberrys hus

Usch ja. Nu är de upp i 500.

Hur som helst.
I går flyttade en VÄLDIGT eftertraktad sockerskål in här.

Jag :love: den här servisen.

dsc_0100_511228d4ddf2b31369d6147e.jpg


guldet_511228dee087c367ceabe46a.jpg


Och jag dricker inte ens kaffe.
Jag vill bara ha dem och äga dem och titta på dem.
Och äta dessert ur dem!
De borde vara helt perfekta för chokladmousse eller pannacotta eller glass. Och jag hela 18 stycken koppar, så en middag för 6 pers = tre koppar var :angel:

Vilken fantastisk servis! :love::love::love: vad heter den?
 
Sv: Blueberrys hus

Jag vet, älskar den verkligen :love:
Den har inget namn, så vitt jag vet, utan är serieproducerad i Bayern (Bavaria) under perioden 1930-1950. Det finns att få tag på på loppis och tradera. Jag har moccakopparna (5,5 cm höga :D ) och vet att det ska finnas kaffekoppar (7 cm höga) men har inte hittat någon än...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp