Blueberrys hus

Nu kommer lite uppdatering!

Saker vi har gjort ute under sommaren:
  • Grävt bort 20 stubbar, tagit bort en hel del buskar och andra växter. Och fyllt på med ny jord och sått gräs. (FY FAN vad jobbigt och tråkigt det var!)
  • Grävt och fixat extra parkeringsplats och grusgång i stället för plattor. (Och tagit bort ena gången.)
  • Planterat en göllig liten thujahäck. (Älskar den!)
  • Bytt både färg och foder på ena gaveln.
  • Bytt tak på pelletsförrådet.
2014-11-01-1115_5454b2b69606ee0e69228864.jpg


2014-11-01-1117_5454b358ddf2b304d1f7d5dd.jpg


Kommer ni ihåg vilken djungel det var på framsidan av huset när vi flyttade in? Där som häcken och gräsmattan är nu såg det ut så här.

skarmavbild_2014-11-01_kl_114323_5454b9bf9606ee0eeab2614c.png


Och mellan parkeringen och plattgången såg det ut så här:

skarmavbild_2014-11-01_kl_114307_5454b9c3ddf2b3689c4d1eea.png


Allt är borta nu, till och med plymspirean fick flytta hemifrån.
Här är dagsfärsk bild på ungefär samma område, men hel annan vinkel. Gräsmattan har blivit mindre eftersom vi har gjort mer parkeringsyta, så det har norpat typ 2-3 meter.

2014-11-01-1120_5454b3e69606ee444a5dace9.jpg


Nu är vi i alla fall vid en punkt där vi kan börja lägga till saker i trädgården, inte bara ta bort.
Vi ska till exempel plantera ett tjusigt träd på framsidan och kanske sätta upp en till thujahäck mellan gräset och parkeringsplatsen, för att rama in lite mer men ändå undvika att ge oss in i djungeln igen.

Det ska på ett lager med stenmjöl på gruset också, men tyvärr är det inte klart med allt grävande än.
Vi har alldeles nyss fått reda på att vi får dra in fiber och att det kanske kommer under vintern, så det är bara att passa på och gräva innan det blir tjäle. Ser sååå mycket fram emot att gräva och återställa en gång till. Så trist!

Och just det ja. En rejäl hagelstorm pajade vårt altantak på bara några minuter i somras. Nu har vi hundra hål i det. Det ser lite ut som en discolampa när solen lyser igenom :D
Under nästa sommar räknar vi med att riva hela skiten och göra en ny altan. Förutsättningen för att det ska fungera är att vi har ett staket, men det ska vi allt kunna ordna. Vi vet redan vad vi vill ha och var det ska vara.

2014-11-01-1132_5454b6b0ddf2b37725c9fd62.jpg
 
jag sparade din bild på "djungeln" som inspiration för hur jag skulle vilja ha det i min trädgård. Älskar hur det såg ut. ;-)

Haha, vad roligt. Men var det inte du som ville plantera rönnsumak också? Vi har tagit bort två, en av dem stod där i djungeln - den vad vidrig att göra sig av med! (Den tredje finns kvar. Den gillar jag!)

Om du kollar trädgårdsfilmen som ligger på första trådsidan så får du mycket djungel, vill jag lova ;)
 
Sv: Blueberrys hus

KL

Hej på er!
Vi har fortfarande paus.
Eller ja... i dagarna byter vi värmekälla, men det är inte så spännande rent färg-, form och interörsmässigt.

Det här däremot = mycket spännande!

ljusstakar_51570ef8ddf2b31fc1ad2676.jpg


Jag hittade de här i ett gammalt fallfärdigt ödehus. Där kunde de ju bara inte få vara kvar och långsamt förtvina.
Har ni sett något liknande?
De har i alla fall made in Sweden-stämplar och känns som att de har producerats i mängder på typ 50-talet.

En gammal fråga, men jo jag känner igen dessa ljusstakar! Fick tre sedvana efter min mormor, en sådan grön som dina,en ljusgrå och en vit, och i botten på dem stod det hemslöjden nånting, tror det var Östergötland.
 
Haha, vad roligt. Men var det inte du som ville plantera rönnsumak också? Vi har tagit bort två, en av dem stod där i djungeln - den vad vidrig att göra sig av med! (Den tredje finns kvar. Den gillar jag!)

Om du kollar trädgårdsfilmen som ligger på första trådsidan så får du mycket djungel, vill jag lova ;)
Densamme! Rönnsumak ska det minsann bli här!:-)
 
Håll i hatten, vi har köpt ett köksgolv!

Det blev klickplattor i linoleum från Marmoleum (Forbo).
Färgerna har spännande namn som Volcanic Ash och Moon.
file
file


Och tillsammans ska de få bilda ett sånt här fint mönster:

skarmavbild_2014-11-09_kl_175804_545f9db3ddf2b360e1960157.png


Känner mig just nu väldigt fattig – men uppspelt!
 
Vi är ju helt hopplösa, efter en period av inte så mycket renoverande är vi just nu sugna på att renovera tre rum samtidigt. :angel::banghead:

Köket har fortfarande högsta prio, så klart.
Meeen nu har jag råkat beställa de där tapeterna till barnrummet. Och skarpt planerat att ta bort dörren som går till det rummet och i stället sätta dit en skjutdörr... Oh-de-lally!

2014-11-02-1605_54564828ddf2b31dfe535ba8.jpg
 
Vi är ju helt hopplösa, efter en period av inte så mycket renoverande är vi just nu sugna på att renovera tre rum samtidigt. :angel::banghead:

Köket har fortfarande högsta prio, så klart.
Meeen nu har jag råkat beställa de där tapeterna till barnrummet. Och skarpt planerat att ta bort dörren som går till det rummet och i stället sätta dit en skjutdörr... Oh-de-lally!

2014-11-02-1605_54564828ddf2b31dfe535ba8.jpg
En tyst skjutdörr är nog suveränt! :up: Jag bor ju i en lägenhet i ett hus byggt 42 på lerjord (det fanns två tegelbruk här i närområdet innan :grin:) och så snart vädret växlar till mer fukt ute så blir sovrumsdörren trög att öppna/stänga. Knarrar gör den också! Det är lite knepigt när man ska smyga ut från det sovande barnet kan jag lova.

Väldigt fin tapet också :) trevligt mönster men ändå tillräckligt diskret för att man ska kunna ha tavlor och annan inredning :up:
 
Vilken rolig tråd!
Vi flyttade in i vårt hur i somras men är totalt ohändiga så vi skall ta hit hantverkare i två omgångar i vår och sommar. Vi behöver renovera ytskikt på insidan och byta tak och en fasad samt måla om på utsidan. Velar fram och tillbaka om huset skall få fortsätta vara rött eller om det skall få bli ljust. Svåra beslut! :nailbiting:
 
Jag äskar också tosingarna! Inramat blev de ännu häftigare. Det var knappt jag ville slå in dotterns och hennes kusins tavlor, för de var så mysiga att se på. Tror och hoppas att de blir uppskattade :love:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp