BLUP fråga

• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare stormymondays
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 103
S

stormymondays

Hej!
Om man visar sin häst och det går bra och den får över 8,0 hur mkt höjs blup:grin: då? Finns det någonstans man kan lära sig mer om Blup?

Sv: BLUP fråga

Det beror bl a på vad hästen hade för blup innan den visades. Hade den låg blup höjs den mer än om den hade hög blup.

Det är inte alls säkert att BLUP höjs mer på en häst med låg BLUP. Ibland höjs den betydligt mindre på en häst med låg BLUP än på en häst med hög BLUP.

Eftersom BLUP inte är räknat enbart på den enskilda hästens bedömning utan innehåller en komplicerad beräkning även på föräldrarna.

BLUPen kan även sänkas (kanske inte så troligt) men är det en toppstammad häst med hög BLUP kan visningsreultatet var sämre än förväntat.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
879
Hundträning Hej kloka buke-folk Min gulliga lilla cocker 1,5 år har börjat skälla på fåglar. Aldrig i kopplet men när han är själv i trädgården...
Svar
4
· Visningar
398
Senast: Sassy
·
Hästhantering Hej! Vi har en 5-årig D-ponny som vi haft i ca 3-månader, han har nu börjat visa sig aggresiv vid matning i boxen, när han ska få sin... 2
Svar
20
· Visningar
1 348
Senast: fijja
·
Utrustning Hej! Någon som har koll på företag man skulle kunna anlita för att köra en häst från stockholmstrakten till Nederläderna? (Eindhoven)...
Svar
3
· Visningar
260
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka