Bmp till pdf eller jpg

karamelldrottningen

Trådstartare
Hur gör man om en bmp till en pdf?
Alternativt till jpg, jpeg eller png?

Varenda människa kan säkert det här men jag hittar inte rätt :(
 
Du har säkert något bildvisningsprogram - eller åtminstone en webläsare - som kan visa bmp-bildfilen. I det programmet kan du leta under arkiv-menyn efter Spara som... och sedan i spara-menyn (om möjligt) välja ett annat format.
 
Du har säkert något bildvisningsprogram - eller åtminstone en webläsare - som kan visa bmp-bildfilen. I det programmet kan du leta under arkiv-menyn efter Spara som... och sedan i spara-menyn (om möjligt) välja ett annat format.
Försökte med detta men när jag klickar på filformat kommer inga alternativ upp bara BMP
 
Testat att googla "bmp to pdf"? Då får man träff på ett antal sidor där man kan konvertera bmp till pdf. Gratis, påstås det i alla fall.
 
De flesta datorer brukar ha någon form av programmet Paint installerat.
Om du öppnar bilden där kan du välja "Spara som" och JPG.
Öppna bilden i paint och välj Spara som och under filnamnet byter du format till önskat bildformat. Obs! Pdf är inte ett bildformat.

Oj, nu blev jag visst två på bollen.

Tusen tack båda två :bow:
Var tvungen att genast kasta mig framför datorn när jag såg detta och nu lyckades jag tack vare er :bow: :bow:

——

Tack ni andra som svarat också!
 
Jag har bara ett tillägg och det är att i första hand spara i PNG-format. JPG har en tendens att totalt förstöra bildkvaliteten om man inte använder ett program där man själv kan justera den innan man sparar filen, och eftersom du frågar Buke så förutsätter jag att du inte har Photoshop eller liknande. ;)
 
Jag har bara ett tillägg och det är att i första hand spara i PNG-format. JPG har en tendens att totalt förstöra bildkvaliteten om man inte använder ett program där man själv kan justera den innan man sparar filen, och eftersom du frågar Buke så förutsätter jag att du inte har Photoshop eller liknande. ;)
Oj vad intressant! Min chef ber mig alltid att spara bilder som JPEG eftersom "det blir bättre kvalitet då", men så är det kanske inte? Jag har bara litat blint på honom och följt order så jag har ingen aning :angel:
 
Oj vad intressant! Min chef ber mig alltid att spara bilder som JPEG eftersom "det blir bättre kvalitet då", men så är det kanske inte? Jag har bara litat blint på honom och följt order så jag har ingen aning :angel:
Det stämmer, jpeg gör bilderna pixliga, men har bilderna bara tillräckligt hög upplösning är det inget som direkt märks.
 
Det stämmer, jpeg gör bilderna pixliga, men har bilderna bara tillräckligt hög upplösning är det inget som direkt märks.
Exakt! Det är ju hela idén med jpg egentligen. Det är ett format som komprimerar bilder från andra format som tar mer plats. Knepet är förstås att bara komprimera till den upplösning man behöver. På så sätt har ju @Mineurs chef rätt. Det blir bäst kvalitet - om man komprimerar till den storlek man tänker använda.
 
Och med risk för att komplicera ytterligare - det är väsentligt att förstå skillnaden mellan upplösning (som i antal pixlar) och datastorlek (som i datamängd, datautrymme).
  • Det går att minska datamängden genom att skala ner en bild till ett lägre antal pixlar, alltså sänka upplösningen. En bild som är 1000 x 1000 pixlar stor kommer t ex att kräva ungefär en fjärdedel så mycket datautrymme om den skalas ner till 500 x 500 pixlar.
  • Det går också att minska datamängden genom att med bibehållen pixelmängd/upplösning minska datainnehållet i pixlarna, enkelt uttryckt. Det är vad som i dagligt tal kallas komprimering och det kan t ex göras genom att använda JPEG som format.
De två principerna kan appliceras var för sig, eller i kombination.

Vanlig JPEG-komprimering innebär oundvikligen en kvalitetsförlust, men den är bara så stor som man själv bestämmer - allt från försumbar och omärklig till radikal och starkt påverkande. Det finns som regel någon form av kvalitets- eller kompressionsreglage i anslutning till Spara-funktionen. Hur hög kompressionen kan vara (läs: hur mycket man kan krympa datamängden) med acceptabelt resultat behöver man ta ställning till, och prova sig fram, utifrån vad bilden skall användas till.
 

Liknande trådar

Fritid Så, vi ska visst till Oslo alldeles strax. Kommer via E18 från Valdres. Förutsättningarna är att vi måste hitta en parkering till...
Svar
1
· Visningar
472
Senast: Brie
·
Kropp & Själ Jag förstår inte hur universum har gått sönder så totalt, att inget i mitt liv kan funka. Vad gör jag för fel? Varje gång jag ska resa...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 958
Senast: Elo
·
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 554
Hemmet Jag startar en tråd för jag hittade ingen liknande, en som avhandlar små projekt där tips och trix välkomnas. Jag är I behov av hjälp...
Svar
12
· Visningar
671
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp