Bo i Luleå

Bukefalos 30 år!

Tystnatt

Trådstartare
Hur är det att bo i Luleå?

Jag ska ha intervju för en trainee-tjänst i stan men känner att jag inte vet någonting om Luleå 🫣
Antagligen blir det väl inget jobb men det kan vara käckt att ha ett hum om man får någon fråga

Går det att få tag på boende (liten lägenhet) i andrahand?
Hur är hyrorna i centrum?
Var kan/kan jag inte bo om jag behöver åka kollektivtrafik till centrum?

Vad kan man göra efter jobb/på helgerna?
Hur lär man känna folk? 😂
Jag är inte knusslig med kulturutbud men skulle, om det blir så, behöva hitta något att göra när det blir runt 125 mil till min familj 😅

Det är lite bostadsbrist men är det bara en etta du behöver kan det säkert gå att hitta. Det är en hel del av andrahandsuthyrningsmarknaden som försvunnit till företag, pga alla olika industriprojekt.

Kollektivtrafiken är bra i alla områden med lägenhetshus.

Hyrorna på centrumhalvön är inte så farliga men det är lång kötid.

Var är arbetsplatsen? Är det bara du eller partner, familj?

Det är lite bostadsbrist men är det bara en etta du behöver kan det säkert gå att hitta. Det är en hel del av andrahandsuthyrningsmarknaden som försvunnit till företag, pga alla olika industriprojekt.

Kollektivtrafiken är bra i alla områden med lägenhetshus.

Hyrorna på centrumhalvön är inte så farliga men det är lång kötid.

Var är arbetsplatsen? Är det bara du eller partner, familj?
Porsön som jag förstod det!

Det är bara jag och katten, så en etta hade absolut räckt men katten föredrar en 2:a 😅

Jag har tyvärr bara runt 2900 ködagar på Rikshem och strax under 1000 dagar på k2 (vilka jag sett har ledigt i Luleå ibland) Inte stått i kö på Lulebo 😔
På qasa såg jag lite ute nu men svårt att veta hur det "brukar" se ut

Det är bara jag och katten, så en etta hade absolut räckt men katten föredrar en 2:a 😅

Jag har tyvärr bara runt 2900 ködagar på Rikshem och strax under 1000 dagar på k2 (vilka jag sett har ledigt i Luleå ibland) Inte stått i kö på Lulebo 😔

Kolla in https://sbfbostad.se/lulea/?fbclid=...TLgXPSBb43loBW183w_aem_WaaKGHN7MWcUQRjIa9y_Yg

Mitt ex fick via dom väldigt snabbt. Men då ligger området typ tvärsöver stan, men går ju bussar ☺️

Ah, då vore det ju smidigt för dig med Porsön och Centrum. Om du är ok med att promenera en bit från boendet/busshållplatsen eller är ok med att åka in till stan och byta buss så funkar även Björkskatan, Kallkällan, Mjölkudden/Tuna, Gammelstad, Bergnäset, Skurholmen, Kronan. Lite längre restid, Örnäset och Hertsön (men det hade jag personligen inte valt, det är väl så nära "utsatt område" vi kommer i Luleå förutom Tuna på Mjölkudden och vissa delar av Porsön).

Tyvärr konkurrerar du med studenter i det området ditt jobb ligger (universitetet ligger på Porsön) men det kan ju gå att hitta studentkollektiv om det vore något för dig.

Registrera dig på Lulebo direkt, i mindre attraktiva områden (ex Tuna, Örnäset, Hertsön, fel del av Porsön, fel del av Bergnäset) kan det vara rätt låg konkurrens.

Och just det, Svartöstan har en hel del privata små hyresvärdar. Ingen aning hur man hittar dom egentligen, vet bara om att dom finns.

För övrigt så är våra "dåliga områden" inte särskilt dåliga. Du behöver inte känna dig otrygg. Det kan vara lite eftersatt underhåll på byggnaderna, många flyktingar, socialtjänstboenden, lokala knarklangare och brukare osv. Men det är inte farligt på något sätt, brukar inte vara våld eller rån.

Ah, då vore det ju smidigt för dig med Porsön och Centrum. Om du är ok med att promenera en bit från boendet/busshållplatsen eller är ok med att åka in till stan och byta buss så funkar även Björkskatan, Kallkällan, Mjölkudden/Tuna, Gammelstad, Bergnäset, Skurholmen, Kronan. Lite längre restid, Örnäset och Hertsön (men det hade jag personligen inte valt, det är väl så nära "utsatt område" vi kommer i Luleå förutom Tuna på Mjölkudden och vissa delar av Porsön).

Tyvärr konkurrerar du med studenter i det området ditt jobb ligger (universitetet ligger på Porsön) men det kan ju gå att hitta studentkollektiv om det vore något för dig.

Registrera dig på Lulebo direkt, i mindre attraktiva områden (ex Tuna, Örnäset, Hertsön, fel del av Porsön, fel del av Bergnäset) kan det vara rätt låg konkurrens.

Och just det, Svartöstan har en hel del privata små hyresvärdar. Ingen aning hur man hittar dom egentligen, vet bara om att dom finns.

För övrigt så är våra "dåliga områden" inte särskilt dåliga. Du behöver inte känna dig otrygg. Det kan vara lite eftersatt underhåll på byggnaderna, många flyktingar, socialtjänstboenden, lokala knarklangare och brukare osv. Men det är inte farligt på något sätt, brukar inte vara våld eller rån.
Tack för väldigt bra info, precis vad jag behöver 😃:heart
Ställde mig i kö på Lulebo, lite sämre områden är okej för en stund det med. Om möjligt vill jag ju helst bo lugnt och allra helst kunna ta mig till arbetet på max 45 min inkl. max 15 min promenad

Bra tips om Svartöstan - jag såg att det funnits lägenheter utan kötid på Bofrid

Finns det många "promenadområden" med slingor som är fina och möjliga att nå med kollektivtrafik + promenad?

Ställde mig i kö på Lulebo, lite sämre områden är okej för en stund det med. Om möjligt vill jag ju helst bo lugnt och allra helst kunna ta mig till arbetet på max 45 min inkl. max 15 min promenad

Bra tips om Svartöstan - jag såg att det funnits lägenheter utan kötid på Bofrid

Finns det många "promenadområden" med slingor som är fina och möjliga att nå med kollektivtrafik + promenad?

Om så lång restid är acceptabelt så kan du rent av bo i Boden :) (om det nu är det man vill göra.. 😅)

Ja överallt! Luleå kommun har satsat på att bygga ett cykelvägsnätverk, det går att gå/cykla säkert i princip överallt.

Jag bodde på Porsön fast det är ett bra tag sen nu. Jag gillade området väldigt mycket, gick på LTU så det va klart en fördel. Det va väldigt lätt att ta sig runt tyckte jag, fanns massor av områden att gå med hunden och sådär och jag åkte lokaltrafik ibland. Det va absolut mycket studenter men det fanns en hel del finare radhus med med fast boende. Det värsta jag va med om va när någon stal mina krukor med penséer. Alla andras krukor va kvar 😅

Jag kommer från blekinge så det va en bit för mig.. Men jag kan sakna Luleå faktiskt, eller iaf vissa delar av den.

Jag är så van vid 1h enkel resa till jobb, så jag tyckte 45 min dörr till dörr var snålt 😂

Boden skriver jag upp!
Du har ju Sunderbyn också, mellan Boden och Luleå, men det kanske är mest villor/radhus där. Nån annan kanske vet?
Finns iaf en tågstation där, tack vare sjukhuset (folk pendlar från Luleå/Boden/Råneå) och bussar in till Luleå.
Boden är min favoritort i Norrbotten. Iofs har jag inte varit där på evigheter så det har säkert ändrats, hur stan är.

Du har ju Sunderbyn också, mellan Boden och Luleå, men det kanske är mest villor/radhus där. Nån annan kanske vet?
Finns iaf en tågstation där, tack vare sjukhuset (folk pendlar från Luleå/Boden/Råneå) och bussar in till Luleå.
Boden är min favoritort i Norrbotten. Iofs har jag inte varit där på evigheter så det har säkert ändrats, hur stan är.

Mest villor och radhus. Några få större lägenheter (treor+)

Bodde två år i Luleå i ett rum, åkte hem på helgerna. Området var bra men är 0% social så är en dålig representant. Men upplever ändå att Luleå har ett hyfsat utbud av restauranger, isvägen är magisk (kunde ta sparken till jobbet, närmare än att cykla/promenera) nära till fin natur och fritid?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Arbetsintervju
  • Hiss & diss - del 8

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur