Bukefalos 28 år!

Bo nära motorväg/järnväg?

Septicemia

Trådstartare
Jag och sambon har börjat kolla på hus lite smått, det är inget seriöst ännu men vi håller koll på priser, letar lägen och lösningar.

Nu har det dykt upp ett hus som är precis vad vi letat efter, men i ett område som vi inte tittat på förr. Till saken hör att det inte ens är en km till havet, men tyvärr lika nära till motorvägen. 550 meter för att vara exakt. Man ser den inte från huset alls, men det hörs om vinden ligger åt det hållet.

Hur är det att bo nära motorväg? Eller järnväg?

Jag har ju bott i vår lilla stads mest trafikerade korsning och kan väl inte påstå att ljudet egentligen störde mig, men då var det ju mitt inne i stan och ganska självklart. Nu vill vi ju ifrån allt vad oljud och grannar heter, därav dilemmat.
Vänjer man sig vid ljudet eller kommer det störa för all framtid?

Jag blev lite nyfiken nu eftersom det här området är så havsnära, allt annat vi kikat på ligger uppåt en mil ifrån havet. Vilket i Blekinge räknas som långt upp i skogen. :p
 
Sv: Bo nära motorväg/järnväg?

Jag bor i ett hus som har en 100 väg fyra meter från tomten som är ganska trafikerad. Har betongstaket på ca två och en halv meter högt eller vad det heter som ska dämpa ner ljudet från bilarna och huset är bra isolerat så inne hör man knappt någonting förutom i ena badrummet där isoleringen inte är lika bra. Visst hör man bilarna OM man tänker på det, men tog bara en vecka sen tänker man inte ens att man bor så nära vägen.

I trädgården hör man det rätt så bra dock, inget konstigt med det då det är så nära men också det har man vant sig vid. :)
Trivs som fisken i vattnet iallafall! Huset ligger trots vägen, väldigt fint och både tomten och huset är fint och fräscht så jag tycker absolut inte det är något att störa sig på! :)
 
Sv: Bo nära motorväg/järnväg?

Jag bor typ 50 meter från E18 och har 200 meter till en väldigt trafikerad järnväg och störs inte ett skit av något av dem. 150 meter till Mälaren är det också. :D

Jag flyttar snart och kommer då ha en km till E4:an och kommer nog inte störas något då heller.
 
Sv: Bo nära motorväg/järnväg?

Om jag anstränger mig lite och träden inte har full uppsättning löv kan jag se E4(ett par mil från Stockholm city) från tomten, dessutom har vi inflygningen till Arlanda mer eller mindre rakt ovanför. Jag störs inte av ljud, alls, och skulle inte avstå att köpa "ert" hus. Man vänjer sig om inte annat, precis som det tar någon dag för mig att vänja mig vid den kompakta tystnad som endast kan upplevas ute på landet, långt från motorvägar och annat som väsnas.
 
Sv: Bo nära motorväg/järnväg?

Järnväg ser jag snarast som en fördel om det ligger en nära. Jag tycker det är fruktansvärt mysigt med tåg som dunkar förbi.
 
Sv: Bo nära motorväg/järnväg?

Vi tittade på ett hus som låg ca 200 meter från en 90-väg (E14) och ca 800 meter från järnvägen. Vi avstod pga risken att få förrymda djur/barn överkörda.
Ljuden tror jag man hade vant sig snabbt vid.
 
Sv: Bo nära motorväg/järnväg?

Delvis knapplån

Tack för alla svar! Det verkar ju som att man vänjer sig vid ljudet vilket innebär att vi har ytterligare ett område att kolla upp. Typiskt att huset är till salu nu och inte nästa år. :p
 
Sv: Bo nära motorväg/järnväg?

Från min balkong är den nästan 100 meter till en motorväg. Jag störs inte alls på ljudet, utan snarare tvärtom, jag måste höra ljudet för att kunna vara lugn. Blir det tyst så blir jag lite orolig och får svårt att sova. Tyvärr är lägenheten för liten för mig och min sambo så vi kommer att flytta in till stan om tre veckor, annars hade jag lätt bott kvar här!
 
Sv: Bo nära motorväg/järnväg?

Har bott i Blekinge med E22 500m bort och järnvägen brevid tomtgränsen. Tågen hörde man inte efter ett tag men en av anledningarna till flytt därifrån var det j...la trafikbullret som pågick 24 timmar om dygnet. Innomhus dagtid tänkte man inte på det för då var det många andra ljud men nattetid störde det sömnen omedvetet, man var aldrig utvilad kändes det som och sommartid blev man galen om man ville sitta ute om kvällarna för alla långtradare, motorcyklar osv. som gjorde att det aldrig var tyst mer än kanske en halv minut åt gången. Så det beror nog på hur ljudkänslig man är. Men E22 är aldrig tyst någon gång på dygnet och det upplevde jag som oerhört störande.
 
Sv: Bo nära motorväg/järnväg?

Jag bodde precis vid järnvägen förut. Hörde tågen i början men det tog inte alls länge innan jag slutade reagera på det.
 
Sv: Bo nära motorväg/järnväg?

Jag bor 500m från E20 med i princip enbart åker mellan, och störs inte ett dugg av det!
Vi hör bara om ambulans eller någon riktig fartdåre med söndrigt avgassystem åker förbi ;)
Svärmor bor 50m ifrån och visst, det låter när lastbilar åker förbi, men inget man störs ihjäl av! Man vänjer sig fort, och är man inne kan det på sin höjd skallra i glasen.
 
Sv: Bo nära motorväg/järnväg?

Det är ju just det där, det är en väg som aldrig är tyst. I bästa fall är det mest långtradare ute nattetid.

Jag känner ungefär att slipper jag se vägen från tomten så är det inte helt avskrivet att bo i närheten av E22, men ser man vägen ifrån tomten när löven fallit från träden så bor jag hellre någon annanstans. Det är ju inte direkt brist på små röda torp med vita knutar och avskilda lägen här omkring. ;)
 
Sv: Bo nära motorväg/järnväg?

Mina föräldrar bor 1 km från E22an, bara åkermark mellan och det har aldrig stört. Ligger också under inflygningen till en flygplats och det stör inte heller.
Tänker jag på samhället jag bor i bor massvis av folk 50 meter från E22an, bara en vall med träd skiljer.
 
Sv: Bo nära motorväg/järnväg?

just ljudet skulle jag nog inte oroa mig för. Däremot skulle jag aldrig våga bo så nära väg/järnväg med hund/katt. :crazy: Men ni kanske inte har några husdjur? :)
 
Sv: Bo nära motorväg/järnväg?

Hej!

Jag är extremt ljudkänslig och bor ca 1km från tågbana och kan när balkongdörren är öppen störas enormt. Men jag störs också av bilarna på parkeringen och på vägarna omkring där jag bor. Dessutom störs jag av surrande datorer och allt möjligt annat..

/Lavinia, lättstörd när det kommer till lukt och hörsel.
 
Sv: Bo nära motorväg/järnväg?

Katt kommer vi nog aldrig skaffa men hund har vi. Henne är jag inte orolig för så sett. Dels kommer vi skaffa vettigt stängsel/staket om det inte redan finns så hon kan vara ute i trädgården utan att man behöver oroa sig och dels är hon så pass lydig att hon inte sticker.
Att man aldrig ska säga aldrig vet jag, men ska man se det så så kan hon lika gärna bli överkörd här inne i samhället, eller på den lilla landsvägen hos mamma flera mil ifrån större vägar, lika väl som på motorvägen. Hur långt ifrån större vägar ska man bo för att det ska vara 100% säkert för sina djur? Jag tror inte det går att svara på. Vi gör det vi kan för att vår hund inte ska, kan eller vill rymma och med henne ser inte jag vägar eller järnvägar som ett problem. :)
 
Sv: Bo nära motorväg/järnväg?

Jag bor 50m från järnväg och har hästen 50m från E4an..
Man vänjer sig vid ljudet otroligt fort, dock ser jag ju motorvägen när jag är i stallet, men det är faktiskt inget som stör.
 
Sv: Bo nära motorväg/järnväg?

Vi har E4an ganska nära (några hundra meter) och det är inga problem. Jag ser dem hemifrån men det hörs typ inget.

Ang djur så finns det iallafall hos oss viltstaket, så det är helt riskfritt. Min hund brukar kuta omkring lös på ena gärdet brevid E4an men jag har aldrig oroat mig.
 
Senast ändrad:
Sv: Bo nära motorväg/järnväg?

Nej, har man ett bra staket ska det ju inte vara några problem. :)

Sen är jag överdrivet rädd för järnvägar :crazy:
 
Sv: Bo nära motorväg/järnväg?

Jag bodde några år typ 50-80 m från en järnväg. Och aldrig mer. Hade jag balkongdörren öppen hörde jag inte TV'n på normal volym. Inte heller gick det att prata om man satt på balkongen och telefonen fick man ta med sig in i annat rum. Däremot bilvägar störs jag inte av.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag och min sambo letar efter hus och har hittat ett som ser snudd på perfekt ut för våra behov :love: Det enda problemet (?) är att det...
2
Svar
20
· Visningar
17 742
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp