Bukefalos 28 år!

Bo nära järnväg

hjärter_dam

Trådstartare
Jag och min sambo letar efter hus och har hittat ett som ser snudd på perfekt ut för våra behov :love: Det enda problemet (?) är att det ligger väldigt nära en ganska vältrafikerad järnväg, bl.a. går X2000 till Stockholm på den här sträckan. Huset ligger också nära den lokala järnvägsstationen, så det flesta passerar förmodligen i ganska låg hastighet, men exempelvis X2000 stananr inte på den här orten och dundrar därmed förbi i full fart. Vi har inte varit och ittat på huset ännu men uppskattningsvis ligger huset 50-100 meter ifrån järnvägen.

Är det ett big no-no att bosätta sig såhär nära järnvägen? Finns det någon här som bor/har bott i närheten av en järnväg? Hur upplevde ni det med buller och annat? Vande man sig på sikt?
 
Sv: Bo nära järnväg

Jag har vuxit upp i ett hus som låg ca 100 m från järnvägen, och därför väldigt van från barnsben att ha tåg som gick förbi. För mig var det så att jag inte kunde somna förns godståget kl 23 hade gått förbi för det vaggade mig till sömns typ :p.

Däremot så tror jag att det kan (men inte garanterat) vara svårt att ställa om sig från att inte ha haft tåg nära huset och sen flytta till ett sånt ställe. Givetvis kan man vänja sig, men man ska ju vara medveten om att det kan vara svårt...Det skakade REJÄLT när tågen gick förbi, en gång så mycket att familjens stora akvarie hade ramlat ner, kraschat och förstört hela parkettgolvet och alla fiskar givetvis dött :(. Så man får tänka på lite sånt, gå och putta in saker i bokhyllor, från kanter osv.

Sen har man ju säkerhetsaspekten att tänka på, om man ska ha djur/barn. Är järnvägen bra avstängd t.ex eller går det att hamna rätt på den ifall t.ex ev hästar skulle komma lösa och springa dit?
 
Sv: Bo nära järnväg

Jag skulle inte vilja bo så.
Kollade själv på ett hus med 100m till järnvägen och när godståget och vanliga tåget kom förbi så gick det inte ens och prata som folk ute i trädgården!

Skulle aldrig heller våga släppa ut katterna..

Nu blev det ett hus i samma område, men 500m från järnvägen och på kvällarna när man ligger i tvsoffan kan man höra tåget åka förbi genom vibrationer i soffan.. :D
Lite coolt tycker jag, men att bo 100m ifrån.. Aldrig i livet!
 
Sv: Bo nära järnväg

Oj vilka monstertåg det verkat gå förbi er! Jag bodde tidigare i ett hus som stod ca 20 m från järnvägen, inne i en stad. Bullerplank mellan järnvägen och tomten. Inte så ofta trafikerad järnväg, det gick kanske 5-7 tåg per dag men det var godståg och de borde ju varit tunga. Och aldrig har jag upplevt att huset rört sig såpass, ibland dallrade nåt glas mot ett annat i köksskåpet men aldrig att nåt ramlade ner från nån hylla eller liknande.

Det gick ett tåg vid femsnåret på morgonen men jag vaknade aldrig av det, inte ens första natten. Tvärtom: som MosterMia säger, jag tyckte kvällståget var så skönt sövande... Bodde en sommar intill järnvägen i Rimini och samma där, somnade så gott till tågen. Det enda irriterande var när de bromsade, kunde tjuta ordentligt.

Mitt tips: åk dit och kika, och se till att vänta tills det kommer ett tåg. Kanske bullrar det jättemycket, kanske är huset inte så perfekt som ni tror. Men det är ju enda sättet att få veta. :)
 
Sv: Bo nära järnväg

Vi bor typ 60m från en järnväg (utanför oss går tågen som går direkt mellan GBG-Sthlm bl.a.) och vi har inga problem med skakande hus, skallrande fönster eller saker som flyttar sig, t.o.m. våra tavlor hänger som de ska. Uppväxt däremot vid en busslinje och där kan vi snacka skakningar i huset när bussarna gasade på, grunden sprack dessutom av bussarna :grin:

Vi flyttade hit -07 och vi vande oss ganska snabbt vid tågen. Maken hade jobbigare än jag men han är känsligare på såna ljud än jag, som sagt; uppväxt med bussoljud ;)
Vi har inga problem att vara ute eller prata med folk om ett tåg kommer. X2000 tågen och likn. är väldigt tysta jämfört med ett godståg eller de äldre tågen. "Diesel-loken" däremot de låter som helikoptrar på låg höjd men de är fåtal som åker förbi här. Vi har även noterat att efter vår sträcka så är det få tåg på helger och även på sommaren minskar de i antal.

Jag har faktiskt inget negativt att säga om tågen, hellre de än en motorväg som jag också har bott vid.
 
Sv: Bo nära järnväg

Man vänjer sig snabbt vid ljudet, även vid ljudet ifrån när de bromsar in som de lär göra om huset ligger så nära stationen. Det gnisslar och tjuter ganska ordentligt när godstågen bromsar in. Efter ett tag slutar man prata i trädgården automatiskt när tågen kommer för då hör man ingenting.
Det man ska tänka på är att fönster har kort livslängd så det blir en ökad kostnad. Under de fyra åren vi bodde nära en järnväg sprack nästan varenda fönster i huset.
 
Sv: Bo nära järnväg

Tack för era svar! Vi ska förhoppningsvis gå på visning nästa helg, då får vi sätta oss och vänta in ett tåg också ;)
 
Sv: Bo nära järnväg

Jag var och tittade på ett torp som låg ca. 50 m från södra stambanan och under den halvtimme som visningen pågick så passerade flera tåg.

Det gick faktiskt inte att prata med varandra ute i trädgården när tågen passerade. Inomhus lät det inte lika mycket. Men tågen kom frekvent. Pendeltågen går en gång i halvtimmen från båda hållen, X2000 varje till varannan timme från båda hållen. Regionaltåg varje till varannan timme från båda hållen. Därtill ett par intercitytåg per dag och ett gäng godståg. Med andra ord passerade det upp till omkring tio tåg i timmen.

Det avskräckte i varje fall mig för all framtid, trots att jag gillar tåg. Att jag har hund som jag inte ville riskera att bli påkörd påverkade också.
 
Sv: Bo nära järnväg

Att bo intill en järnväg är väldigt individuellt om man gillar det eller inte. Jag har bott vid en järnväg, och jag vaknade av tågen första veckorna, men efter ett tag var det ingenting jag stördes av, utan snarare blev det så att jag reagerade om tåget INTE kom den tid det skulle.

Fördelen med järnväg om man jämför med väg, är att bilarna på en väg tar aldrig slut, de kan passera fram och tillbaka ett par tusen gånger i timmen, även om de låter mindre än ett tåg.

Ett tåg låter mer, men ofta bullrar det i någon minut, sedan är det tyst tills nästa tåg kommer. Detta beror såklart på vilken bana huset är placerat intill, hur många tåg som passerar, och vilken typ av trafik som går på bana, gods- eller persontrafik? Andra saker som spelar in i hur bullret uppfattas är topografi, skick på banan och placering och utformning av byggnader.


Kort sagt, om man pratar ekvivalent buller skulle jag välja att bo vid en järnväg, men om man pratar maximalt buller skulle jag välja väg.
 
Sv: Bo nära järnväg

Vi bor sedan 11 år tillbaka ett par hundra meter från en järnväg och har sedan en mycket trafikerad väg ytterligare ett par hundra meter bort. Och vi störs definitivt mer av motorbullret från vägen än från järnvägen - trots att den senare alltså ligger närmare huset! Med undantag från ifall tågen bromsar, så är ljudet från järnvägen så jämt på något vis att hjärnan registrerar men ignorerar. Ljuden från bilarna är däremot mycket mer ojämna i volym - så dem HÖR man verkligen.

I o m att järnvägen här är en del av Malmbanan, som klarar både större tågvikt (nästan 9000 ton) och axeltryck än någon annan järnväg i Skandinavien, är det rejäla tåg som passerar här! Vaknar dock aldrig på natten p g a tågen, tror det är för att hjärnan vet vad ljudet kommer av och därför inte reagerar.

Upplevde nämligen motsvarande under de år vi bodde i Kiruna, då ambulanshelikoptrarna landade på andra sidan gatan från vårt sovrumsfönster. Det tog ändå inte lång tid förrän jag, som normalt är lättstörd när jag sover, sov vidare trots att helikoptrar både landade och sedan startade igen. Ibland, om maken jobbat på akuten under natten och sedan nämnde att någon patient kommit med/fått skickas med helikopter, kunde jag möjligen vagt erinra mig att jag hört den.

Dessutom varierar ljudvolymen under året. När det är löv i träden resp snö som isolerar hör vi mindre t ex.

Så jag skulle definitivt vara mer tveksam mot att bosätta mig riktigt nära en större väg än nära en järnväg! Men jag håller med de övriga i tråden som skrivit att man förståss måste kolla just det här aktuella huset. Det bästa vore ju att besöka det vid lite olika tider, för att skapa sig en uppfattning.
 
Sv: Bo nära järnväg

Jag har bott kanske 50 m från järnvägen och aldrig mer. Så länge dörrar och fönster var stängda var det ingen fara. Men sommartid när balkongdörren stod öppen var det värre. Jag kunde utan problem sova i det, det vande jag mig vid. Men man hörde inte TV'n när tågen for förbi. Inte heller gick det att prata med varandra utanför huset och man fick gå till ett annat rum om man pratade i telefonen. Passagerartågen gick väl bra, dom är ändå rätt korta. Godstågen var värre, kändes som det tog 5 min innan det hade åkt förbi :p
Sen hade Green Cargo (eller vilka det var) ett lok som lät som fasiken!! Lät som Viggen åkte förbi typ!

Det fanns där inga bullerplank ska väl tilläggas.
 
Sv: Bo nära järnväg

Jag bor 10-15 meter från Pendeltåget och det har aldrig stört mig ett dugg.

Men jag kan tänka mig det är skillnad på pendeltåg och andra tåg, de nya pendeltågen hör man nästan inte alls.
 
Sv: Bo nära järnväg

Jag känner en som bott ca 50 meter från södra stambanan. Ljudet vande de sig vid, däremot var det inte så kul att huset sprack sönder. Det kan bli en del vibrationer i marken, särskilt när tungt lastade godståg passserar.

Mitt tyngsta skäl mot att bo så är risken att djur och småbarn kommer upp på spåret. Vägar är ju inte heller särskilt kul nära, men en bil kan ofta bromsa/väja ifall det står en häst eller unge på vägen. Ett tåg har ingen chans att undvika krock med tanke på de bromssträckor det handlar om. Det är bara att tuta och hoppas att det som är på spåret hinner flytta sig. Tyvärr springer ofta djur rakt bort från det framrusande tåget, vilket inte är det bästa i den situationen.
 
Sv: Bo nära järnväg

Jag bor ca 50m från järnvägen, här kopmmer både godståg och SJ-tåg, och hur många gånger som helst per dag.

Vissa tider på dagen så sker ett stopp precis utanför här om det blir tågmöten, så det gnisslas och låter (säger dom som inte är vana).

Nu hör jag inte ens tågen längre, men jag reagerar på om inte tågen kommer.

I somras så gick rälsen av precis här utanför, så tåget tömdes, och alla ca 200 passagerare satt på min tomt i ca 4 timmar, vilade, spelade musik, spelade fiol, läste, pratade i telefon.

Så nej, jag blir inte störd av tågen, och katter här och i stallkatter har överlevt, men det har säkert strukit med några.

Här börjar dom lämna tomten, bussar är på väg.
32797674.jpg
 
Sv: Bo nära järnväg

bodde några år kanske 50 m från järnvägen, det var godståg ,långa som fattigåret, men rätt så sällan.. huset skakade lite, men det störde mej aldrig. kanske första natten men inte efter det. man vänjer sej fort.
jag vet 2 stall som ligger helt fast i en tågbana, det går bra. det ena är vid samma godstågbana, det andra vid en kustbana men mycket trafik med snabba tåg. där finns nånsorts nät, mellan hagarna och tågbanan skulle jag vilja minnas. har aldrig hört att det skulle ha hänt nåt. hade en häst på foder där för över 20 år sen, det ända jag var lite rädd för var att tåget skulle komma när vi var precis under järnvägsbron (när vi var ut på ridtur) det hände aldrig, o man kan ju skaffa en tidtabell;)

just nu bor vi så att den där godstågbanan är kanske dryga 2 kilomer från oss, och den andra, kustbanan på andra sidan huset på ca 5 kilometers avstånd, och här låter det ibland rätt så mycket, när vinden ligger till från det hållet.
 
Sv: Bo nära järnväg

Vi har järnvägen 85m från bostadshuset och störs inte det minsta av tågtrafiken. Visst hör man godstågen när de kommer, men inte alls så att det blir besvärande. Vi har katt, hund & hästar och har aldrig blivit av med ngt djur på järnvägen. Barnen vet att respektera spåret så det är inte heller ngt problem.

Jag personligen ser järnvägen som en fördel eftersom den har gett mig otroligt trafiksäkra hästar :D

Precis som Movi skriver, så reagerar jag heller inte över att tågen kommer men däremot när de INTE kommer :p
 
Sv: Bo nära järnväg

X2 är väldigt tysta tåg för det mesta, ju närmre man är desto mindre brukar de låta tycker jag, så det är inget du behöver oroa dig för. Rc däremot låter mycket, de tågen SJ numer målat svarta, sånna lok som Green Cargo även kör med.

Som de andra säger så vänjer man sig.
Det är oftast en väldigt kort stund man hör tågen, handlar om några sekunder innan de passerat, beror såklart hur fort tågen kör, men ett X2 (X2000 alltså) kör ju ibland i 204 km/h, det går ganska snabbt förbi då. ;)

Jag skulle om jag var du under visningen gå och kolla närmre på spåret, kolla efter hur nära en växel ligger tomten, det låter mycket när tåg passerar växlar, är det en helt slät räl så är det inte så mycket ljud från det, om nu tåget inte har fel med någon boggie, hjulpanna, gnisslande med mera.
Hur mycket svänger spåret utanför tomten? Är det rakt spår låter det oftast inte mycket, men är det en skarp sväng så skär ju hjulen mot rälen och ger det gnisslande ljudet.

Godståg får du ju räkna med nattetid, det tar ju oftast en tid för dem att passera eftersom de kan vara upp till 800 meter långa och "bara" får köra i 130 km/h. Men som sagt, man vänjer sig!

Jag har de senaste åren bott 200 meter från en väldigt trafikerad järnväg mellan Stockholm - Västerås, och hört något tåg i månaden. Nu bor jag typ 100 meter från Södra Stambanan och börjar fundera på om jag har dålig hörsel för jag hör knappt några tåg och jag VILL höra tåg! :D
 
Sv: Bo nära järnväg

Mina föräldrar flyttade när jag tog hunden på en promenad över järnvägen :angel:
Då var jag kanske 1½-2år. :o
 
Sv: Bo nära järnväg

Nu har vi varit på visning. Huset var fantastiskt, det var inte tågen :devil: Under 20 minuters besök gick det fyra tåg förbi huset. Pendeln och X2000 var inga direkta problem, de gick förbi på ett par sekunder och låt inte så farligt, när godstågen kom däremot så skakade hela huset. Detta i kombination med att vi bestämde oss för att vi inte vill bo på den här orten gjorde att huset inte var intressant för oss, även om själv huset var :love:.
 
Sv: Bo nära järnväg

Nu har vi varit på visning. Huset var fantastiskt, det var inte tågen :devil: Under 20 minuters besök gick det fyra tåg förbi huset. Pendeln och X2000 var inga direkta problem, de gick förbi på ett par sekunder och låt inte så farligt, när godstågen kom däremot så skakade hela huset. Detta i kombination med att vi bestämde oss för att vi inte vill bo på den här orten gjorde att huset inte var intressant för oss, även om själv huset var :love:.

* KL *

Nu är ju tråden inaktuell som så men om någon letar upp den igen så vill jag bara påpeka att allt som diskuterats här är buller (Öresundstågen med sitt tjutande är värst näst godstågen - vi hör dem 2 km bort genom skogen på landet och då kör de ändå full speed och är värre när jag pendlar med dem och hör dem bromsa eller accelerera). Tänk på att även damm är ett stort problem vid järnvägar och då menar jag metalldamm från skenor och hjul t.ex. så det är inget jag skulle vilja bo vid om jag hade intresse för egen köksträdgård eller liknande.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag och sambon har börjat kolla på hus lite smått, det är inget seriöst ännu men vi håller koll på priser, letar lägen och lösningar...
2
Svar
22
· Visningar
18 248
Senast: Septicemia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp