Miaa

Trådstartare
Vad har ni för erfarenheter om JUST Boa -Bootsen .

Skav hållbarhet osv

Varför välja Boa mot Epicsen För och nackdelar ??

Mvh Miaa

Sv: Boa Boots

Tycker dom är jättebra. Mjukare än easyboots! Min häst har sina i hagen tom, har haft sönder en vajer men det kostar inte stort att byta.

Tycker dom är jättebra. Mjukare än easyboots! Min häst har sina i hagen tom, har haft sönder en vajer men det kostar inte stort att byta.

Läste någon annan stans att du var nöjd med dom har ingen lust att sko unghästen nu för jag vet inte hur mycket jag kommer att rida ;)

Mvh miaa

Jag har både Boa Boots och Easy Boots (den nya modellen, tror den heter Bare).

Boa Bootsen är väldigt lätta att sätta på o ta av, skaver inte, men är ganska klumpiga och tunga.

Easy Boots Bare är lite trixigare att sätta på o ta av, men sitter kanonbra, även vid tuff galopp i mjuk stubbåker. De känna betydligt smidigare än Boa Bootsen, och det verkar som om hästen tycker det med.

Jag har både Boa Boots och Easy Boots (den nya modellen, tror den heter Bare).

Boa Bootsen är väldigt lätta att sätta på o ta av, skaver inte, men är ganska klumpiga och tunga.

Easy Boots Bare är lite trixigare att sätta på o ta av, men sitter kanonbra, även vid tuff galopp i mjuk stubbåker. De känna betydligt smidigare än Boa Bootsen, och det verkar som om hästen tycker det med.

Hej har ett par vanliga Easy Boots hemma men dessa skaver på ballarna och sitter det inte en rem även på Easy Baren ?
Fick för mig det när jag tittade på filmerna eller är det bara jag som får problem med detta på mina hästar ??

Mvh Miaa;)

Boabootsen funkade inte för min häst. De var tunga och klumpiga, tror att det kan bero på att hans hovar var lite fel form också.
Men min häst som annars är pigg och framåt blev seg och verkade tycka att de var jobbiga att gå med. De var väldigt lämpliga att ta av och på dock.:)

Hej har ett par vanliga Easy Boots hemma men dessa skaver på ballarna och sitter det inte en rem även på Easy Baren ?
Fick för mig det när jag tittade på filmerna eller är det bara jag som får problem med detta på mina hästar ??

Mvh Miaa;)

Jag har iofs inte använt Easy Baren speciellt många gånger än, men jag har inte upptäckt att de skulle skava. Vilken rem menar du?

Har både Boa och Easy Boots.
Boabootsen är, som någon skrev tidigare, mycket lättare att ta på och av. På min gamla ponny funkade de perfekt. Han skruvade inte hoven vid nedsättning och vi red inte så ofta i oländig terräng.

Easybootsen sitter mer säkert men är jobbigare att ta av och på. Skulle tippa på att de också sitter bättre på hästar som har knepig nedsättning av hovarna där Boabootsen kanske åker av.

Jag har iofs inte använt Easy Baren speciellt många gånger än, men jag har inte upptäckt att de skulle skava. Vilken rem menar du?

Plast remmen som sitter på insidan av skon ,där man fäster snöret för att lyfta den upp mot ballarna ;)

Mia som vill ha mer svar innan hon beslutar sig ;)

Plast remmen som sitter på insidan av skon ,där man fäster snöret för att lyfta den upp mot ballarna ;)

OK - jo, den finns på Baren med.

Jag använder mina Boa när jag bara ska ut o "snäll"rida på vägarna och inte har lust o ork att trixa med Easy bootsen (dessutom beställde jag Easy bootsen i en storlek mindre än Boa, så det blir aningens för små när hästen börjar bli lång i tårna, dvs kan inte använda dem veckorna innan hovis ska komma). Men ska jag sitta o jobba hästen på ridbanan så tycker jag Boa bootsen blir för klumpiga. Det går t ex inte att göra några sidvärtesrörelser utan att Boa Bootsen är i vägen. Där känns Baren mycket bättre.
Ska kanske tillägga att jag har hästen skodd som vanligt fram och bara använder boots bak.

Easybootsen är bättre som ridsko.
Den sitter åt endast om hoven, risken för skav är mindre.

Boa-bootsen är lättare att ta på men sitter även runt kronranden vilket kan ge tryck och skav där. Min häst fick tryck på kronranden av knäppningen på boa-bootsen så det blev en konstig bula i utväxten på hoven sedan. Inte kul.
Jag har även hört andra som fått skav av boa-boosen i karleden.

Easyboot är lite mer jobb men bättre för hästen och lättare i vikt.

Min åsikt som provat Easyboot epic, easyboot bare, boa-boot och old macs.

Passar på att fråga eftersom jag såg att du provat många modeller.. :)

Jag har provat Easyboots bare på min pålle med det går inte alls bra.
Bootsen är lagom på bredden men för långa då min hästs hovar är helt runda.
Efter råd från återförsäljaren så provade jag med comfortpads men det hjälpte inte..
Bootsen sitter med hjälp av dem lite bättre på längden men där är massor av utrymme över uppe vid kanten av bootsen.
Alltså strax under kronranden, där bootsen börjar får jag in två fingrar :o
Min slutsats är att hästens hovar är både för runda i formen och de smalnar av för mycket på höjden för att easybootsen skall passa.

Jag har funderat lite på Boa bootsen alternativt old macs.
Har du några tips eller ideer?

/Extremt tacksam för svar då jag hållt på att trixa med bootsen länge nu..

Jag har ett par old macs som jag köpte för flera år sen. Nu tror jag iofs att de är för stora för min häst men även om de skulle vara rätt så är de jätteklumpiga. Min häst kan inte gå i dem, snacka om att slänga pengarna i sjön.

Passar på att fråga eftersom jag såg att du provat många modeller.. :)

Jag har provat Easyboots bare på min pålle med det går inte alls bra.
Bootsen är lagom på bredden men för långa då min hästs hovar är helt runda.
Efter råd från återförsäljaren så provade jag med comfortpads men det hjälpte inte..
Bootsen sitter med hjälp av dem lite bättre på längden men där är massor av utrymme över uppe vid kanten av bootsen.
Alltså strax under kronranden, där bootsen börjar får jag in två fingrar :o
Min slutsats är att hästens hovar är både för runda i formen och de smalnar av för mycket på höjden för att easybootsen skall passa.

Jag har funderat lite på Boa bootsen alternativt old macs.
Har du några tips eller ideer?

/Extremt tacksam för svar då jag hållt på att trixa med bootsen länge nu..

Hej
Min erfarenhet av bare är än så länge bara två veckor gammal. ;-)
Dock så tycker jag än så länge att epic är bättre då den går att spänna åt i olika lägen. Bare har ju vissa justeringar som går att göra genom att det finns tre hål att skruva in/spänna gummigrejen framtill. Har du skruvat in den maximalt där??
Dock tycker inte jag att det blir samma sak som med vajern på epic som gör att skon sluter tätt runt hoven på ett annat sätt.

Framhovarna på min häst är runda och alltså lite korta i bootsen. Där har jag epic med pads i och det gör att de sitter jättebra.

Än så länge gillar jag epic bäst. Lättare att sätta på än bare och går att spänna åt bättre. Förstår än så länge inte vad som skulle vara bättre med bare??? Trots att den är nyast.

Hej
Min erfarenhet av bare är än så länge bara två veckor gammal. ;-)
Dock så tycker jag än så länge att epic är bättre då den går att spänna åt i olika lägen. Bare har ju vissa justeringar som går att göra genom att det finns tre hål att skruva in/spänna gummigrejen framtill. Har du skruvat in den maximalt där??
Dock tycker inte jag att det blir samma sak som med vajern på epic som gör att skon sluter tätt runt hoven på ett annat sätt.

Framhovarna på min häst är runda och alltså lite korta i bootsen. Där har jag epic med pads i och det gör att de sitter jättebra.

Än så länge gillar jag epic bäst. Lättare att sätta på än bare och går att spänna åt bättre. Förstår än så länge inte vad som skulle vara bättre med bare??? Trots att den är nyast.

Jag har haft mina Bare i 3 månader och just nu känns det att jag provat allt! :crazy:
Jag har justerat bootsen där vid det tre hålen och satt skruven där bootsen blir minst i "omfång".
Dessutom har jag köpt comfortpads och lagt i vilket hjälpte på längden nere vid sulan men i "omfång" är de fortfarande alldeles för stora.
Nä, jag har gett upp hoppet om de bootsen nu..

Nu funderar jag på att prova antingen old macs eller boa.
Om man tittar på storleksguiderna för de bootsen så verkar de mycket rundare i formen så de borde passa bättre.
Har läst en del här på Buke ang old macs och vissa verkar jättenöjda med en del klagat på kvalitén. Vet du något om det?

Jag valde boa pga min häst har runda hovar. Passade inte med måtten på easy. Lite klumpiga är dom ju förstås jämfört med barfota, men hästen verkar inte bekymrad av det. :) Men jag rider ju inte avancerat med dom. För det mesta går han bara i hagen, är pensionär.

Citat: Än så länge gillar jag epic bäst. Lättare att sätta på än bare och går att spänna åt bättre. Förstår än så länge inte vad som skulle vara bättre med bare??? Trots att den är nyast.

Själv har jag inte provat epics utan bara bare, och vad jag förstått är bare bättre eftersom de har en "bungee" framtill så de är elastiska. En epic spänner du fast med vajer och då spänner det mer mot hoven än med bare, som bara har metall precis där man kan justera den, resten av den främre delen är tjockt elastiskt gummi som tillåter hoven att expandera.

Jag är JÄTTENÖJD med mina bare, har tidigare provat Simple Boot som tyvärr släppte in massvis med grus :( på min häst, beror nog till stor del på hur hovarna ser ut.

Visst är de lite jobbiga att få på, men man lär sig tekniken, och dessutom kapade jag av bandet för ballarna, eftersom det mest bara var i vägen och efter det blev de mycket lättare att få på, utan att de för den skull satt sämre eller glappade.

Jag har testat Old Mac's och Easyboot Original och jag tycker bäst de senare. Upplevde Old Mac'sen som jätteklumpiga medan jag hoppar, badar,rider dressyr mm med easybootsen. Har inga som helst problem med att sätta på dem .Tar inte längre tid än att sätta på benskydden tex.

kapar lite & ställer en ny fråga.

Det är beslutat att min häst ska gå barfota & bara ha de bra i hagen tills hovarna är bättre, men måste antagligen ha boots fram.
Ni som har boots i hagen, vilka tycker ni är bäst?

Liknande trådar

Utrustning Någon som har erfarenhet av detta och har använt det? Fungerar det? Hur blir hållbarheten? Jag har en fyraåring som lever rövare i hagen... 2
Svar
24
· Visningar
1 034
Senast: Sassy
·
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 735
Senast: Edla
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 849
Senast: Murray
·
Utrustning Jag har velat fram och tillbaka en tid gällande att hålla vår ponny barfota. Vi tog av skorna bak för en tid sedan och har jag nog...
Svar
8
· Visningar
855

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka