Boa Horse Boot

Liten

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av dessa barfotaboots? Hållbarhet? Användarvänlighet? Material? Allt av intresse att veta :D

Kikat på Easyboots, då jag har vänner som är kanonnöjda med dem, men tycker att de är så jävliga att få på hoven. Min häst är inte överförtjust i pyssel, ska jag stå och dra i band och lirka med hovarna i evigheter varje dag kommer hon att bli grinig..

Jag föredrar att ha henne skodd, och har haft det sedan jag köpte henne. Men i början av sommaren/mitten av våren hade häst en dålig dag och krånglade när hovis skulle sko, varpå h*n råkade sömsticka henne. Han fick komma tillbaka ett par dagar senare för att slå på sista skon...
Sedan dess har hon varit omöjlig. Hon hoppar, kastar sig, sparkar mot hovis. Sist sparkade hon så att h*n flög in i väggen, hade jag inte vänt mig om hade hon antagligen trampat honom i bröstkorgen (hon var inte långt ifrån). Drar h*n ut och bak bakbenet för en bättre arbetsställning, sliter hon det åt sig. Hon blir bråkig till tusen, stressad och i slutet av skoningen får hovis inte ens röra vid henne. De sista två gångerna har vi fått avbryta och hovis komma tillbaka dagen efter, men sist blev det ett lika stort h*lve*e dagen efter. Det funkade dock att jag höll i hoven och hovis fixade...
Min teori är att hon inte litar på hovis längre, att hon tänker h*n = ont, nä tack. Hovis tror att något fysiskt är fel med hästen, tidigare var hon en pärla att sko - stod och halvsov! Men hon är kollad av vet. och E.T., av andra skäl, och ingenting har hittats.

Sv: Boa Horse Boot

ja så beter sig gärna en häst som blivit sömstucken. sånt kan sitta i jättelänge.

jag har varit jättenöjd med boa boots. väldigt snabba att ta av och på, mjuka och rejäla. har haft dom i hagen så dom har verkligen slitits hårt. själva bootsen verkar outslitlig, men vajern ryker ibland. oftast går det att byta den, men är bootsen gammal så blir låsmekanismen lite tröd och då är det svårt att få i en ny tråd. så har fått ge upp och köpa nya istället en del gångar. hästarna tycker om bootsen, hjälper till när man sätter på dom till och med.

Jag måste säga att jag trots allt förstår henne, det kan inte vara skönt med en spik på fel ställe :crazy: ...

Hur länge har du haft dina som längst, innan det blivit till att kasta & byta ut, ungefär? Går de att brodda (Easyboot har ju specialbrodd man kan köpa till, känns som en bra sak att ha i vinter) ?

Jag har haft Boa och easyboots. Boa går att brodda, samma system som EB.

Boa är enklare att sätta på, men jag föredrar faktiskt EB, för Boa var betydligt 'klumpigare' och det blev för hästen (tyckte JAG) som att springa i gummistövlar typ. Han rörde sig betydligt friare och bättre med EB. HAN verkade dock nöjd och glad med båda alt, men då jag såg skillnad i hur han rörde sig så valde jag bort Boa.

Men allt annat var jag strålande nöjd med, det är jag iofs med EB med, så =)

ja dom går att brodda. du bör dock ha en sula i då eftersom fästena kan trycka på känsliga hästar. men sulor kostar typ 50 kr.

kan väl säga såhär att när jag fick byta så var det ofta för att vajern gick av och fastnade i låset, så att det inte gick att få loss den och sätta dit en ny. och det hände om bootsen fastnade i marken när dte var blött ute.

så ska du bara ha dom till ridning kommer du antagligen inte ha det problemet alls.:)

Vilka boots som är bäst för din häst beror på hovens form, vissa boots passar bäst på en avlång hov och andra på en mer rund hov.

De boots jag har varit mest nöjd med är absolut Cavallo Simple Boot, enkla att sätta på och sitter enormt bra.
Jag hade dem till min förra häst och när min nuvarande häst tappade en sko och blev väldigt öm så satte jag på henne en simple boot, trots att den var nästan två nummer för stor så satt den bra hela dagarna i en lerig hage (och på mycket busig häst) tills hovslagaren blev frisk från sin lunginflamation och kunde komma efter en vecka.

Min häst är väldigt skav känslig men fick inget skav av de bootsen.

Jag har provat både boa bootsen och epic men tyckte inte om dem. Epicen flög av :crazy: i full galopp trots att de var helt lagom och tillräckligt hårt spända och boa bootsen tyckte jag bara gled av, varje ridtur fick jag sätta på dem två-tre gånger för att de åkte av.

Men hovens form är väldigt viktig i valet på vilken boots som är bäst för just din häst.

Ett annat tips är att prova att ge din häst räddningsdroppar nästa gång hovslagaren kommer, det är lugnande men inte som pleg utan de är helt med och vakna och tappar inte balansen, det verkar som om de kan hjälpa hästen att få det lugn den behöver för att inse att en situation inte är farlig och det brukar gå bättre och bättre för varje gång.

Lycka till!

Jag har vänner som har Easyboot epic, sitter kalas på deras hästar men som sagt, jag tycker att de är för jobbiga att få på - osäker på om det funkar på min...

Hm, om jag inte minns fel så har jag sett ett par Cavallo.. Ska undersökas!

Senast ändrad:

Det glömde jag förresten, jag hade bara mina Boa till ridning. EB har jag haft till både och. De har om det varit rätt size och suttit tillräckligt hårt suttit kvar i 'alla väder' inkl lera. Dock så spontant så känns det som att Boa i gegga skulle bli enormt tunga när gegga fastnar? Men hade som sagt bara Boa till ridning.

Inte haft problem med att något gick sönder eller att de tappat (gäller båda sorterna), men jag har inte använt dem 'hela tiden år ut och år in' utan daglig användning ca 6 mån i sträck, i övrigt som jag har nu - som reservhjul.

Jag upplever att samma typ av häst passar i EB som i Boa, dock vet jag inte hur det är med Boa och låga trakter. Hade gaiters på Boa men inte haft på EB.

nja enligt måtten så är easy för avlånga hovar, boa är för helt runda hovar. cavallo är för aningens avlånga.

Jo, jag vet, men den hästen jag hade både på, så han verkade funka precis lika bra passformsmässigt i Boa som i EB (och hade samma storlek). Däremot Old Mac t ex (som för övrigt var de sämsta jag provat även övrigt) passade ju inte alls, han hade på tok för runda hovar.

Han hade runda framhovar men mer avlånga bakhovar, dvs 'såg ut som de flesta'. Sen har jag ju haft EB på fblen och ponnyn, samtliga med ganska runda hovar - ponnyn klotrunda, och passat bra, men de har jag inte provat ngt annat.

Lånar min egen knapp, och tillägger att bootsen bara ska användas vid ridning/arbete. Hur jag ska lösa det i hagen vet jag inte, men vill inte att hon ska ha bootsen på hela tiden..

Kikat runt lite, och hittills är det Cavallo som tilltalar mig mest. Men blä, det är svårt när man inte har möjlighet att prova utan att köpa hem dem... :p

Vart får man tag på ny vajer när den gått av?

Jag var inte nöjd med Cavallo, de var för klumpiga, satt dåligt och slets snabbt.

Jag var nöjd både med EB och Boa. Boa lättare att sätta på men satt sämmre. Easybootsen satt i alla lägen och i alla underlag, en gång tappade jag en och det var när höll på att rida fast i en snödriva och hästen hade snö upp över bogen:crazy:

Old Macs tyckte jag var trevliga, satt bra och lätta att sätta på, lite pyssel men väldigt lätt.

Swiss fungerade sådär, var trevligt då dom vägde väldigt lite!

Jag skulle vilja ha Poly Horse Boots, men de är tyvärr för små för min häst.

Boa Bootsen har varit bra tyxker jag, hade dem i turridningsverksamhet vid tappskor osv, även vissa hästar som hade de vid längre turer som vanligtvis gick barfota för att minska slitaget på hoven. Funka utmärkt förrutom att vajern gick av då och då.

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 471

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Födda-24
  • Pass förvaring
Tillbaka