Bockhov - barfota??

B

Balkasch

Har en stor häst med bockhov el tendens till bockhov.
den sticker alltid iväg upp och den andra fram,tycker nästan att det det blivit värre med åren.
Kan det vara värt att prova barfota en sommar?? Funderar på att plocka av skorna i vår & låta hästen gå utan hela sommaren & bara verkas försiktigt.
Vad tror ni - ngn som har provat?? :confused:
 
Sv: Bockhov - barfota??

Balkasch skrev:
Har en stor häst med bockhov el tendens till bockhov.
den sticker alltid iväg upp och den andra fram,tycker nästan att det det blivit värre med åren.
Kan det vara värt att prova barfota en sommar?? Funderar på att plocka av skorna i vår & låta hästen gå utan hela sommaren & bara verkas försiktigt.
Vad tror ni - ngn som har provat?? :confused:
Frågan är om det är vad din häst behöver?Skodd eller barfota spelar nog ingen roll..
Din häst lägger olika vikt på sina framhovar..varför? :eek:
Gammal skada?Avlastar en öm del av kroppen?
Hovarna kan ofta vara ett symtom på nåt annat högre upp i kroppen..

Har ett exempel från verkligheten på en häst med samma symtom ,det visade sig till slut bero på ryggproblem,kissing spine,hästen avlastade sin onda rygg.
En annan häst hade en frakturerad tand..(kan oxå va tex senskada, sadelproblem,snett bäcken ,bogproblem..kan vara många orsaker :confused: )

Att hovar växer iväg så olika är inte normalt.
att det blir värre med åren är inte konstigt om din häst är sned i kroppen och avlastar sig, eller dras med gammal skada,det blir knappast bättre med åren om man inte hittar orsaken..
 
Sv: Bockhov - barfota??

Jo, hästen har en gammal skada som den nu repar sig i från. hovis och jag kämpar med att komma tillrätta med detta och han har sjukbeslag osv enl konstens alla regler, men det känns som om hoven skulle behöva "vila" men det skall givetvis vara för hästens välmående annars inte alls.
 
Sv: Bockhov - barfota??

Kolla denna sida om behandling av bockhov.

http://www.harmonyhorse.se/iframe_rehab.htm

Jag skulle satsa på barfotaverkning av kunnig person, (ej av vanlig hovis som bara drar av skorna och filar lite). Utan av en som kan balansera hoven rätt.
Jag ska göra det med mina nu till veckan, min har hovsprickor, långa tår, traktstöd och stråle.
 
Sv: Bockhov - barfota??

allroundhästarna skrev:
Kolla denna sida om behandling av bockhov.

http://www.harmonyhorse.se/iframe_rehab.htm

Jag skulle satsa på barfotaverkning av kunnig person, (ej av vanlig hovis som bara drar av skorna och filar lite). Utan av en som kan balansera hoven rätt.
Jag ska göra det med mina nu till veckan, min har hovsprickor, långa tår, traktstöd och stråle.

Här har vi en person som uppenbarligen inte har en aning om hur hovslagare arbetar! Jag som hovslagare har aldrig"dragit av skon och filat lite", läs på innan du förolämpar en hel yrkesgrupp!
 
Sv: Bockhov - barfota??

Jag menade inte att förolämpa någon, vare sig person eller yrkesgrupp. Men av alla de hovslagare som jag har haft (som har gått hovslagarskolan (alltså inga hobbyhovslagare)) så har ingen kollat hovarna nämnvärt. I augusti skoddes mina hästar av och dom raspades ner och fick rundade kanter så att det inte skulle gå bitar. Det visade sig att en har haft en hovböld, ingen har funderat hur sprickorna ska lösas, hästarna har strålröta. INGEN av de utbildade hovslagare jag har haft har nämnt något förslag edyl om ovan nämnda saker och inte ens påpekat att dom har något fel.
 
Sv: Bockhov - barfota??

Jag har alltid anlitat utbildade hovslagare med tanke att "dom borde veta bäst" hur hovarna ska vara. (vinklar, utseende mm). Om jag tar hem vet. för något som rör hovarna så hänvisar han bara till hovslagaren, eftersom att vet. inte är så hemma på hovar och hovslageri, vilket en hovslagare har fått utbildning om, vilket inte vet. har. Så då tycker (trodde) jag att utb. hovslagare borde kunna tala om att en häst har strålröta i alla hovarna! Eller...!!
Eller har jag bara haft otur med hovslagare?!
 
Sv: Bockhov - barfota??

Jag tycker du ska ge barfotagång en chans, det som händer i en bockhov är att hoven blir stum, hovmekanismen funkar inte som den borde. Med barfotagång, sliter själv hästen ner hoven och den börja fungera normalt igen. Alltså i enkla drag.

Jag anlitade en AANHCP verkare för att få bukt med min häst bockhov och den är inte helt lik den andra idag men min häst har haft den hoven sen födseln så det tar ju längre tid på min häst, om det någonsin kommer bli helt bra. Men huvudsaken är att den hoven har börjat funka igen!

Och kom ihåg att funkar det inte så gör det inte det, inte hela världen, bara att slänga på skor igen och kanske testa med en tåsko eller vad man nu kan hitta på. Bara att testa tills du hittar nått som funkar för din häst!=)
 
Sv: Bockhov - barfota??

För det första så har bockhov oftast en orsak som ligger utanför hovslagarens kontroll(har du läst artikeln jag hänvisade till, jag har mer om du vill ha), annars instämmer jag i problemet, veterinärer ar inte alltid så intresserade av nya rön om hovar, även de som är det o vet vad som borde göras kan inte säga hur det skall göras o många hovslagare är inte tillräckligt intresserade o kunniga för att kunna utföra vad vet anser skall göras.
Det räcker inte med en grundutbildning man måste också ha ett intresse att skaffa sig nya kunskaper, gäller alla!!!
Viktigt är dock att man inte okritiskt hoppar på alla nyheter.
PL
 
Sv: Bockhov - barfota??

Tack så mkt för de fina artiklarna !! :)
Har funderat på detta länge - min hovis trodde att det det kunde hjälpa men marginellt..
har nog inget att förlora på att pröva som sagt
Var får man tag på ngn i från AANHCP??
 
Sv: Bockhov - barfota??

Kolla in deras sida: http://www.friskahovar.se/ och klicka på "verkningshjälp" så får du fram en Sverigekarta. Sen är det bara att välja län, så får du fram en hovvårdare för just ditt län.
Lycka till!
(Min kommer på tisdag) :bump:
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
466
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 170
Senast: super
·
Hästmänniskan Under en lång tid nu har jag känt att jag inte vill ha häst längre. Jag pratar nu inte månader utan snarare år. Problemet är att jag...
Svar
11
· Visningar
1 489
Senast: Keb71
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 827

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp