Bockhov - ridponny

R

Raderad medlem 124573

Blev lite fundersam när jag såg bild på en nygodkänd ridponnyhingst. På flertalet bilder jag sett ser ena framhoven minst sagt ”märklig” ut.... 🤔
Jag är själv inte insatt i ponnyavel men ni som vet - är inte bockhov diskvalificerande för hingstar i avel? Kunde inte hitta ngt exteriört utlåtande, bara att den fått 7 på extremiteterna
 
Blev lite fundersam när jag såg bild på en nygodkänd ridponnyhingst. På flertalet bilder jag sett ser ena framhoven minst sagt ”märklig” ut.... 🤔
Jag är själv inte insatt i ponnyavel men ni som vet - är inte bockhov diskvalificerande för hingstar i avel? Kunde inte hitta ngt exteriört utlåtande, bara att den fått 7 på extremiteterna

Nej, det är inte diskvalificerande då det inte anses vara en allvarlig avvikelse och inte anses ha etablerad ärftlighet. De flesta bockhovar kan undvikas genom korrekt hovvård som föl/unghäst.
 
Nej, det är inte diskvalificerande då det inte anses vara en allvarlig avvikelse och inte anses ha etablerad ärftlighet. De flesta bockhovar kan undvikas genom korrekt hovvård som föl/unghäst.
Nej ärftligheten är väl väldigt osäker. Tycker dock att det ändå borde framgå tydligt i marknadsföringen av hingsten. Så stoägarna kan ta ställning. Tyvärr tittar väldigt få nedanför carpus/hasen är min erfarenhet
 

Liknande trådar

Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 138
Senast: Habina
·
Ekonomi & Juridik Jag och en vän är väldigt oense om en sak, och skriver här för att själv få en klarhet i det hela, samtidigt som jag gärna vill höra er...
Svar
15
· Visningar
2 419
Senast: bapro
·
G
Hästvård mitt sto, som i vanliga fall är ganska envis, lite svårt att stå stilla långa stunder på gången vid t.ex. mockning. och liknande, har de...
Svar
10
· Visningar
1 453
Senast: Chickan123
·
Avel Nej, jag har inte tänkt börja avla ridponnyer ;) Men, jag kom att tänka på en sak häromdagen och kan verkligen inte släppa den, utan...
2
Svar
23
· Visningar
2 758
Senast: peråke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp