Bockhov - ridponny

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 124573
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 901

Bukefalos 30 år!

R

Raderad medlem 124573

Blev lite fundersam när jag såg bild på en nygodkänd ridponnyhingst. På flertalet bilder jag sett ser ena framhoven minst sagt ”märklig” ut.... 🤔
Jag är själv inte insatt i ponnyavel men ni som vet - är inte bockhov diskvalificerande för hingstar i avel? Kunde inte hitta ngt exteriört utlåtande, bara att den fått 7 på extremiteterna

Blev lite fundersam när jag såg bild på en nygodkänd ridponnyhingst. På flertalet bilder jag sett ser ena framhoven minst sagt ”märklig” ut.... 🤔
Jag är själv inte insatt i ponnyavel men ni som vet - är inte bockhov diskvalificerande för hingstar i avel? Kunde inte hitta ngt exteriört utlåtande, bara att den fått 7 på extremiteterna

Nej, det är inte diskvalificerande då det inte anses vara en allvarlig avvikelse och inte anses ha etablerad ärftlighet. De flesta bockhovar kan undvikas genom korrekt hovvård som föl/unghäst.

Nej, det är inte diskvalificerande då det inte anses vara en allvarlig avvikelse och inte anses ha etablerad ärftlighet. De flesta bockhovar kan undvikas genom korrekt hovvård som föl/unghäst.
Nej ärftligheten är väl väldigt osäker. Tycker dock att det ändå borde framgå tydligt i marknadsföringen av hingsten. Så stoägarna kan ta ställning. Tyvärr tittar väldigt få nedanför carpus/hasen är min erfarenhet

Liknande trådar

• När man inte kan släppa en viss kombination *långt*
  • Vad säger ni??
  • 'Dum' (?) fråga om ridponnyavel
  • G
    magkänslan säger att ngt är fel...

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur