Böckman vs Thule

Sv: Böckman vs Thule

Vilka släp är dyra pga status?

Boj, Ume och Thule är Svensktillverkade släp med oerhört bra kvalité. D kostar mer än de billiga släp du tipsar om, men är bra mycket mer hållbara och rejäla. Man får det man betalar för, inte bara ett välkänt märke. Knappast status man betalar för.

Böckmann är inget svenskt släp, och thule tillverkades i polen för bara några år sedan. Boj är oerhört slarvigt gjorda släp av underbetalda polacker i sverige, dessutom gick de i konkurs och finns inte längre.
Jag tycker svenska släp är för tunga att dra, de är dessutom bara gjorda för att gå i 80 och har inte tempo 100 chassi. Det nya boj bravot vi hade för 5 år sedan läckte, man såg solen genom det tunna glasfibertaket och hade inte ens öppningsbara fönster och ingen ventilation, och det skulle jag betala 100 tusen för, när jag får en glasfibervagn med tempo100 chassi och sidostötdämpare för 85´? Men kanske byggt av tjeckiska hantverkare istället för svenska polacker.
Det jag menar är att man kanske ska titta på vad man får, precis som du skriver, och inte vad för glassigt skal eller märke man har, samt att de flesta hästar river inte sönder en transport, och man åker max 1 gång /vecka i snitt, då kanske man inte behöver vad det nu är som är bättre på en svensk transport? Övriga europa klarar sig ju utan?

Det finns ju massor av anledningar till vilket släp man väljer. Oavsett vad man väljer kommer det sannolikt att bli en kompromiss på någon punkt.

Själv kompromissar jag inte med konstruktion, rymd och säkerhetslösningar. Andra (som väljer billiga budgetsläp) tycker inte att det är viktiga punkter. Så kan det vara, alla prioriterar olika.

Men att tro att det går att få samma kvalité för lägre pris, endast med hänvisning till arbetskraftens nationalitet - nä, den går jag inte på.

Man ska inte kompromissa bort viktiga saker. Men självklart kan resten av världen bygga släp? De har ju bättre chassi, och tillverkas för högre farter och bättre dragbilar.

Oj, det var en av de grövre och sämsta generaliseringar jag stött på.

Personligen finns det en rad släp jag inte skulle ställa levande last i, men vi har nog olika referensramar.

Nu så har jag lite ångest, pappa har fått ett bra pris på 2 böckmann släp var av ett är en duo c, sadelkammare sparkplåt osv. Jag hade spanat in mig på att köpa en begagnad star trailer eller kylinge, men nu när ett nytt släp som går ta 2 stora hästar + har sadelkammare kommit in i bilden så funderar jag lite om det kan vara bättre.
Rullgardin är inget jag är så jätte förtjust i men kan nog leva med det,
hade helst haft frontutlastning(för att ha luckan öppen fram vid lastning/ljus)
Och vill ha snabba bomfästen så som Thule eller stars (såg att böckmann fått ngt liknande).

Fråga 1: är böckmanns väggar verkligen så tunna?
Fråga 2: prasslar rullgardinen eller låter mycket överlag när man öppnar/stänger den?
Fråga 3: är de stabila? Ena hästen ogillar när man svänger om hon inte står brett med bakbenen.
Fråga 4: är mellanväggen tillräckligt stabil? I jämförelse med en hel plyfa vägg.
Och sist, är släpet stabilt att köra? Mitt enkelaxlade kylinge är super stabilt jämfört med vv och chess 2axlade åtminstone.

Jag är kanonnöjd med mitt Böckmann Duo R, har sadelkammare på min och tycker att man lätt får plats att tränsa i släpet men min häst är inte så stor (drygt 150). Min stora häst har inte provat släpet än men det är stort och rymligt med gott om plats åt alla håll.

Fråga 1: är böckmanns väggar verkligen så tunna?
Väggarna är rejäla, sadelkammaren är i glasfiber.

Fråga 2: prasslar rullgardinen eller låter mycket överlag när man öppnar/stänger den?
Den är tyst och tjock, min är ju helt ny, den blir lite prassligare när den blir äldre (körde ett äldre böckmann innan), min häst tyckte presenning var lite läskigt första två gångerna och kollade lite skeptiskt men nu bryr han sig inte alls. Jag tycker presenning är mycket tystare än lucka - speciellt när man kör!

Fråga 3: är de stabila? Ena hästen ogillar när man svänger om hon inte står brett med bakbenen.
Jättestadigt och fint, skramlar inget alls när man kör, har själv en häst som måste åka brett och han åker som en kung i Duon ;)

Fråga 4: är mellanväggen tillräckligt stabil? I jämförelse med en hel plyfa vägg.
Och sist, är släpet stabilt att köra?
Mellanväggen är stadig, har man plastvägg så kan ju hästen ställa ut benen om den vill. Den går jättefint och stadigt bakom bilen både tom och lastad.

Jag har för lite erfarenheter av Böckmann för att säga varken bu eller bä.
Thule tycker jag är kanonbra släp så jag hade valt en sån.
Boj får dissen av mig alla dagar i veckan.

Varför? Jag har ett Boj-släp som jag älskar. Stort, rymligt, bra med packutrymme, stabilt, bra ventilation, går stadigt på vägen. Nu är det iofs extra högt och extra brett för att min häst på 178 skulle åka riktigt bra, men hade innan det ett vanligt. Vad är det du inte gillar?

Jag har oxå ett Boj. En med sadelkammare men bara i standardmått. Har man en så stor häst som 175, behöver man ha extra hög när det gäller Boj, iaf enligt min mening. Min häst är 156 och han står och viker örat närmst väggen när han tittar ut genom fönstren ;). Annars är det väldigt gott om plats och otroligt stabilt.

Jag och en vän körde iväg tillsammans, vi har lika dana bilar, jag med mitt Boj och hon med ett Thule (med sadelkammare, och där rampen är lite vinklad när den är stängd). Hon kunde knappt hålla 70 på motorvägen pga blåsten, medan jag inte kände att det blåste.
Har förstått det som att Thule inte är lika stabila att köra som gamla Kylinge och Star.

Annars är Thules easy-lock bommar helt fantastiska! Men de går ju att montera på vilket släp som helst. Sen att de kostar ett antal tusen, är ju en annan femma ;).

Har hyrt en ny Värmlandsvagn innan jag köpte mitt Boj. Och jag vet att det är ett budgetsläp som inte värderas så högt, men måste ändå säga att de nya släpen faktiskt är riktigt stabila efter bilen. Sen kan jag sakna en del praktiska saker och säkerhetstänk med den, och detta gäller även ett Cheval som jag lånade, även det väldigt nytt. Mkt stabila. Menar bara att man kan vara lite öppen för förslag. Även att jag hade snöat in mig på Boj, Kylinge/Star/Thule när jag köpte släp :p.

Jag är mkt nöjd med mitt Boj, ett rejält och stabilt släp. :)

Vi hoppade av köpet av ny Böckmann just för att väggen till sadelkammaren var så tunn att det kändes som allt skakade den. Att ha en häst som skrapar känns som en garanti för uppskurna ben halvvägs in i sadelkammaren.

Jag tycker du ska bilda dig en egen uppfattning, kolla själv och sätt på dig de kritiska glasögonen.

Jag tycker absolut det :) Skulle absolut inte byta ut mitt! Det blev ett ganska givet val för min del, lånade ett släp från 2006 och var jättenöjd med den men den såldes förra året så då började vi kolla eget, kikat på massor och jämfört och jag ville inte ha något annat i slutändan ändå, tyst och bekvämt för hästarna och jag trivs med det :)

Jag har ett BOJ BRAVO SEH 225 och är jättenöjd. Våra killar på 173cm, 178 cm och 183 cm har alla kunnat åka utan problem. Dom har dessutom böjda bommar om man vill ha extra plats i spiltan till väääldigt långa hästar :)

Och Det snigelfarmor skriver om BOJ känner jag inte igen överhuvudtaget. Min BOJ har panikbommar som funkar, har provat, och är stadiga att dra och hästarna åker som ljus. Dubbla takluckor samt ett öppningsbart fönster på ena sidan, på andra sidan är skötardörren. Och sen två högre förnster som inte går att öppna.

Syster har ett UME B60 som vi också är nöjda med. Lite högre både mellan väg och underrede och lite fyrkantigare byggt vilket ger känslan av högre släp innuti.

Så jag slår absolut ett slag för ett svenskt släp av ordentlig kvalitet. :)

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 626
Senast: moonstruck
·
P
Utrustning ....ja det är frågan :crazy: Jag vet verkligen inte vilket släp jag ska välja! Har väl i nuläget 2 alternativ. Det verkar ganska...
Svar
3
· Visningar
1 746
Senast: piggis_83
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka