böckmann-frågor

jennyjenny

Trådstartare
Hej
Jag är intresserad av att köpa ett böckmann-släp och hade möjlighet att hyra ett sådant av en återförsäljare över helgen.
Det jag reagerade över var att påskjutsbromsen låste hjulen! :eek: Återförsäljaren ville inte kännas vid det utan skyllde på min körning. Han har aldrig hört talas om det förut(standardsvar från honom om man undrade över något :smirk: ). Släpet är väldigt nytt kan jag säga. Har någon varit med om det förut? Jag har inte varit med om det förut.
Jag hade också problem med att låsa dörren till sadelkammaren. Jag hade blivit varnad att den kunde kärva av återförsäljarens fru. Men jag var rädd att vrida av nyckel. Även det var ju mitt fel tyckte återförsäljaren. Har någon annan haft problemet med dåliga lås på böckmann-släp?

Andra saker jag undrar över -
Det var en annorlunda elkontakt till bilen. Man satte på en extra adapter för att den skulle passa bilen. Brukar det vara så? har hellre bara en kontakt - hälften så stor risk för korrosion på metallen och annat.
Hur städar man smidigt ur sadelkammaren? Den har ju en kant så man kan inte tvätta ur den. Jag vill ju sätta in leriga stövlar och håriga täcken, men kunna få det rent och snyggt igen. Inte böckmann-relaterat antar jag...
Dekaler häst eller levande djur. Är det inte lag på attt det skall sitta på? Fanns inte på denna vagnen jag hyrde. Har ni lyckats sätta på det så att det ser snyggt ut?
Någon av er som har step-up kombinationen? Jag vill absolut ha stepup också, men det är en hel stor dörr. Tycker ni att det funkar utan att den börjar hänga så att den blir skev?
Annat man skall tänka på att kolla?

Kan ju säga att jag är förtjust i släpet i övrigt, hästen trivdes verkligen och det var ju enormt stabilt att dra, men kommer aldrig att köpa ett av denna säljare. :angel: Om jag får problem kommer han aldrig att kännas vid felet utan bara säga att det har han aldrig hört talas om. Köper man så dyrt släp vill man ju vara säker på att man inte får ett måndagsexemplar med fel.

Jätteglad om ni har tid att ge mig era synpunkter på böckmann-släpet.

Sv: böckmann-frågor

Hej!

Lånade också ett Böckman för ett tag sedan. Vi hade inga problem med bromsar eller dyligt, det var som en dröm att köra :) Dock tyckte jag att både rampen bak och dörren fram kärvade rätt ordentligt (relativt nytt och välvårdat släp). Sen tycker jag att deras låsanordning på baklemmen (stavas det så) är super så länge inget skevar, men när det som på det här släpet skevade och kärvade lite med baklemmen var det jättesvårt att stänga och låsa...

Vi behövde ingen extra dosa till sladden, var som vanligt...

Är också på G med transportköp, och även fast jag GILLAR Böckman kommer det nog bli en Ifor Williams med delade dörrar bak :love:

Den extra adaptern är bara för att släpet är tyskt, de har sådana kontakter där, köper man t ex vw med fabriksmonterat drag får man sån adapter för att passa våra svenska släp. Har ett sprillans nytt Duo i plyfa som jag gillar. Har inte haft det så länge så hur allt kommer fungera om ett tag (lås och dylikt) vet jag inte men nytt inga problems. Dekaler ska monteras, och det ska bli snyggt har jag bestämt om det så blir det sista jag gör. =) För sadelkammaren kan man väl bara rekomendera billig grovdammsugare som kan suga upp vatten vid skurning. Kolla om inte släpsäljaren du bestämmer dig för har en verksatd han brukar lämna in allt till som finns i närheten och har koll på släpmodellen du ska köpa. Smidigt vid översyn och ev. problem och tyder på seriös säljare tycker jag.

jag tycker inte du ska ta ett böckmann (de är ju alldeles för dyra :crazy: Det är inte så prisvärt om man jämför med christ släpen och Cheval släpen.

Har ett Böckmann Master sedan några år.
Tycker det är outstanding på alla sätt förutom just då kanske priset...
Men som sagt jag är mer än nöjd och så även pollarna.
Har haft två andra släp innan och inget av dessa tycker jag kan mäta sig med Böckmann.

Jag tackar och bockar för kloka synpunkter. :bow:
Visst är det ett dyrt släp, men "buy quality cry once" tror jag gäller släp. Men jag är petig med detaljerna så jag är glad för all information.

/Jenny

Verkar vara en knepig ÅF :crazy:
Jag har själv tittat på nya släp hos en ÅF som säljer både Böckmann o Cheval och han (tyckte jag) verkade mkt mer seriös än "din" pratade både för-och nackdelar om båda fabrikaten..

När vi letade transport så kollade vi framförallt på Boj och Böckman. Jag som personligen tycker att Böckmantransporterna är outstanding i design, hade ju i stort sett redan bestämt mig innan vi började kika MEN när vi väl började titta på släpen lite närmare så blev jag lite besviken. Vid det tillfället då vi skulle köpa transport hade vi bl.a. en hingst och det var därför viktigt att det var hög mellanväg samt stor yta framför hästarna (där man står och tränsar m.m.) Det var framförallt detta utrymme som var väldigt trångt på de flesta Böckman transporterna, har för mig att det var sadelkammaren som tog stor plats. I Boj däremot så var det gott om plats och även om man skulle ha två stora hästar fanns det tillräckligt med plats och ingen risk att hästarna skulle ha någon chans att nosa på varandra.
Detta avgjorde faktiskt vårt köp, och det slutade med en blå, Boj-transport, med dörrar och bakläm. Dessutom har den otroligt bra förådsutrymmen i sadelkammaren, samt garderoben. Har aldrig ångrat köpet, den går kanon bakom bilen, hästarna verkar trivas och ventilationen är toppen!

Både Boj och Böckman är ju kvalitetssläp och jag tror att de båda är kanonsläp, det man väljer är väl en smaksak, men man ska nog vara ganska kritisk när man granskar dem. Fundera på hur din/a häst/ar vill resa och ha med det tankarna, vårt val blev ju beroende på vår hingst, men nu när han inte längre är i vår ägo så är det faktiskt ganska skönt att ha den stora ytan i alla fall. :)

Är inne på min andra Böckmann och det har aldrig varit några problem med någonting. Är väldigt nöjd! Tycker det verkar som om de blir vanligare och vanligare ute på tävling, kanske många som har fattat vitsen med kvalité :smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 966
Senast: Lhas
·
Övr. Hund Hej! Det här är mitt första inlägg på forumet och jag måste få råd av er kloka. Jag har sån obeskrivlig ångest just nu och vet inte hur... 2
Svar
37
· Visningar
6 057
Hundhälsa Jag behöver få lite neutrala åsikter om min älskade vovve. Han är en blandras chihuahua/powder puff, med lite inblandning av nåt mer på...
Svar
9
· Visningar
3 059
Senast: Monstermom
·
Utrustning Hej Vi har nog bestämt oss för följande släpp, Humbaur rapid 08-09 eller Böckmann Duo S sk 08-09. Prisklass cirka 45,000:- kan man...
Svar
6
· Visningar
9 881
Senast: Saga-Mi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka