Bockningar!!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare nutte
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 60
  • Visningar Visningar 3 880
Sv: Bockningar!!

Hej
Kan Ju vara så att han har lärt sig något som funkar. Eller så har han kanske ont i ryggen. Värt att kolla. Annars håller jag med det som någon annan sa att du får backa tillbaka. Be någon lina dig när du rider. Stannar han upp och bockar eller görs det i farten?

Okej, men då har de som red in honom kanske dragit den för hastigt.
Har ett sto i vårat stall som är 9 år och hon är fortfarande irriterad över gjorden. Men du måste ju bli av med detta så att du kan rida utan att åka av.
Har du prövat att dra gjorden lite och sedan gå ett par steg och igen och igen sen sitta upp?

Det här har alltså inte hänt många gånger utan detta var en händelse häromdan då jag skulle sitta upp, så han stod alltså precis stilla och for iväg från stillastående, så jag hade inte en chans att få tag i nåt eller hinna böja hals eller så.....:(

Såvitt jag kan se och vad hon sa som hjälpte mig att hitta sadeln så sitter den bra, den sitter väldigt bra i sitt läge...flyttar sig aldrig något varken fram-bak eller i sidled.

Måste bara tillägga att det är en westernsadel jag har....har inte framgått....:idea:

Ledarskaps övningar är aldrig fel, Hade lite problem med min treåriga quarter märr förr någon månad sedan. (riden sedan juli 04) Hon skulle inte släppa upp mig i sadeln överhuvudtaget, Jag fick backa i utbildningen. Hon har fått lära sig på nytt att hon ska flytta sig när jag ber henne och inget annat, BASTA. Jag har börjat med att longera henne i ca 10 min före uppsittning så att det mesta springet är borta, står hon inte stilla när jag sitter upp så driver jag henne runt mig på en liten volt VÄLDIGT bestämt och JAG saktar av henne, hon bestämmer inte tempot. Hon blev väldigt upprörd första gångerna, MAMMA TÄNKER DÖDA MEJ!!!! Det blev inte alls som hon tänkt sig. Nu står hon som ett ljus och väntar på att smidiga jag ska kravla upp i sadeln. (tar sin lilla tid när man har 3 discbrock).

Jag jobbar lite med ledarskapet hela tiden, lydnadsövningar osv. Det där med longering innan ridningen verkar nog vara en bra idé.... ska prova det när jag väl vågar mig upp igen....idag ska han tömköras lite med sadel på och se hur han beter sig...:crazy:

Tömkörningen idag gick superbra, inte en tendens att vilja bocka eller bråka på något annat sätt.....kommer nog att våga mig upp en vacker dag igen :bump:

nutte skrev:
Tömkörningen idag gick superbra, inte en tendens att vilja bocka eller bråka på något annat sätt.....kommer nog att våga mig upp en vacker dag igen :bump:
Jag tror att det är bäst att du (eller någon annan) klättrar upp på honom så fort som möjligt igen.
Annars kommer åtminstonde du gå och spänna dig och bli räddare och räddare och så hamnar ni i en ond cirkel.

Säger som flera andra, det skulle kunna vara sadeltvång. Jag har fått äta grus ordentligt en gång (och min medryttare flera gånger...) när min häst har fått för sig att sadeln känns obehaglig i uppsittningsögonblicket - precis som du beskrev, så började bockningarna direkt och hästen blev lugn så fort man ramlat av. Jag går numera alltid ett litet varv runt stallplan efter att gjorden dragits innan jag sitter upp och själva uppsittningen sker alltid från en pall för att minska risken för att sadeln rör sig.

Jag kliver alltid upp från pall..man är ju vig som en kossa! Nej men jag tycker att det är snällare mot både häst, sadel och ryttare :) Jag misstänker väl mest att det var någon slags sadeltvång när det hände, men andra gången hade jag ju släppt på sadelgjorden nästan helt :confused:

Ja, jag har tänkt att jag eller någon av mina vänner ska sitta upp inom dom närmaste dagarna när någon håller honom så han inte kan komma iväg......

Låter bra det! Och longera av honom ORDENTLIGT innan och var noga med att INTE dra sadlegjorden precis innan ni sitter upp.
Kan också vara en ide att "hänga" på honom några steg innan. Man slår sig inte så förbaska då ifall han brallar iväg!

Jag hade problem med att min häst ville fara iväg vid uppsittning. Tillsammans med en tränare körde vi uppsittning 20 min.
Foten i stigbygeln, hiva sig upp, ligga på mage - väldigt viktigt att min tyngdpunkt snabbt kommer rakt över hästen!! Sedan kliva ned.
Samma körde jag ett antal gånger.
Hästen tyckte tydligen att det var väldigt obehagligt att komma ur balans, och bättre start på en ridtur kan man ju ha...
Detta hjälpte, så nu krånglar hon åtminstone inte vid uppsittning.
Hoppas det blir så att du slipper bockningarna!
En annan tränare sa att vissa hästar bockar en period, men att de sedan lägger av. Detta gällde fr a quarter, och islandshästar. Inte vet jag, men det är bara att hoppas att det gör över!

Jag har tänkt att börja med att lägga mig över honom osv nu innan jag får hjälp att sitta upp igen....o innan jag hämtat mig i kroppen...Igår efter vi hade tömkört honom så la vi lite tyngd i stigbygeln, precis som att någon skulle sitta upp...och han reagerade inte ett dugg på de...Låter lustigt att det skulle gälla just quartrar och islandshästar...jag har en quarter, varför skulle det gälla just dom raserna? :confused:

nutte skrev:
Det här har alltså inte hänt många gånger utan detta var en händelse häromdan då jag skulle sitta upp, så han stod alltså precis stilla och for iväg från stillastående, så jag hade inte en chans att få tag i nåt eller hinna böja hals eller så.....:(

Hej! Du kan ju prova att ha halsen böjd redan när du sitter upp... (ordentligt) frågan är ju bara om han "börjar" när du släpper efter lite och ska gå iväg? Kanske värt att prova iaf...

Jag ska hålla halsen böjd mot mig nästa gång jag sitter upp, har fått det rådet av flera....hade nog lite dåligt koll på honom när det hände, hade inte riktigt tag i tyglarna osv. Han har ju alltid stått som en ängel o väntat....:crazy:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 724
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 210
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 853
Senast: Freazer
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 874
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka