Mia_R

Trådstartare
Jag skulle vilja ha tips på intressanta böcker. Att titta på en film/serie på en skärm ger en viss tillfredsställelse, men jag är i botten en boknörd även om jag kommit av mig lite. När jag körde hem igår kväll och lyssnade på P1 hörde jag dem diskutera "Vasakärven och järnröret, den långa bruna skuggan från Lund" som handlar om 30-talets män fram till studenterna på 90-talet i Lund och vägen till SD.

1699776151241.png


Jag har även passat på att klicka ner triologin "Landet utanför: Sverige och kriget", men kom gärna med fler tips! Det behöver absolut inte vara samma genre utan vad har du för bok du kan rekommendera och som du verkligen gillar? Romaner, trädgårdsböcker, biografier, historia ... vilken är boken du inte kan vara utan? fritt fram!
 
Senast ändrad:
Tusen svenska kvinnoår är en väldigt intressant historiebok. Dessutom inte alls så tjock som vissa historieböcker kojan vara. Den är lättläst och med bilder. Går att sträckläsa eller bara läsa kapitel huller om buller. Gillar den mycket!
 
Jag är väldigt förtjust i Depphjärnan av Anders Hansen. Just denna bok lyssnar jag på som ljudbok, något jag annars sällan gör, men denna har jag kört flera varv. Han är väldigt bra på att förklara och berätta om hjärnan vid ångest och depressioner. Intressant helt enkelt.

En annan jättetrevlig faktabok är Galen i insekter (finns fler titlar av samma författare) av Dave Goulson.

Och så för att slänga in ett skönlitterärt tips så säger jag Middlesex av Jeffrey Eugenides.
 
3096 dagar av Natascha Kampusch.
Det finns en uppföljare som heter Tio år i frihet men den har jag inte läst än. Båda är biografier.
Vi som förstår djurens språk av Temple Grandin. Tyvärr kunde jag bara läsa 99 sidor innan jag var tvungen att lämna tillbaks den men ska väl låna den igen.
Även tystnaden har ett slut av Ingrid Betancourt, handlar om hennes 6,5 år som fånge hos FARC-gerillan i djungeln i Colombia. Väldigt fängslande bok som är svår att lägga ifrån sig.
 
Romaner/feelgood: Rosengädda-serien av Emma Hamberg. Jag lyssnade på dem när jag målade fönster, inklusive förarbete, och de var så bra att jag till och med såg fram emot att göra jobbet. De gav mig också en ny inställning till livet, vilket jag verkligen behövde. Lite mer "livet är ett äventyr". :heart

Ordningsföljd:
Rosengädda nästa! (bok 1)
Larma, släcka, rädda i Rosengädda (bok 2)
Vårjakt i Rosengädda (bok 3)
Hjärtslaget i Rosengädda (bok 4)
 

Liknande trådar

Kultur Är det någon som har några tips på passande böcker? Jag gillar böcker som inte är för mörka/deprimerande, som har ett hyfsat lyckligt...
2
Svar
38
· Visningar
1 571
Senast: Butros
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp