Bukefalos 28 år!

G

glee

Vilka hundböcker och författare gillar ni?

Jag har inte så många hundböcker, men jag har ett par som jag tycker är jättebra. Hundfostran av Erik Wilson och Förstå din hund av Jan Fennell.

Jag är nyfiken på Eva Bodfäldts Kontaktkontraktet, den verkar ha fått väldigt bra kritik. :) Om det är någon som har den, vad tycker ni om den? Och så är det så många som pratar om Memea Mohlin (?), vad tycker ni om henne?

Och en till fråga, vad tycker ni om Anders Hallgren?
 
Sv: Böcker

memea mohlin har kanon-böcker tycker jag och fennell likaså. Den boken jag läser nu är jättebra: problemhundar och hundproblem (orkar inte gå och kolla vem som skrivit *lat*)
 
Sv: Böcker

Den sist nämda låter som Anders Hallgren. Bra tycker jag!

Gillar också:

Mema Mohlin

I samspråk med hunden: Lugnande signaler. Turid Rugaas

Hundens språk och flockliv : Lars Fält (Finns också beskriven där ovan länk finns. Använd deras sök funktion)
 
Sv: Böcker

det beror helt på vad man är ute efter! fast man får ju sina favoritförfattare, hallgren är en av mina. senast läste jag en riktigt utförlig men samtidigt lättläst bok om eftersök av en tham (kommer inte ihåg förnamnet).
 
Sv: Böcker

cillamuffins skrev:
det beror helt på vad man är ute efter! fast man får ju sina favoritförfattare, hallgren är en av mina. senast läste jag en riktigt utförlig men samtidigt lättläst bok om eftersök av en tham (kommer inte ihåg förnamnet).

Jag har en bok av Anders Hallgren (lyckliga lydiga hundar), jag tycker den är riktigt dålig. Jag kanske har varit alldeles för snabb att bestämma mig för att boken är dålig, jag har inte läst i den så mycket, men jag tycker han verkar så mjäkig. :p De pengarna hade jag gärna lagt på något roligare.
Men det kanske är som med en annan bok jag har, Valpskolan av Barbro Börjesson. Den tyckte jag inte alls om i början men sen var den ändå rätt bra.

De böcker som jag har är mest "uppfostringsböcker", eftersom jag köpte de flesta innan jag skaffade hund. Jag skulle vilja ha böcker som tar upp lite mer ingående om t.ex. inkallning, aktivering, kontaktövningar osv. Och så vill jag ha en bra staffbok men det här är nog inte rätt forum att efterlysa en sådan i. :p
 
Sv: Böcker

Mema Mohlin har skrivit flera olika böcker.
Bl.a aktivitetsboken, lydnadsboken (som jag visade ovan), inkallning är så mycket mera.

Sen finns det Kontaktkontraktet av Eva Bodfält. Den har jag inte läst, bara blivit rekomenderad.

Inki Sjösten har skrivit flertalet special inriktade böcker, lydnad, bruks, uppletande, spår, rapport, sök osv.
 
Sv: Böcker

Lydnadsboken som du länkade till längre upp verkar ju bra. :)
Tror du man kan börja med övningarna i den boken direkt, eller ska man kanske köra lite mer vardagslydnad innan?

Tänkte om boken utgår från hundar som t.ex. redan klarar av att vara lösa bland andra hundar, alltid komma vid inkallning och sånt som min hund inte är så bra på än..
 
Sv: Böcker

Hmm, jag har den här...
Kikar lite...
Den istruerar från grunden. Det behövs inga direkta förkunskaper.
Den är en medryckande bok med målande beskrivningar. Hon pratar utifrån verkligeheten och många gånger ifrån hundar hon jobbat med.

Jag köpte den rätt tidigt, började kika och nu när jag lite smått siktar på att debutera lydnadsklass 1 så kommer den att komma mycket väl till pass.

Är det något speciellt du undrar över ang just den boken så säg till.

Du kan säkert söka upp många av de andra bökerna i den länken som finns ovan. Så finns det recensioner.
 
Sv: Böcker

lydnadsövningar är som cirkuskonster, det behövs ingen direkt grundlydnad. det enda som behövs är lite kontakt mellan dig och hunden (hur tror du annars att jag skulle klara av lydnaden och faktiskt ha lydiga hundar när grundlydnaden har så stora brister?).
 
Sv: Böcker

Jan Fennell tycker jag är bra om det är någon som har missat alla mina tips om den... ;) Fast jag håller kanske inte med iallt hon skriver men det är ju oxå skrivit från ett annat perspektiv.
Anders Hallgren gillade jag jättemycket för ett par år sedan men tycker numera att det brister i bland och att det inte är så samanhängade i hur man hanterar.
Annars har vi Jakthunden hemma som vi lusläste innan vi köpte hund för den ger ganska så mycket tips om vilken ras som kan tänkas passa. Och även en del jakttränings tips.
Sen naturligtvis Apotekets bok om hundsjukdomar och skador. Sen tror jag inte att vi har så många mer hemma, jag lånar ofta på biblioteket... ;)
 
Sv: Böcker

Okej, den ska jag nog gå och titta på. :)

Cillamuffins: Behöver man inte en rätt så bra grundlydnad om man går ut och gör lydnadsövningarna bland andra hundar och folk? Själva övningarna kan väl hunden lära sig, men för att klara av dem behövs väl ändå en viss lydnad?
 
Sv: Böcker

det är en fördel, men inte ett måste. framför allt krävs motivation, att du är mer intressant än de andra. men visst är det svårt! min labbe t ex, vill gärna säga "hej och välkommen" till alla han ser, men då blir jag sur och ryter till. det funkar för det mesta, men inte alltid, så därför släpper jag inte honom lös vind för våg på klubben. men om de som är där är förberedda och det är ok med dem så tränar jag korta stunder med honom lös och en bit ifrån mig. helst ska han vara så fokuserad på mig att han varken ser eller hör de andra hundarna. schäfern är lite speciell så hennes träning orkar jag inte dra upp. tror att din hund är mest lik min labbe.
 
Sv: Böcker

Ah nu förstår jag precis hur du menar med att det inte behövs. :)
Jag kan ju göra så att jag tränar "inte gå fram till folk & hundar" för sig och lydnadsträna för sig. Och sen kan jag göra lydnadsövningar med störning.

Ja, Selma är nog lite lik din labbe, hon älskar att hälsa på folk.
 

Liknande trådar

IT & mobiler De senaste 7-8 åren har jag haft en Kindle Paperwhite som har fungerat jättebra och utan problem överlevt de många hundra böckerna jag...
Svar
14
· Visningar
973
Senast: Trasten
·
Övr. Barn Eskilstuna djurpark förra helgen och Astrid Lindgrens värld den här och mina pojkar 3 och 6 år har varit till sig av lycka! Har under...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 419
Senast: Sel
·
Kropp & Själ "Jag älskar dig" till någon jag verkligen tycker om t ex. pojkvän, partner, sambo osv. Jag har aldrig kunnat säga det, istället blir det...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 686
Senast: ii-ssa
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 469
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp