Böja för hårt

prinsessfeminist

Trådstartare
Finns det veterinärer som man kan se "böjer för hårt" vid böjprov?

Jag har de senast dagarna tagit del av olika studier som visar att reaktionen vid böjprov bedöms mycket olika från veterinär till veterinär, samt att graden av böjning och tiden som hästen böjs också varierar mellan 1-3 minuter.

Vidare undrar jag om någon av er kan se en hälta av 0.5 grad?

Vad är era erfarenheter?

Är det något att oroa sig för? (Gäller alltså besiktning)
 
Finns det veterinärer som man kan se "böjer för hårt" vid böjprov?

Jag har de senast dagarna tagit del av olika studier som visar att reaktionen vid böjprov bedöms mycket olika från veterinär till veterinär, samt att graden av böjning och tiden som hästen böjs också varierar mellan 1-3 minuter.

Vidare undrar jag om någon av er kan se en hälta av 0.5 grad?

Vad är era erfarenheter?

Är det något att oroa sig för? (Gäller alltså besiktning)
Böja för hårt vet jag inte, hört så mycket olika där. Dock så om 0,5 graders hälta är något att bry sig om eller inte beror mycket på när hältan släpper osv.

Är hästen ren på tre ben och sen visar reaktion i fjärde så bör man nog fundera lite på varför. Nånstans är det ju en stelhet/smärta som orsakar reaktionen.
 
Det som är svårt är ju att avgöra varifrån en så liten markering kommer.
Röntgen kan givetvis utesluta vissa saker, men vis av erfarenhet som jag tyvärr blev gällande vår förra häst, så behöver det inte heller synas någonting på röntgen.

Om hästen är helt ua efter en veckas vila och igångsättning, hur hade du resonerat då?

(Vår förra som tyvärr togs bort blev ju verkligen inte bättre av vila, utan problemet var en skada sena djupt nere i hoven.)
 
Det som är svårt är ju att avgöra varifrån en så liten markering kommer.
Röntgen kan givetvis utesluta vissa saker, men vis av erfarenhet som jag tyvärr blev gällande vår förra häst, så behöver det inte heller synas någonting på röntgen.

Om hästen är helt ua efter en veckas vila och igångsättning, hur hade du resonerat då?

(Vår förra som tyvärr togs bort blev ju verkligen inte bättre av vila, utan problemet var en skada sena djupt nere i hoven.)
Jag tänker att om hästen är ren efter vila och igångsättning så var det förmodligen helt enkelt så att hästen kanske snubblat till eller sovit konstigt eller något annat tillfälligt som kan orsaka en stelhet.
 
Jag har varit med om att man böjt för hårt, hästen blev brutalt halt på ett ben den aldrig ens markerat på varken före eller efter. Bara hänt en gång också :)
Dock var detta inte vid besiktning.
 
Jag har varit med om att man böjt för hårt, hästen blev brutalt halt på ett ben den aldrig ens markerat på varken före eller efter. Bara hänt en gång också :)
Dock var detta inte vid besiktning.
Hästen kan ju iofs också haft problem där och då..

Egentligen om man tänker på den belastningen som hästen ändå har på benen så bör hästen klara av ett böjprov om den är frisk. Om den inte av andra anledningar är stel.
 
Senast ändrad:
Jag tänker att om hästen är ren efter vila och igångsättning så var det förmodligen helt enkelt så att hästen kanske snubblat till eller sovit konstigt eller något annat tillfälligt som kan orsaka en stelhet.

Ja, det är bara att vänta och se. Det där med att sovit illa, var en ny teori. Man kan ju hoppas på det! :cool:
 
Hästen kan ju iofs också haft problem där och då..

Egentligen om man tänker på den belastningen som hästen ändå har på benen så bör hästen klara av ett böjprov om den är frisk. Om den inte av andra anledningar är stel.

Fast det var min fråga, om det där med hur hårt man tar i benet och hur länge.

Det visar sig enligt min efterforskning att veterinärer gör olika, så resultatet av böjprov kan därmed skilja sig mycket åt.

Vore intressant hur många u.a respektive 0,5 grader hälta veterinären får fram över tid.

Jag hörde talas om en "böjar-bengt" som många hästägare var rädda för. Enligt ryktet var det en veterinär som tog i så mycket att hästen for illa.
 
Jag har svårt att se att man som människa på mellan 50-120 kilo med enbart kontrollerad handkraft kan trycka ihop lederna på en fullstor och hyfsat färdigvuxen häst på ett halvt ton till den grad att hästen far illa av det eller upprepat visar hältor som inte finns. Möjligtvis att det går på en mindre ponny eller om veterinären i fråga är styrkelyftare.

Då känns sannolikheten för att hästen tillfälligt får en nerv i kläm eller liknande som en större risk för ”falskt haltande” vid böjprov. Men som vid all manuell hantering av saker så finns det risk för olika utförande av olika utövare.
 
Jag har svårt att se att man som människa på mellan 50-120 kilo med enbart kontrollerad handkraft kan trycka ihop lederna på en fullstor och hyfsat färdigvuxen häst på ett halvt ton till den grad att hästen far illa av det eller upprepat visar hältor som inte finns. Möjligtvis att det går på en mindre ponny eller om veterinären i fråga är styrkelyftare.

Då känns sannolikheten för att hästen tillfälligt får en nerv i kläm eller liknande som en större risk för ”falskt haltande” vid böjprov. Men som vid all manuell hantering av saker så finns det risk för olika utförande av olika utövare.

Du har säkert rätt! Men sedan är det ju bedömningen. Om en veterinär hållt hårt i tre minuter så är hästen initialt mer påverkad än om den hållit i knappt en minut.

Det verkar också, enligt de uppsatser jag läst, att bedömningen varierar med hur många steg hästen haltar.
 
Fast det var min fråga, om det där med hur hårt man tar i benet och hur länge.

Det visar sig enligt min efterforskning att veterinärer gör olika, så resultatet av böjprov kan därmed skilja sig mycket åt.

Vore intressant hur många u.a respektive 0,5 grader hälta veterinären får fram över tid.

Jag hörde talas om en "böjar-bengt" som många hästägare var rädda för. Enligt ryktet var det en veterinär som tog i så mycket att hästen for illa.
Jag tror att om det inte är några fel oavsett hur man böjt så släpper hältan inom två tre steg, sitter den kvar så är det förmodligen någonting. Det är den erfarenheten jag har fått efter att ha sett en del böjprov. Vissa hästar reagerar inte alls medans vissa hästar blir stela några steg men sen kommer snabbt tillbaka till ren gång.

En häst jag skulle ha på foder hade nästan 3 gradig hälta på varje ben direkt efter men som veterinären inte trodde det var något fel på då hon hade stått länge och var väldigt ur kondition och att hon reagerade likadant på alla benen gjorde att veterinären inte var ett dugg orolig, hon var stel helt enkelt. Hon var för övrigt helt fräsch under året jag hade henne på foder och blev väldigt mjuk och fin med träning, klarade böjprovet helt på besiktningen året efter.

Jag har svårt att tro att en veterinär kan böja sönder en häst, om man tänker på den belastningen benen ska klara av så är böjprov inte särskilt ansträngande för lederna egentligen.
 
Hade en häst som haltade tydligt efter bjöprov vid besiktning (gårdsbesiktning). Minns inte hur mycket det klassades som, jag var inte där. Dagen efter, på hästklinik, syntes inte tillstymmelse till hälta (jag var där). Om det berodde på någon av veterinärerna eller en tillfällig reaktion är svårt att veta.
 
Hästen kan ju iofs också haft problem där och då..

Egentligen om man tänker på den belastningen som hästen ändå har på benen så bör hästen klara av ett böjprov om den är frisk. Om den inte av andra anledningar är stel.
Jag har svårt att se att man som människa på mellan 50-120 kilo med enbart kontrollerad handkraft kan trycka ihop lederna på en fullstor och hyfsat färdigvuxen häst på ett halvt ton till den grad att hästen far illa av det eller upprepat visar hältor som inte finns. Möjligtvis att det går på en mindre ponny eller om veterinären i fråga är styrkelyftare.

Då känns sannolikheten för att hästen tillfälligt får en nerv i kläm eller liknande som en större risk för ”falskt haltande” vid böjprov. Men som vid all manuell hantering av saker så finns det risk för olika utförande av olika utövare.

Det var en yngre ponny, så ingen fullstor häst.
Och hästen blev självklart inte bestående halt, men visade extrem hälta (typ 4 grader kanske?) när den sprang ur böjningen. Släppte kanske sista stegen. Inte vid någon övrig undersökning den dagen osv.
 
Det var en yngre ponny, så ingen fullstor häst.
Och hästen blev självklart inte bestående halt, men visade extrem hälta (typ 4 grader kanske?) när den sprang ur böjningen. Släppte kanske sista stegen. Inte vid någon övrig undersökning den dagen osv.
Kan ju ha hänt något under dagen eller natten som gjort den stelare just då. Eller så tyckte hästen det var obehagligt och reagerade starkare, det finns många orsaker.
 
Hade en häst som haltade tydligt efter bjöprov vid besiktning (gårdsbesiktning). Minns inte hur mycket det klassades som, jag var inte där. Dagen efter, på hästklinik, syntes inte tillstymmelse till hälta (jag var där). Om det berodde på någon av veterinärerna eller en tillfällig reaktion är svårt att veta.

Upplevde du att det var skillnad i hur veterinärerna böjde hästen?
Låter helt klart märkligt, men det måste givetvis ha varit en högst tillfällig reaktion den första dagen... Fick du några problem med hästen senare?
 
Finns det veterinärer som man kan se "böjer för hårt" vid böjprov?

Jag har de senast dagarna tagit del av olika studier som visar att reaktionen vid böjprov bedöms mycket olika från veterinär till veterinär, samt att graden av böjning och tiden som hästen böjs också varierar mellan 1-3 minuter.

Vidare undrar jag om någon av er kan se en hälta av 0.5 grad?

Vad är era erfarenheter?

Är det något att oroa sig för? (Gäller alltså besiktning)

Böjer för hårt vet jag inte men jag upplever många har olika "stilar" på hur dem böjer.
Har nog aldrig varit med om att de böjs längre än 1 min dock.

Jag är väldigt bra på att se hältor och framför allt att känna hältor från ryggen, speciellt på mina egna hästar. En hälta kommer alltid någonstans i från och jag är av åsikten att försvinner det inte inom ett par dagar så vill jag veta varför hästen inte är helt fräsch.

Oroar du dig för en häst du ska köpa eller sälja? Många väljer att ge hästen ett par dagar/ngn vecka och sen besiktiga om.
 
Finns det veterinärer som man kan se "böjer för hårt" vid böjprov?

Jag har de senast dagarna tagit del av olika studier som visar att reaktionen vid böjprov bedöms mycket olika från veterinär till veterinär, samt att graden av böjning och tiden som hästen böjs också varierar mellan 1-3 minuter.

Vidare undrar jag om någon av er kan se en hälta av 0.5 grad?

Vad är era erfarenheter?

Är det något att oroa sig för? (Gäller alltså besiktning)

Man kan absolut böja för hårt. Men det är inget som jag upplever sker särskilt ofta.
Veterinärer har ju utbildning i det. Och de flesta också rutin.
Självklart är det en fördel att välja en veterinär med utbildning inom just rörelseaparaten och med flerårig vana.

Det går inte för oss att uttala oss om ifall den halvgradiga hältan eller ev böjprovsreaktion är något som framöver kommer ge problem. Vi vet för lite tyvärr.
Där får man nog försöka ha en dialog med besiktigande vet och ev be om second opinion av annan vet.

Min egen häst har varit 0,5 grad halt efter pinne i hov och efterföljande hovbölder. Jag valde att röntga direkt och vi såg att han inte hade någon knäskål ena bak. Iom att skelettet är så pass öppet, han är överrörlig etc så är det knäet känsligt och tålde inte att han avlastade andra bak som pinnen/hovbölder skadat.
Samma hände en annan gång då han vrickat andra bak när han flydde bromsar i hagen. 0,5 grad igen.
Jag valde att spruta bakknä båda gånger och vi har sluppit mer problem än det under våra 9 år ihop.
Har han 0,5 grads hälta är det ngt fel som jag vill se över med vet.

Så ja, jag brukar se och märka i arbete 0,5 grad. Och jag vill inte jobba en häst med den markeringen utan plan ihop med vet.
Jag har rehabat ett gäng hästar som inte varit helt utan att markera ngt. Men det är i samrådan med vet där hästar har medicinska fynd och måste tränas för att bli fräscha.
Här får man ju se till hur hästen arbetats förr/nu, ålder, vad ni ska göra med den och om ni ev har kunskap nog att rehaba en häst som kanske har lite fynd/behöver ändras ridning på.
Så det får man se över individuellt vid varje ”fall”.

Det kan vara svårt om det är dubbelsidig hälta. Men oftast tycker jag man kan märka det i arbetet ändå.
 
Böjer för hårt vet jag inte men jag upplever många har olika "stilar" på hur dem böjer.
Har nog aldrig varit med om att de böjs längre än 1 min dock.

Jag är väldigt bra på att se hältor och framför allt att känna hältor från ryggen, speciellt på mina egna hästar. En hälta kommer alltid någonstans i från och jag är av åsikten att försvinner det inte inom ett par dagar så vill jag veta varför hästen inte är helt fräsch.

Oroar du dig för en häst du ska köpa eller sälja? Många väljer att ge hästen ett par dagar/ngn vecka och sen besiktiga om.

Ja, vi skall ombesiktiga om ett par veckor efter en veckas vila och sedan igångsättning. Hästen har ingen historia av hälta tidigare utan har varit frisk och kry på alla vis.

Säljaren var helt ställd efter besiktningen och jag har fått ett gott förtroende för denna person, så jag hoppas det bara är något tillfälligt.

Kunniga människor har dessutom sett hästen från marken i och med att ekipaget deltagit i både dressyr- och hoppträning veckovis.

Hade den varit ofräsch så hade någon sagt till i god tid.

Så vi håller väl tummarna?
 
Min uppfattning är att böjprov är ett ganska diffust prov med risk för osäkert resultat ffa genom variationer i metod. Jag tror att man behöver vara medveten om risken för ffa falskt positiva resultat, och jag tror att det är viktigt att väga in böjprov i en helhet snarare än att tillskriva böjprovets resultat stor vikt för sig själv.
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
905
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
390
Senast: Sirap
·
Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 106
Senast: Anon89
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 909
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp