Råd kring ocd

Anon89

Trådstartare
Hej!
Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som upprepande.

Gäller ett ponnysto, Connemara. 16 år nästa år.
Har ocd/lös benbit uppe i vänster has. Visat sig vara halt i flera år. Tidigare ägare har inte sett detta, utan en veterinär kunde se det på äldre videos samt hur ponnyn är idag. (Väldigt lågmäld och tyst ponny som inte säger ifrån, utan man måste lyssna på henne för att hon ska kunna förmedla att hon har ont)

Likväl gick ponnyn igenom besiktningen (annan veterinär) vid köp. Köp skedde sommaren 2022. Man trodde ponnyn skulle hålla för lugn/mjuk ridning trots lös benbit.

Ponnyn är idag utdömd (efter försök till behandling längre tid) håller ej för ridning. Nu vill jag som ägare se om ponnyn kan gå i avel. Jag kan inget om detta och behöver input från kunniga med erfarenhet, därav detta inlägg.

Ponnyn har hopptalang, och fin stam (enligt annan kunnig person inom ämnet)

Alltså, ni som har erfarenhet av ocd och avel: hade ni avlat på denna ponny med ocd och långvarig hälta?
 
OCD kan vara ärftlig men också uppkomma genom yttre påverkan, har du koll på varifrån hästen fått detta?

En dräktighet innebär stor påfrestning på en hästkropp, klarar skadan av att bära den extra tyngden?
 
Du säger att den inte håller för ridning, håller den sig ohalt om man inte rider den och den bara går i hagen?
Tack för svar! Hon visar även lite i hagen kan jag tycka ibland, svårt att se helt för min del som inte har samma erfarenhet som veterinären. Men det syns under longering på mjukt underlag. Hårt underlag visar hon det mindre/knappt
 
OCD kan vara ärftlig men också uppkomma genom yttre påverkan, har du koll på varifrån hästen fått detta?

En dräktighet innebär stor påfrestning på en hästkropp, klarar skadan av att bära den extra tyngden?
Tack för svar!

Ingen aning om vart det kommit av....
Det upptäcktes av förra ägaren då hon varit utlånad ett tag. När ägaren tog hem henne märktes det en klar och tydlig svullnad som successivt gick ner under tiden efteråt att hon fick gå i sjukhage m.m.
Men är inte helt borta idag enligt veterinär och Equiterapeut

Ja, jag tänker likadant med dräktighet. Det får inte ske på bekostnad av att hon får ondare/mår sämre
 
En aspekt till - förutom hög arvbarhet och påfrestning.

Äldre ston är oftast mycket svåra att få dräktiga. Speciellt om de inte har föl vid sidan. Livmoderslemhinnan är inte längre i bästa skick, t.ex.
Det riskerar att bli ett ständigt åkande fram och tillbaka till hingststationen, otaliga undersökningar och behandlingar.
Vill du att stoet ska gå igenom detta?

I så fall. Börja med att kalla på veterinär som tar bakt.prov under brunst och gör ett ultraljud på livmodern.
 
En aspekt till - förutom hög arvbarhet och påfrestning.

Äldre ston är oftast mycket svåra att få dräktiga. Speciellt om de inte har föl vid sidan. Livmoderslemhinnan är inte längre i bästa skick, t.ex.
Det riskerar att bli ett ständigt åkande fram och tillbaka till hingststationen, otaliga undersökningar och behandlingar.
Vill du att stoet ska gå igenom detta?

I så fall. Börja med att kalla på veterinär som tar bakt.prov under brunst och gör ett ultraljud på livmodern.
Tack för svar och bra råd!
 
Jag hade inte betäckt ett sto som är halt av att bara gå i hagen. Att bära på föl är tungt för stoet sista månaderna. Blir stoet mer smärtpåverkat under den tiden kan det förutom själva lidandet för stoet resultera i att stoet kastar fölet eller att det föds för tidigt.
Ett sto som har ont kan dessutom få förändrat humör och bli sur/aggressiv vilket blir besvärligt vid hantering av sto och föl, fölet lär sig av mamma osv.
 
Tack för svar! Hon visar även lite i hagen kan jag tycka ibland, svårt att se helt för min del som inte har samma erfarenhet som veterinären. Men det syns under longering på mjukt underlag. Hårt underlag visar hon det mindre/knappt
Är hästen halt har den ju ont, och då hade jag inte tagit föl på den tyvärr. Extra vikt hjälper sällan och helt plötsligt har du ett föl att ta hänsyn till när du fattar beslut kring stoet.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 191
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 000
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 842
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 170
Senast: valley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp