Böja till skaklar på Tidaholmsvagnar-rockard

evis

Trådstartare
Vi var med om en körolycka för en månad sedan, och ena skakeln på min rockard från Tidaholmsvagnar är böjd. Hur tusan böjer jag tillbaka den? Det är en teleskopskakel så kanske finns möjlighet att köpa en ny "teleskop"-del? Vagnen är hel i övrigt.
 
Sv: Böja till skaklar på Tidaholmsvagnar-rockard

Du kan köpa en ny skakel hos Tidaholmsvagnar eftersom vagnen har teleskopskaklar. De har kanonservice.
 
Sv: Böja till skaklar på Tidaholmsvagnar-rockard

Jag undrar samma sak. Funderar på att lämna in skakeln till en smed, dom kanske kan böja till den?
 
Sv: Böja till skaklar på Tidaholmsvagnar-rockard

När ni har vagnar från Tidaholmsvagnar så hör med Mats vad ni ska göra. Han är expert och vet hur vagnarna är konstruerade och vad som krävs! Ring honom och skicka bilder. Tidaholmsvagnar är väldigt serviceinriktade :)
 
Sv: Böja till skaklar på Tidaholmsvagnar-rockard

Det är relativt enkelt att glödga skakeln och ändra dess form, men då behöver man ju måla om den sedan.

Det är värre om skakeln har blivit ihoptryckt, men är den bara böjd så går det att fixa.

Ibland kan det gå att pressa skakeln rak igen med verkstadspress el dyl, men då är risken större för att den trycks ihop så att den inte är teleskopisk längre så varmbearbetning är definitivt att föredra - dessutom leder glödgning med långsam avsvalning ofta till ett mera segt stål medan kallbearbetning ibland kan ge ett mera hårt, fjädrande och sprött stål som kan tåla utmattning lite sämre.

Är man väldigt kinkig med formen (rundhet) så kan man fylla röret med sand innan man glödgar den, då håller sanden emot så röret lättare behåller sin rundhet.

Allt som krävs är en ässja eller gasvets/skärbrännare, det finns det ganska gott om på landsbygden :D
 

Liknande trådar

Övr. Katt Nästa helg ska vi sannolikt hämta hem en ny familjemedlem, en omplacering av en 9-årig ragdoll. Jag och min man har gått i kattplaner...
2
Svar
37
· Visningar
2 803
Senast: cherie
·
Fritid Vi ska köpa en ny högtalare till en förening jag är med i. Högtalaren ska användas på ponnyutställningar och liknande arrangemang, både...
Svar
7
· Visningar
270
Senast: Sassy
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
558
Senast: Hoarfrost
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
2 617
Senast: doppler
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp