Tänka på som nybliven kattägare?

Jag försöker få det till att all hantering är mest gos, mys och godis för mina två ragdolls. Det var tålamodsprövande att bara kunna klippa en klo i taget i början mellan gos och godis. Men nu efter ett antal gånger, köpte katterna i somras, så kan jag ibland ta en hel tass utan paus.

Men hur gör jag rent konkret, nu gosade vi ju och myste men bara jag nuddade tassen var det reaktivt direkt? Hade alltså ingen intention alls att klippa någon klo. Vet inte ens första steget innan att få nudda tassen är liksom 😅
 
Men hur gör jag rent konkret, nu gosade vi ju och myste men bara jag nuddade tassen var det reaktivt direkt? Hade alltså ingen intention alls att klippa någon klo. Vet inte ens första steget innan att få nudda tassen är liksom 😅
Jag hade börjat med att klappa över kroppen där katten uppskattar det och successivt närma mig områden som inte uppskattas lika mycket och alternera mellan dem. Till slut blir det förhoppningsvis mer och mer okej för katten att du berör den även på tassarna.

Mina katter är hanterade av barn sedan de var små. Så de har vanan inne att bli pillade på och är överlag väldigt toleranta får jag medge. Men jag har använt samma metod på en mycket reaktiv hund, som jag tog som omplacering, som bet hål i händerna vid kloklippning i början. Efter något år av träning gick det bra även om det inte uppskattades precis.
 
Jag hade börjat med att klappa över kroppen där katten uppskattar det och successivt närma mig områden som inte uppskattas lika mycket och alternera mellan dem. Till slut blir det förhoppningsvis mer och mer okej för katten att du berör den även på tassarna.

Mina katter är hanterade av barn sedan de var små. Så de har vanan inne att bli pillade på och är överlag väldigt toleranta får jag medge. Men jag har använt samma metod på en mycket reaktiv hund, som jag tog som omplacering, som bet hål i händerna vid kloklippning i början. Efter något år av träning gick det bra även om det inte uppskattades precis.

Tack, ska prova göra som du säger! Får låta veterinären klippa klorna nu första.omgångem för detta lär nog ta lite tid! Känner ju fortfarande intr katten helt så jag blir lite vaksam märker jag, vilket kanske inte heller blir bra i dessa situationer.

Katten är väldigt snäll i övrigt och van vid småbarn (inte från födseln dock). Jag ser inga tendenser av detta alls gentemot min dotter, som förvisso är snäll och duktig med katten och vi har alltid koll, men dottern är ju inte lika "smidig" i sina rörelser och är ändå ganska mycket med katten och har ju klappat katten på alla möjliga sätt utan minsta reaktion. Men visst hon är väl inte och petar i ögonen på katten och så som jag är och katten har kanske erfarenhet av att det är. vuxna.som gör den där mer "tvångsmässiga" hanteringen ändå... 😅
 
Låt katten landa lite i sin nya miljö och med sina nya människor. Det tar olika lång tid för olika individer.
Du kanske inte behöver börja med att klippa klor och klappa på för katten känsliga delar av kroppen de första veckorna.
 
Som tur är så är många katter mutbara med godis. Gos och godis och börja med att lägga ett finger nära där hon börjar protestera, mer godis och mys. Har du kollat med hennes förra ägare hur hon ställer sig till kloklipp?

När du kan stryka hennes tassar så tryck försiktigt ut en klo. Sedan en till. Mycket godis mellan. Gör att pyssla med hennes tassar till en gosstund. Sedan måste man acceptera att vissa katter inte gillar att bli burna och bestämmer själv när de vill bli klappade, kliade och gosade. Megara går direkt därifrån med en förnärmad svans när jag tar initiativet och kör lite 'tvångsgos' för att sedan komma tillbaka direkt och kräva gos. Men det sker alltid på hennes villkor.

Iofs ska jag inte säga för mycket om att klippa klor eftersom jag smyger när Megara sover och klipper en i taget. Hon vet att hon får godis efteråt men det spelar ingen roll hur många år hon än regerat här hemma. Så tja, vissa katter är som de är. Hon har aldrig haft så fina klor som när hon var inne på op och var sövd/sederad. När hon inte var det så kunde inte ens veterinären klippa hennes klor bra. Trots medhjälp och handduk 😾
 
Tack! Jag tar till mig av alla era råd - ska backa lite och låta katten landa lite mer + att vi bygger med positiv coh stabil relation först, sen får jag köra det med supersmå steg och mycket gos+godis emellan!

Kloklipp känns lite angeläget men tänkte ändå boka en seniorkoll om några veckor så kan be veterinären klippa då!

Tack för hjälp och för att ni svarar på mina nybörjarfrågor!
 
Nästa fråga då...

Nu har vi ändrat ägare för katten på djurID.se och jordbruksverket. Finns det fler sidor där man ska ändra ägare eller registrera katten?
 
Jag kan rekommendera ampelliljor. De överlever det mesta och är godis för många katter :d Även kattgräs är bra, även om jag inte använder det pga risk för att hårstrå ska fastna bakom nosen (jo jag vet att jag är nojig som få). Egentligen är det havre så har du tillgång till det så behövs det inte köpas dyra små påsar i djuraffären.
 
Jag kan rekommendera ampelliljor. De överlever det mesta och är godis för många katter :d Även kattgräs är bra, även om jag inte använder det pga risk för att hårstrå ska fastna bakom nosen (jo jag vet att jag är nojig som få). Egentligen är det havre så har du tillgång till det så behövs det inte köpas dyra små påsar i djuraffären.
Här får de kattgräs trots att det en gång fastnat bakom mjuka gommen och upp i nosen på Sune, vilket tog tre veterinärbesök och sista besöket hade veterinären (som då var extra på gärdets klinik) hämtat bättre instrument från albano och det krävdes tre veterinärer plus två sköterskor för att långsamt pilla ut grässtrået genom nosen utan att förstöra ngt på vägen.
De hittade inget strå de första två gångerna och jag jade ju såklart tagit bort gräset efter jag insett att det nog fastnat, var hemma och såg och pratade med first vet samma kväll.

Så grässtrån är inte att leka med. Sune var dålig flera veckor och gick på metacam för att dämpa inflammationen som uppstått i både hos och svalg.

Ampellija ska jag nog ta och köpa igen för att se om det är gott.
 
Här får de kattgräs trots att det en gång fastnat bakom mjuka gommen och upp i nosen på Sune, vilket tog tre veterinärbesök och sista besöket hade veterinären (som då var extra på gärdets klinik) hämtat bättre instrument från albano och det krävdes tre veterinärer plus två sköterskor för att långsamt pilla ut grässtrået genom nosen utan att förstöra ngt på vägen.
De hittade inget strå de första två gångerna och jag jade ju såklart tagit bort gräset efter jag insett att det nog fastnat, var hemma och såg och pratade med first vet samma kväll.

Så grässtrån är inte att leka med. Sune var dålig flera veckor och gick på metacam för att dämpa inflammationen som uppstått i både hos och svalg.

Ampellija ska jag nog ta och köpa igen för att se om det är gott.
Mina katter har föredragit den strimmiga varianten, helgröna ratades.
 
Kimchi är galen i mina kaktusar. :meh: Jättekul att han väljer plantorna som växer långsammast i hela världen. Varken ampelliljorna eller kattgräset gillas. Däremot brukar han gilla samma gräs som shiban betar av ute så ibland plockar jag in en handfull.
 
Ni hade helt rätt att skapa relation var prio. Nu när katten är mer inbonad och vår relation lite mer grundad så är det inga problem att både plocka bort ögongrus, röra trampdynor och tassar (samt trycka ut klor) och är inte orolig för ev kloklippning heller. Veterinären rekommenderade dock att låta klorna vara så länge de inte blir för långa eftersom hon får gå ute ☺️
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 162
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 842
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 178
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
5 830
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp