Böjning - Överrörlighet...

Re: Långt svammel om ämnet

Slutor i nedsittning i trav och alla småmuskler kring sittben och trochanter är som infekterade och inflammerade. Tydligen finns det 1000tals muskler som sover törnrosasömn i min rumpa. Inte konstigt den är så stor...
 
Hmm... tack tror jag :smirk: En bra tränare som inte kostar skjortan får du lägga till.

Är dödstrött efter jobbet idag, så det blir ingen lång utveckling detta... Sambon får väl finna sig i att vara exempel, Skall bara se till att han inte ser denna tråden :o :D Hur som helst så skrev jag redan i det första inlägget att han även är låst i bäcken och rygg. Alltså är han ju både under- och överrörlig. Du är säker på att det förstnämnda kom först. Jag säger inte att det inte är så, utan bara att i mina öron kan det lika gärna vara tvärt om. Att p.g.a. sina rörliga axlar och knän har låtit bli att röra ryggen och bäckenat och därför stelnat till där - typ. Däremot så är ju lösningen att lära honom att börja använda kroppen, och inte bara vifta med de utstickande delarna (det där kan visst misstolkas :o), men det får någon annan göra. Jag vill bara vara sambo, inte fysioterapeut eller pekpinne...

Förresten "hänger i knäna" brukar betyda tvärt om, att man inte kan sträcka dem riktigt. Översträckta knän kallar man det som han har.

Mvh/Marie
 
Nej, faktiskt inte. Använde du samma liknelser där? ;) :eek:

Jo, men innan den nya motorvägen är fri från vägarbeten så ska man ha gjort 10,000 upprepningar av rörelsen också ;)

För mig tog det ett drygt år att lära mig gå rätt och göra det utan att tänka aktivit på hur jag går. Då går jag ändå ett antal timmar om dagen. Rider gör man om man har tur en/ett par timmar och då lär det alltså ta ett antal år innan nervsignalen kan använda motorvägen och inte behöver sitta med karta (tills rörelsen är automatiserad och man inte behöver tänka aktivt på vad man gör).

Nu ska jag bara lära mig stå och lyfta rätt också :D
 
Kommer inte ihåg om det var just dom liknelserna jag hade men nära inpå i vilket fall :) Jag har för mig att du var där :confused: men det kanske var i Tranemo jag träffade dig? Jag har juh som sagt lagt ner stor tid och möda på att kombinera min psykologi utbildning med ridning, och just ämnet inlärning ligger mig nära om hjärtat :)
 
I Tranemo var jag och hörde dig, men då pratade du väl inte om det direkt? inte så ingående iaf?

I Gävle har jag aldrig varit så det kan omöjligt ha varit där ;) :D

Jag är mer intresserad av den biologisk delen av inlärning, men självklart kommer ju även psykologin in där. Antar jag kommer få lära mig betydligt mer på sjukgymnastutbildningen än vad jag gjort på biologin dock...
 
Nej i Tranemo var det mer allmänt om olika ämnen, helt korrekt :)

Det roliga med den psykologiska aspekten på inlärning är att det är egentligen biologi! De flesta psykologiska faktorer kan härledas direkt till biologin, automatisering tex, det är juh att dels etablera en vana - psykologiskt, och att etablera nya nervbanor - biologi. Den ena utan den andra är bara en sida av saken!
 
Re: Långt svammel om ämnet

Hehe, jag gjorde slutorna innan vi hade haft trocantkursen så du kan ju själv tänka dig silken bra (not) rumptekinik jag hade...... :crazy: Ont var förnamnet. Nu är det däremot kul, jag brukar tänka slutorna som att jag vifftar på hästens svans, en slank den dit och en slank den hit :D
 
Jag kalar det för hängknän, profs kallar det kanske annorlunda men det ser ut som hängknän.
Ja, han är både under och överrölig, helt rätt, det är ju det jag sagt hela tiden, är något underröligt så blir nått annat överrörligt. Det är kroppens sätt att skapa balans i en felaktig tillvaro.Ju mer du får bukt med orörligheten ju mindre överörligt blir det.
Jag ser det dock tvärtom mot vad du ser det, jag anser att allt börjar från bäckenet och allting annat är en följd av det.
 
Många svar på en gång, kanske inte direkt på frågan som du ställde men förhoppningsvis kan de leda dig vidare i ditt tankearbete.

Angående de mänskliga ledernas rörlighet tillhör de flesta av oss "normalrörlighets-spannet", medan en liten del är övrrörliga, och en liten del är väldigt stela (ledmässigt). Testa genom att böja handleden så mycket man kan och sedan försöka dra ner tummen till underarmen. Om tummen nuddar eller nästan nuddar underarmen är man övrrörlig. Huruvida detta är skadligt eller inte beror hos människor främst på vad man ska användas till (för att använda en hästterm). Ex. en överrörlig fotbollsspelare klarar sig inte långt (ni har väl sett vilka sparkar de får mot smalbenen) innan korsbande/kollateralliggament ryker. Jag tror det inom hästsporten finns ett liknande, indirekt, tänkande. Ex. ska en dressyrhäst kunna böja in mycket i hasleden för att göra bra undertramp, en hopphäst ska vara rörlig så han kan dra in hovarna undermagen - men tillräckligt stabil för att klara landningarna med framknän och kotor, en fälttävlanshäst måste vara stadig (stelare?) för att klara av ojämn terräng och inte skadas då den slår i fasta hinder (jämför fotbollsspelaren som får en spark mot knät). Så man kan fundera på hur mycket man ska stretcha ex. en överrörlig fälttävlanshäst? :confused:

Människan igen: Sedan finns det individer som är födda normalrörliga, som sedan får någon form av vävnadsskada i en kroppsdel - vanligtvis ryggen. Detta medför oftast en nedsatt rörlighet i just den delen av kroppen och en kompensatorisk överrörlighet i närliggande delar. Inte helt ovanligt att man får ont i de överrörliga delarna trots att skadan sitter någon annanstans. Detta tror jag man ofta ser hos halta hästar.

Sedan finns det en annan del av motoriken som jag kallar kroppskännedom. Förmågan att känna in vilken kroppsdel som rör sig och hur mycket, känna balans, jämvikt osv. Har man dålig kroppskännedom så utnytjar man ofta kroppen felaktigt vilket kan leda till slitage och därigenom förändrad rörlighet. Sin kroppskännedom kan man träna upp, hur mycket beror på motivationen, engagemanget och hjälpen man får. Jag tror mao att alla människor kan lära sig rida riktigt bra om de får bra pedagogisk vägledning. De med särme kroppskännedom behöver bara mycket mera guidning i hur de ska göra för att få det resultat ridläraren är ute efter. Detsamma tror jag gäller hästar, det krävs större ansträngning för att lära en häst med dålig kroppskännedom nya dressyrövningar, och de snavar ofta i skog och mark.

Appropå ridning och kroppskännedom var det en sjukgymnast nyligen som gjorde en undersökning bland nyutbildade ridlärare om deras kunskaper i människans anatomi. Hennes resultat är ännu inte publicerade, man vad jag förstog det var ridlärarnas kunskaper inte alls särskilt höga. En vanligt förekommande term som användes vid ridundervisning var "vrid innåt i knät". Sträck ut ert ben och försök vrida foten inåt i knäleden... :angel:
 

Liknande trådar

Dressyr Den senaste tiden har jag läst hur många har "problem" eller hur en ska säga med att deras hästar är stela i halsen och måste "böjas...
2
Svar
29
· Visningar
3 727
Senast: Jfrelin
·
Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 141
Senast: Meggan
·
Träning Nu är det här en rent teoretisk fråga (gällande hästens träning), eftersom hästen det gäller bara är den hästen jag rider på lektioner 1...
Svar
1
· Visningar
1 638
Hästvård Jag har en häst "som har" pålagring i korsleden på båda sidor samt förkalkning mellan L5-L6 och förtunnad disk mellan L6-S1. Är det...
Svar
5
· Visningar
2 817
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp