Bukefalos 28 år!

Vad göra? pålagringar m.m

Pansaro

Trådstartare
Jag har en häst "som har" pålagring i korsleden på båda sidor samt förkalkning mellan L5-L6 och förtunnad disk mellan L6-S1.
Är det någon som har erfarenhet av liknande?
Jag blir tokig på sådant här....
Bakgrund:
Hästen har varit svår i ridningen och stannat samt kastat med huvudet och ibland stegrat. Dock gått bra vissa dagar och inte visat något...
Började bli kort i galoppen och ville därför åka in och göra en hältundersökning samt röntga rygg osv.
Böjning, longering och röntgen av ben samt rygg visade absolut inget mer än en kort galopp vid longering. Veterinären kliar sig i huvudet och kan inte förstå varför riktigt.
Hästen visar ingen reaktion vid palpering av rygg/länd.
Det bestäms att hästen skall ultraljudas för att kolla korsleden varpå veterinären gör allt för att se något men säger "hmm, den ser konstig ut. Inte som andra hästar..." Något är det ju....
Bestämmer oss för att behandla med kortison i korslederna och se hur reaktionen blir.
Om hästen blir bättre så var är det något problem men beter sig hsäten som förut så är det nog bara humöret.
Hästen tömkörs och promeneras under några veckor.
Galoppen blev som vanligt sedan men hästen beter sig "illa" ändå ibland.
Nu har hästen inte blivit behandlad 1 år men har utvecklats enormt och har nästan helt slutat med "dumheterna"...

Hur kan veterinären skriva att hästen har pålagringar samt förtunnad disk om hon inte såg spec. mycket?
Varför blir hästen bätte och inte sämre om den har dessa åkommor?
:confused:

Jag blir hel tokig på sådant här!!
Skall jag åka in igen och kolla?
Massör har upptäckt spänningar i kroppen men vill härleda detta till hovarna samt hästens temperament...
Förut kunde hästen inte ställa upp sig rakt med bakbenen och verkade sned i korset men detta är borta nu med hjälp av massage samt stretching.

Ledsen för långt inlägg men det snurrar en del i huvudet om man säger så.
Har hästen ont?
Bör den få sluta sina dagar?
Ska jag fortsätta som vanligt och se var det bär vägen?
Skall jag göra ytterligare en utredning på annan klinik?

Tacksam för lite hjälp!
 
Sv: Vad göra? pålagringar m.m

hej jag har med problem med pålagringar i ett bakben på min häst. jag fick besked om det här förra veckan och alla råd och svar jag fått både här på B och av olika vet är att kan dom inte gå smärtfritt i hagen ska dom bort. och pålagringar går ej över efter vad jag har förstått.. det som din häst har låter rätt allvarligt och det kan hända att hästar ibland "biter ihop" och inte visar sig svaga då det sitter i deras huvuden att den som visar sig svag är den "rovdjuren" tar först. min häst har pålagringar på kotan och ner mot hoven, dom är rejäla syns tydligt på röntgen och man kan känna dom. men han haltar inte för det, bara på volt.
så det är jätte dvårt att avgöra.. är hästen gammal?
jisses vilket långt svar det blev :P
 
Sv: Vad göra? pålagringar m.m

Mmm, visst låter det allvarligt på pappret men det lät inte så när man talade med veterinären face to face....
Hästen är 10 år och busar gärna i hagen och leker. Inriden som 7 åring och lungt tagen...
Är en riktig "pissmärr" med humörsvängningar som hette duga!
Har fått 4 föl mellan 2004-2008
 
Sv: Vad göra? pålagringar m.m

Okej ja de låter ju konstigt. Kanske borde ta ut en ny vet för att få en ny bedömning?
 
Sv: Vad göra? pålagringar m.m

Röntgen kan ju visa exakt det veterinären skrev, men det behöver ju inte betyda att hästen har ont eller att beteendet beror på fynden, tänker jag.

Om hästen är bättre skulle då inte jag ha tagit bort den utan en till bedömning iallafall.
 
Sv: Vad göra? pålagringar m.m

Är ni oroliga att den har ont kan ni testa att bedöva området och sen rida och se om det är någon skillnad.

Pålagringar har 65 % av alla ridhästar. Och det är inte alla, pånöåbga vägar, som har ont av det.
 

Liknande trådar

Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
405
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 851
Senast: Ida94
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 305
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 385
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp