Böld i ansiktet

Breakdance

Trådstartare
Dottern har en konstig böld i ansiktet och jag funderar på vad det kan vara..

I måndags när hon kom hem från pappa-helgen så hade hon, snett nedanför vänster öga ett rött märke (stort som ett litet myggbett) vi tänkte att det var lillebror som rivit henne (igen) och brydde oss inte om det.

Tisdag-morgon har märket blivit aningen större och ytterst lite svullnad har kommit (vi tror fortfarande på rivning och skickar henne till dagis som vanligt) framåt kvällen har det röda blivit lite glansigare och huden har börjat puta ut (det börjar svullna under)

Imorse (onsdag) är märket mkt större (läs bromsbett), svullet och en gul prick har kommit mitt i, jag ringer vårdcentralen men dom säger tvätta med tvål och vatten och avvakta.
Nu på kvällen är hela svullnaden stor som en enkrona, det "röda" som ett störra bromsbett och det gula i mitten stort som ett myggbett, svullnaden har dessutom börjat dra sig mot ögat (det ser nästan ut som nån flätat till henne och ett blåöga är på gång)

Ska jag tro att det är svinkoppor vi råkat ut för? Kan det va ett rivmärke som sakta blir väldigt infekterat? Brukar inte svinkoppor komma på flera ställen eller kan det vara bara en?
Kan tillägga att hon numera hela tiden "har ont" och att jag knappt får ta på det.

(ja jag ringer vc imorgon igen men så länge tänkte jag få lite input)
 
Sv: Böld i ansiktet

Hm nä, då låter det inte särskilt troligt med vagel, trodde den satt närmre ögat.

Svinkoppor har jag haft och det började med nåt som både kändes och såg ut som munsår, bara en till en början, tog lång tid innan det dök upp fler. (två på handen, mer än så blev det aldrig och vi pratar om iaf ett par veckor, var mest att den bredvid munnen växte)
 
Sv: Böld i ansiktet

Jag har oxå läst att det oftast sitter runt munnen men jag tycker ändå att utvecklingen hittills lutar åt svinkoppor.. Jag ska googla och se om jag kan hitta nån bild som liknar det vi har =)
 
Sv: Böld i ansiktet

FY FAN, googla inte svinkoppor och tryck på bilder, stackars barn!! :yuck:

Iallafall, såhär ser våran böld ut, fast den sitter på vänster kindben.
(Och jag tycker nog att våran böld är snäppet med svullen och utstickande) men det här var den bilden som bäst kan beskriva hur våran ser ut.

090613-007.jpg
 
Sv: Böld i ansiktet

Jag har ingen erfarenhet av svinkoppor, så det är möjligt att hon har det, men det du beskriver låter bekant. Jag jobbade förr hos en person som fick en varböld av en liten tagg som hen hade fått in i vaden när hen varit utomhus. Det var från början bara ett litet rött märke och ingen såg taggen, den hittades av en sjuksköterska som hjälpte till att tömma/spola bölden när den växt sig till golfbollsstorlek på ett par dagar..

Hoppas ni får klok hjälp av sjukvården imorgon :)
 
Sv: Böld i ansiktet

Kan ha haft otur med med rivmärke och smutsiga naglar. Hoppas det går över fort i vilket fall:)
Inser att jag kommer bli hemsk när min son blir större för jag hade tömt och hålt på för fullt med något liknande, jag hade svinkul när jag fick böld på min ena tumme.
 
Sv: Böld i ansiktet

Det låter väldigt mycket som svinkoppor, tycker jag. Jo, de ÄR vanligast runt munnen, men kan dyka upp överallt. När jag var liten fick jag en massa svinkoppor på benen, som följdsjukdom efter en barnsjukdom. Och de är ju smittsamma så förskolan lär inte vilja ha barnet där förrän blåsan har torkat upp och slutat vätska sig.

Och det här har du säkert redan läst:
http://www.1177.se/Skane/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Impetigo---svinkoppor/
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård I måndags messade stallägaren mig och berättade att min åring hade en liten bula uppe på halsen nära ganaschen. Han var inte öm och inte...
2
Svar
29
· Visningar
7 634
Hästvård Jag som precis började andas ut då hästen varken fallit död ner i allergichock eller fått en prokainchock hittade istället idag en stor...
2
Svar
39
· Visningar
10 091
Senast: Kirre
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
13 549
Senast: Summerwind
·
Hästvård Nu behöver jag lite råd från er på buke. Vad tror ni om detta? En morgon när jag kom hem från jobbet och skulle släppa ut hästarna...
Svar
4
· Visningar
1 975
Senast: Lindsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp