Allerisk reaktion & böld efter vaccination

Tindrus

Trådstartare
Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon?

Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även frågor till folk som vart i samma situation..

Nu ska vi se om jag får ihop detta.
Pga olika orsaker var jag tvungen att göra en ny grundvaccinering mot influensa på min häst i år. I samband med första sprutan fick hon även sin boosterdos mot botulism, vet var ute hos oss mitt på dagen.. Vid insläpp ringde mina stallkamrater och sa att Tindra verkade konstig, rörde sig lite stelt och ovilligt, men hon åt sin mat och verkade okej i övrigt.. Ingen extrem panik alltså..
Jag åkte ut efter ett par timmar har jag för mig, då stod hon i boxen totalt ovillig att röra sig, hon var så pass stel att hon inte kunde äta från marken då hon liksom inte riktigt “nådde ner”, kunde inte vända sig i stallgången eller böja sig öht.. Jag ringde ut vet som fick titta lite på henne, kommer inte riktigt ihåg vad hennes temp var men hon hade lite feber om jag minns rätt.. Efter att ha fått skritta lite i paddocken mjuknade hon en aning, men kunde fortfarande inte äta från marken och rörde sig helst inte.. Hon fick då Metacam på en gång.. Morgonen efter var hon redan bättre och hon var helt återställt efter bara några dagar - 1 vecka.

Den 28e Maj (en torsdag) var det dags för nästa spruta, då fick hon EquipFT (influensa+stelkramp). Den här gången var hon okej på kvällen men blev dålig på samma sätt som gången innan dagen efter istället.. Hennes feber låg över helgen på mellan 38.5-39.5 beroende på vad hon hade gjort, hon fick ingen medicin direkt utan det bestämdes att vi skulle vänta och se om hon blev bättre inom loppet av några dagar vilket hon dock inte blev, så på måndagen började vi med Metacam igen.. Det hjälpte inte ett dugg, hon började svullna upp på halsen där vaccinet hade injicerats, febern gick upp till 40.5 som mest och hon hade fortfarande ont och var stel.. När hon hade varit ute ett tag och “mjukat upp sig” så kunde hon beta om hon stod framåtlutad med fram+bakben nästan på samma ställe eller med frambenen jättebrett isär.. Efter några dagar med Metacam utan verkan började vi även ge henne penicillin men det togs bort när det efter 8 dagar inte var någon skillnad på henne då heller..
Helgen före midsommar hade hon en rejäl bula på halsen, som 2 kupade handflator om man har stora händer.. Tempen låg på 38.5-39, hon gick i hage och betade (fortfarande ansträngt) på dagarna och käkade ur hönät inne på natten, vet var ute och tittade då och då på hur det utvecklades och för att veta när det var dags att åka till klinik för att öppna upp (måste ju bli en mogen böld först). Dagen före midsommar började svullnaden rinna ut lite ner mot strupen ungefär.. Vet var ute på e.m. och konstaterade att bölden antagligen var mogen i princip och att det på måndagen skulle vara lämpligt att åka till klinik för att öppna.. Sedan small det liksom bara till och svullnaden ökade skitfort runtom den ursprungliga bulan/bölden..
Den 20’e juni såg hon ut såhär och då hade det även börjat sippra ut genomskinlig sårvätska från det “mest svullna” stället.. Mankammen var helt sne, så illa att manen till och med hade bytt sida....

1d1200972311Pd8da.jpg


Ringde vet som inte tyckte de behövde komma ut eftersom detta endast var bra och att hon kunde vänta med klinikbesök till senast måndag, eventuellt försöka få akuttid på söndagen..
Ännu en dag senare så hade det börjat rinna riktigt mycket, hon var kletig på bogen och halsen och efter bara några minuter på stallgången var det som en liten pöl under halsen på henne.. Jag pratade med både distiktsvet och vet på Strömsholm om vad jag skulle göra och på Strömsholm trodde dom inte att dom skulle ha tid för henne i vilket fall så jag kunde lika gärna komma på måndagen, men jag var välkommen om jag var orolig, dock trodde hon inte det spelade roll om jag väntade en dag till, ville ju då hellre ha henne hemma än att hon ska stå på sjukhus utan att dom gör någonting. Ulltuna var knökfullt visste vi sedan tidigare så där var det inte någon ide heller..
Under dagen märkte jag att hon inte drack någonting och mot kvällen började även tjockare gult var sippra ut ur svullnaden och det yttersta skinnet började spricka när man drog över det (typ när man tvättade med bomull).
I den här vevan bytte vi Metacam mot Finadyne och då gick äntligen tempen ner till acceptabel nivå..
Well well, söndag kväll tog jag ut vet eftersom jag var skitorolig.. Hon tömde ut nån dl var med spruta där det såg ut att vara som mest tryck och så satte hon in 10l dropp, vätskeersättning eftersom hon inte hade druckit och var måttligt uttorkad, men mest i förebyggande syfte..

Måndag åkte vi till Strömsholm akut och de tömde ur sjuka mängder med var, det var riktigt äckligt faktiskt.. De satte dränering och sa att de ville behålla henne ett par dagar som blev precis 2 veckor. Under tiden på Strömsholm rann det ganska mycket var, den värsta svullnaden försvann såklart på en gång och sedan gick det ganska stadigt neråt, såret såg finare och finare ut och tempen höll sig på en bra nivå..
I samband med att vi i måndags hämtade hem henne tog dom bort ena dräneringen (hon hade ett hål upptill och 2 hål nertill). Jag spolar igenom detta varje morgon och tvättar av det lite varje kväll, ger Butta 1 gång/dag och Hippotrim 2gånger/dag. Såren börjar dra ihop sig och det rinner inte så jättemycket men visst finns det lite att tvätta såklart.. På måndag är det återbesök på Strömsholm med ultraljud och de hoppas de kan ta bort dräneringen helt då..

I samband med utskrivningen pratade vi med vet om kommande vaccinationer. Hon sa att jag aldrig mer skulle vaccinera mot influensa (självklart) och inte heller mot botulism för säkerhets skull, då hon ansåg risken större att Tindra skulle reagera på vaccinet än att få botulism om jag lät bli.. Det enda jag ska fortsätta med är alltså stelkramp och då sätta sprutan i bogen eftersom det typ “självdränerar” bättre där…

Sååå...
Är det någon som varit med om samma sak?
Vilket vaccin använde ni?
Har ni bytt vaccin?
Har ni slutat vaccinera? Mot allt? Hur lätt/svårt är det att få intyg att ha med sig på tävlingar som säger att man inte behöver vaccinera?
Hur lång tid tog det föra era hästar att läka? Är de som vanligt att jobba med?
Hur ser det ut nu efteråt? Bilder?

Och till sist:
Täckte eran försäkring detta?
Vad har ni för försäkring? Bolag?
Täcke någon annans försäkring? Behandlande vet‘s?

Våran försäkring kommer inte täcka detta då “skadan uppkom i samband med behandling”.. Jag är även tveksam till att Vet blir skyldiga till kalaset eftersom de inte hittade någon bakterie när de tog odling.. Det finns ändå risk för att det kan ha varit en bakterie som följt med sprutan men det är inte alltid dom hittar den vid provtagning..
Har ju kostat en skaplig slant nu :crazy: men men, om inte annat så är hon ju värd det...och lite till. :) :love:

Skriiiiv på, hoppas på en massa svar… förstår om ni inte orkar läsa dock.. :P
/Anna

Bilder på hur det såg ut efter 2 dagar efter öppningen på Strömsholm.. (för att ni som vart med om samma sak ska kunna jämföra)

 
Sv: Allerisk reaktion & böld efter vaccination

Stackars både dig och häst, och jisses vilken ÄCKLIG böld det blev :eek::crazy:!
 
Sv: Allerisk reaktion & böld efter vaccination

Nog har jag sett hästar som reagerat på vaccin men inte på detta vis. Lite svullen och stel i halsen men inte sååå...
 
Sv: Allerisk reaktion & böld efter vaccination

huh! när jar såg rubriken tänkte jag att vi nästan var med om det förra året.. men så kollade jag på bilderna och blev helt förskräckt! de första raderna som du beskriver, om att hon inte "nådde ner" var vi med om på båda hästarna i stallet förra året. det uppkom säkert av att vi hade någon liten förkylning eller något. men de där bölderna var ju liiiite mer än vi hade.
ena hästen ska ha fått dispens för vaccination. den andra har vi inte vaccinerat än men ska.
 
Sv: Allerisk reaktion & böld efter vaccination

Jösses, va otäckt:eek:! Stackars häst.

Min häst svullnade upp lite på halsen efter vaccinationen förra året.

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_25/23480000-23489999/640x480/23483414.jpg

Min pålla var 18 år då och fick sin årliga vaccination. Grundvaccinerade henne när hon var 15 år och har inte reagerat på de tidigare sprutorna. Blir lite osäker nu eftersom hon reagerade förra året.

Hur gammal är din häst och har den varit vaccinerad tidigare?
 
Sv: Allerisk reaktion & böld efter vaccination

Ja, det var en riktigt otäck böld!

Hade en åring för en del år sedan som också fick en böld efter vaccination, men inte tillnärmelsevis som din Tindras.

Har du kollat med ditt bolag om de inte ersätter?
Jag vet att mitt bolag ersätter komplikationer till både vaccinationer och kastrationer därför man anser detta vara nödvändiga åtgärder även om de är s.k. förebyggande.

A
 
Sv: Allerisk reaktion & böld efter vaccination

Jag hade en c-ponny som fick kramplösande i direkt i kärlet av jourhavande vet i samband med en kolik. Han svullnade i hela halsen, fick feber och blev dålig efter några dagar. Efter ca en vecka öppnade sig en stor böld och var rann ut i mängder. Han fick penicillin & buta och min vanliga vet kom ut och gjorde rent "hålet" efter bölden. I det här fallet hade troligen jourhavande vet råkat spruta i kärlväggen eller rakt igenom kärlet och på så vis orsakat en inflammation och infektion. Hästen blev bra och inget liknande hände igen. Min vanliga vet - som är en jätteduktig och erfaren hästvet - hade inte sett något liknande sedan hon gick utbildningen för ett antal år sedan, så det är nog som tur är inte så vanligt. Vad jag minns tog min försäkring kostnaden.
 
Sv: Allerisk reaktion & böld efter vaccination

Hoppas att din häst blir bättre snart.

Har väl lite erfarenhet men inget om man jämför med vad ni har råkat ut för. Vår ponny var utlånad på foder under ett år när hon blev inriden och blev då gundvaccinerad, första gången fick hon i halsen och svullnade upp och hade svårt att sätta ner huvudet för att äta samt fick lite feber. Andra gången fick hon den i bogen och fick då svårt att röra benet på den sidan (det släpade efter), blev svullen och fick feber. Deras veterinär tyckte då att det var onödigt att vaccinera henne igen så jag undersökte hur jag skulle gå tillväga för att få dispens för att kunna tävla henne utan att vaccinera. På förbundet sa de att en dispensansökan kostade 300 kr och då skulle jag sätta in pengarna och sen skulle veterinären skriva något sorts intyg så att förbundet kunde ta beslut angående min dispensansökan.

När hon sedan kom hem från fodervärden och det var dax för nästa vaccination hade jag inte hunnit/orkat ta tag i det så jag pratade med min veterinär som trodde att det helt enkelt hade varit en dålig batch och tyckte att eftersom hon inte hade reagerat jätte kraftigt så skulle vi försöka igen och då reagerade hon inte alls och det har hon inte gjort efter det heller. Detta var nog 5 eller 6 år sedan. Däremot har jag fått rekommendationen att inte vaccinera henne mot botulism.

Hade hon råkat ut för det som din häst hade jag aldrig vaccinerat henne igen så jag hoppas verkligen att det inte blir några problem att få dispens! Ring till förbundet och hör för det kan ju ha ändrats sen dess och lycka till :)
 
Sv: Allerisk reaktion & böld efter vaccination

Jösses, va otäckt:eek:! Stackars häst.

Min häst svullnade upp lite på halsen efter vaccinationen förra året.

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_25/23480000-23489999/640x480/23483414.jpg

Min pålla var 18 år då och fick sin årliga vaccination. Grundvaccinerade henne när hon var 15 år och har inte reagerat på de tidigare sprutorna. Blir lite osäker nu eftersom hon reagerade förra året.

Hur gammal är din häst och har den varit vaccinerad tidigare?

Försvann det av sig själv sedan? Fick hon någon medicin?

Hon är 4 år.. Jag grundvaccinerade henne mot influensa + botulism när hon var ett år tror jag, vi har alltid använt samma vaccin och det har aldrig varit något problem tidigare... :crazy:
 
Sv: Allerisk reaktion & böld efter vaccination

Ja, det var en riktigt otäck böld!

Hade en åring för en del år sedan som också fick en böld efter vaccination, men inte tillnärmelsevis som din Tindras.

Har du kollat med ditt bolag om de inte ersätter?
Jag vet att mitt bolag ersätter komplikationer till både vaccinationer och kastrationer därför man anser detta vara nödvändiga åtgärder även om de är s.k. förebyggande.

A

Hade h*n blivit vaccinerad tidigare? Vad gjordes åt bölden?

Ja vi har kollat och dom ersätter inte säger dom.. Vilket bolag har du?
 
Sv: Allerisk reaktion & böld efter vaccination

Jag hade en c-ponny som fick kramplösande i direkt i kärlet av jourhavande vet i samband med en kolik. Han svullnade i hela halsen, fick feber och blev dålig efter några dagar. Efter ca en vecka öppnade sig en stor böld och var rann ut i mängder. Han fick penicillin & buta och min vanliga vet kom ut och gjorde rent "hålet" efter bölden. I det här fallet hade troligen jourhavande vet råkat spruta i kärlväggen eller rakt igenom kärlet och på så vis orsakat en inflammation och infektion. Hästen blev bra och inget liknande hände igen. Min vanliga vet - som är en jätteduktig och erfaren hästvet - hade inte sett något liknande sedan hon gick utbildningen för ett antal år sedan, så det är nog som tur är inte så vanligt. Vad jag minns tog min försäkring kostnaden.

Så bölden öppnade sig själv? Hur stort "hål" var det? Ingen dränering?

Vad har du för bolag?
 
Sv: Allerisk reaktion & böld efter vaccination

Hoppas att din häst blir bättre snart.

Har väl lite erfarenhet men inget om man jämför med vad ni har råkat ut för. Vår ponny var utlånad på foder under ett år när hon blev inriden och blev då gundvaccinerad, första gången fick hon i halsen och svullnade upp och hade svårt att sätta ner huvudet för att äta samt fick lite feber. Andra gången fick hon den i bogen och fick då svårt att röra benet på den sidan (det släpade efter), blev svullen och fick feber. Deras veterinär tyckte då att det var onödigt att vaccinera henne igen så jag undersökte hur jag skulle gå tillväga för att få dispens för att kunna tävla henne utan att vaccinera. På förbundet sa de att en dispensansökan kostade 300 kr och då skulle jag sätta in pengarna och sen skulle veterinären skriva något sorts intyg så att förbundet kunde ta beslut angående min dispensansökan.

När hon sedan kom hem från fodervärden och det var dax för nästa vaccination hade jag inte hunnit/orkat ta tag i det så jag pratade med min veterinär som trodde att det helt enkelt hade varit en dålig batch och tyckte att eftersom hon inte hade reagerat jätte kraftigt så skulle vi försöka igen och då reagerade hon inte alls och det har hon inte gjort efter det heller. Detta var nog 5 eller 6 år sedan. Däremot har jag fått rekommendationen att inte vaccinera henne mot botulism.

Hade hon råkat ut för det som din häst hade jag aldrig vaccinerat henne igen så jag hoppas verkligen att det inte blir några problem att få dispens! Ring till förbundet och hör för det kan ju ha ändrats sen dess och lycka till :)

Vad bra att det gick bra för henne sen! Bytte ni vaccin?
Hmm, det är min vet som har haft kontakt med förbundet ang dispens nu, hon skickade ansökan för några veckor sedan men jag har inte hört nåt om varken svar eller betalning... Får nog kontakta dem i veckan.. :)

Nä kommer aldrig utsätta henne för det igen.. usch å fy, får vi ingen dispens blir det skogsmulle.. :D Tror dock inte det borde vara problem... Kan man få dispens så känns det ju som att Tindra är ett solklart fall.. :P

Däremot gäller inte dispens i utlandet har jag fått höra, är bara i Sverige och ett land till, vet inte vilket, man kan få dispens.. Vet som kom från England sa att dom som har samma problem där och vill tävla ändå vaccinerar sina hästar men "dödar" vaccinet samtidigt med nån sorts antibiotika, då är hästen vaccinerad på pappret iaf...
 
Senast ändrad:
Sv: Allerisk reaktion & böld efter vaccination

Den fösvann av sig själv efter ett tag. Kommer faktiskt inte ihåg hur lång tid det tog. Hon hade ingen feber iaf. Hade kontakt med vet som tyckte jag skulle avvakta. Kunde vara insektsbett eller en reaktion på sprutan, de kunde inte säga vilket.
 
Sv: Allerisk reaktion & böld efter vaccination

Oj, vilken resa ni varit med om du å hästen. Skönt att den är bättre!!

En kompis häst var överkänslig mot influensavaccinering och fick stora utslag, feber och stelhet (dock inte lika allvarligt som din). I samråd med veterinär beslutade ägaren att det inte var värt risken att vaccinera igen. Jag vet att hon fick dispens för att tävla hästen (hopp & dressyr) ovaccinerad - det var inga bekymmer.
 
Sv: Allerisk reaktion & böld efter vaccination

Har själv en häst som reagerar allergiskt på Euip och efter att ha pratat med många olika så verkar detta vaccin vara över representerat i allergiska reaktioner.
Min var vaccinerad flera gånger tidigare med Equip när det pang en dag inte gick längre. Första gången så hade hon även fått en virusabortvaccin samtidigt så vi trodde att det var den hon reagerade på iom att hon var vaccinerad så många gånger tidigare med Equip. Den gången fick hon precis som din en lokal reaktion i halsen kunde inte ta ner halsen på 14 dagar och gick med korta trippiga steg (den musklen påverkas när hästen skall ta ut steget) och hade lite förhöjd temp under den perioden. Slapp dock böld.

Året efter blev hon återigen vaccinerad med Equip då vi ju som sagt trodde det var virusabort sprutan hon reagerade på. Och då blev hon riktigt dålig. Denna gång svullnade hon upp till fullkomliga elefantben på alla fyra benen (har aldrig sett en häst så tjock i benen och det från hov och hela benens längd) hon kunde knappt gå och var ordentligt allmän påverkad och tempade. Även denna gång tog det nog ca 14 dagar innan reaktionen försvann och hon blev normal.

Efter det så undersökte min veterinär om det fanns något säkrare vaccin att använda till henne för Equip vågar vi aldrig mer ge henne.

Hon blev rådd att ge henne Equilis Resequin istället då det är uppbyggt på något annat sätt. Och det har hon sedan fått två gånger utan någon som hellst reaktion. Nu sist fick hon en annan sort då den vet som vaccinerade henne inte hade Equilis (och jag missade att säga till i förväg) denna gång fick hon Protech Flu och inte en enda reaktion denna gång heller.
 
Sv: Allerisk reaktion & böld efter vaccination

Jag bergriper inte warför man skulle wara twungen att wänta en månad innan bölden dränerades? Den behöwer inte alls "mogna", så fort man får warbildning kan man öppna. Här har ju hästen fått en rejäl nekros (wäwnadsdöd) som tycks mig helt onödig.

Wet man om det war en steril böld eller ej? Bölder på injektionsstället kan ju bero på en reaktion på ffa adjuwanset (retande substans som ser till att öka immunförswarets reaktion på waccinet) men äwen på att bakterier förts in i wäwnaden. Det har förstås betydelse för den fortsatta hanteringen med ew waccinationer. Hästen reagerade ju wisserligen wid twå skilda tillfällen, men första gången kan den ha fått en reaktion mot botulismwaccinet. Jag tycker att det är wanligare än på öwriga waccin. Men det kanske inte ens war på den sidan?

Stackars häst!
 
Sv: Allerisk reaktion & böld efter vaccination

Jag bergriper inte warför man skulle wara twungen att wänta en månad innan bölden dränerades? Den behöwer inte alls "mogna", så fort man får warbildning kan man öppna. Här har ju hästen fått en rejäl nekros (wäwnadsdöd) som tycks mig helt onödig.

Wet man om det war en steril böld eller ej? Bölder på injektionsstället kan ju bero på en reaktion på ffa adjuwanset (retande substans som ser till att öka immunförswarets reaktion på waccinet) men äwen på att bakterier förts in i wäwnaden. Det har förstås betydelse för den fortsatta hanteringen med ew waccinationer. Hästen reagerade ju wisserligen wid twå skilda tillfällen, men första gången kan den ha fått en reaktion mot botulismwaccinet. Jag tycker att det är wanligare än på öwriga waccin. Men det kanske inte ens war på den sidan?

Stackars häst!

Bölden utveclades inte på en gång utan i början var svullnaden bredare men inte lika "utåtbuktande", och hård.. Då sa vet att det antagligen skulle bli en böld där och att jag skulle få åka till klinik och öppna upp isf.. Drygt en vecka innan vi åkte in så började den ändra form och blev liksom mindre i omkrets men rundare och mycket större utåt istället, såg ut som en halv boll mot slutet.. :crazy: Min vet hade kontakt med Strömsholm som höll med om att vi skulle vänta med att öppna för att bölden behövde mogna och "kapslas in" för att man skulle kunna tömma den på ett bra sätt.. Är dock intresserad av vad du har att säga ändå.. Ifall det har blivit nåt fel i behandlingen så vill jag väldigt gärna veta det såklart... :crazy:

Vet trodde (iom att det var andra gången hon reagerade) att det var någon substans i vaccinet som hade utlöst det men det kan ha varit en bakterie ändå.. De hittade ingen bakterie när de tog odling men det är ju inte alltid dom gör det, trots att den finns där.

Ska ju på återbesök om bara några timmar nu och ska höra med dem om din teori om botulismvccineringen också, för den fick hon på samma sida..

Tack för ditt svar!
 
Senast ändrad:
Sv: Allerisk reaktion & böld efter vaccination

Oj, vilken resa ni varit med om du å hästen. Skönt att den är bättre!!

En kompis häst var överkänslig mot influensavaccinering och fick stora utslag, feber och stelhet (dock inte lika allvarligt som din). I samråd med veterinär beslutade ägaren att det inte var värt risken att vaccinera igen. Jag vet att hon fick dispens för att tävla hästen (hopp & dressyr) ovaccinerad - det var inga bekymmer.

Får man ansöka om vilka grenar man vill ha dispens för?
 
Sv: Allerisk reaktion & böld efter vaccination

Hej!

Har haft en häst som fick en liknande reaktion som din på halsen efter ett besök från en distriktare som dock inte vaccinerade utan gav Finadyne.

Hade tagit ut vet. då hästen hade feber och var enormt stel i hela kroppen. Kan väl säga att det INTE kändes bättre när även en enorm svullnad på halsen dök upp efter besöket :cry:. Hästen hade 40 graders feber i säkert 3 dagar och kunde varken äta eller dricka från marken. Om jag inte minns fel så sprutade jag inte hästen utan hon fick pulver i maten för att sänka feber och infektion.

Det tog mycket lång tid att bygga upp hästen igen efter konvalecentstiden som varade 4-6 veckor. Tappade all muskulatur och såg bedrövlig ut :crazy: Tog blodprover som inte alls hjälpte med något svar på vad det var för egentligt fel från början. Bölden förklarades av bakterier enligt samma distriktare som inte ville punktera "för att föra in ytterligare bakterier". Jag har inte använt denna vet vid något mer tillfälle :grin:.

Hästen kom tillbaka och tränades normalt. Efter ett snabbjobb gick jag in på en klinik och visade det som återstod av bölden. De punkterade denna och den lilla svullnad som funnits var borta på kvällen :idea:

Ingen rolig historia alls men det slutade bra. Lycka till med din häst!
 
Sv: Allerisk reaktion & böld efter vaccination

Tycker att du ska stå på dig mot försäkringsbolaget!! Det måste ju finnas ngn instans att överklaga till, har väldigt svårt att tänka mig att dom skulle kunna vinna i ett sådant fall. Börja med att kontakta konsumenternas försäkringsbyrå och se om du inte kan få hjälp av dom.

http://www.konsumenternasforsakringsbyra.se/artikel/article.asp?_tp_article_id=17&menu=ART_CON&avd=ART_CON

Du kan ju oxå hota med PLUS, kan tänka mig att dom inte vill ha dålig publicitet och skulle dom inte bry sig så tycker säkert Sverker om att ta upp fallet...

Lycka till och hoppas pållen blir bra snart!
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
780
Senast: Habina
·
Hästvård Jag känner mig så otroligt korkad. Ganska maktlös och frustrerad. Kan någon ge mig hopp? Jag hämtade hem en hingst född 2020 i maj...
Svar
4
· Visningar
1 293
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 005
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 286
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp