Svullet ben, tappar päls.

Inka-90

Trådstartare
Nu behöver jag lite råd från er på buke. Vad tror ni om detta?

En morgon när jag kom hem från jobbet och skulle släppa ut hästarna fick jag se att mitt Fullblod var jättesvullen över ena framknät. Det var stort som en fotboll. Han visade inget kvällen innan när jag tog in honom.
Min tanke var att han hade blivit sparkad av någon annan häst i hagen innan jag tog in dem o det svullnat över natten.
Han fick stå kvar inne.

Nästa morgon när jag kom hem så var hela benet jättesvullet, från hoven upp till bogen.
Han stod på benet men ville inte stödja. Han hade feber, 39,1.
Så jag ringde efter veterinären och han kom efter ett par timmar.

Veterinären kände på benet och frågade om jag hittat några sår, men det hade jag inte, bara ett skrapsår, inget som gått hål på.
Han trodde att det var ett sår som hade blivit inflammerat, det räckte med ett litet stick utav något för att orsaka inflammation sa han.
Och eftersom han är fullblod och väldigt känslig så blev hela benet svullet utav det.
Han gav en spruta med smärtstillande och så fick jag Metacam utskrivet till
5dagar.
Jag fick även Pencillin för 7dagar.
Svullnaden började gå ner redan nästa dag.

När svullnaden gick ner så kom det fram ett litet sår på knät, måste ha varit igensvullet..
Jag tvättade och pillade lite i det där såret och fick hål och då börjede det rinna lite gult klet, ju mer jag torkade ju mer rann det, när jag fick hål ordentligt pulserade det ut kletigt gult var, det rann ner för benet och blev en pöl på golvet.
När det slutat rinna så la jag om ett jodopax omslag runt för att dra ur om det fanns mer.

Jag hade då bara pencillin för 1 dag till så jag ringde till veterinären och berättade om såret och varet, frågade om hästen behövde mer pencillin eller om det räckte, han tyckte då att det var lika bra att han fick mer så jag fick
2 flaskor till.

Men efter 1 1/2 vecka med pencillin så började han tappa päls på det knät.
jag kan plocka bort tussar, han får helt kala fläckar där.
han är fortfarande ( efter 2 veckor ) lite svullen på knät, han har som en bula på utsidan.

Så nu undrar ag om någon varit med om detta, att de tappar päls?
Kan de göra det utav inflammationen?

Jag funderar på om jag ska åka till klinik med honom o de får titta på det, det kan ju vara så att bulan han har kvar e mer var som jag inte fått ut.

Jag oroar mig över att han tappar päls..
Så snälla ni, detta blev långt men om ni har någon ide på varför han tappar päls får ni gärna dela med er!
 
Sv: Svullet ben, tappar päls.

Har du haft jodopaxbandage i flera dagar? Det kan, om man har det för mycket, börja "bränna" och blir som blister nästan och de kan tappa lite päls.

Även om det har runnit var som kletat fast i pälsen så kan även det "bränna" och pälsen lossnar. Är det stora fält eller bara lite?
 
Sv: Svullet ben, tappar päls.

Ja, min häst har haft ställen som varit inflammerade och då har pälsen försvunnit men det växer ut fort igen.
 
Sv: Svullet ben, tappar päls.

Jag hade jodomslag över dagen i hagen och sen tog jag bort det över natten i 2 dagar.
Det började med ett kalt fält som en 5 krona, sen pillade jag och det blev större, imorse tvättade jag benet ordentligt och då fick jag bort massa päls som satt lös, blev nog 1*1dm.
det kliade nog på honom för han gick och mulade på det.

Så ni tror att det beror på den ganska kraftiga inflammationen?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
749
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 719
Senast: Bluefish
·
Hästmänniskan Sensommaren 2016 red jag och hästen ut i skogen och hon trampade i en djup håla, som troligen gjorde att hon vrickade sig. Svullen på...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
18 192
Senast: Korven
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
3 791

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp