Böld...var ...luktar pyton..!

S

Sudd

kissen har varit lite halvdålig i några dagar, men inte så där jätteakut har jag bedömt det, men nu hade hon varit borta i 1.5 dygn och kom hem nu på eftermiddagen, jätteynklig och släpade nästan bakbenen efter sig, man fick inte ta i henne för då vart hon skitsur! Skrek och fräste. Hon hoppade upp på bänken och åt lite mat och skulle sen hoppa ner...hon skrek rakt ut...!!! stackarn, det gjorde svinont för henne att hoppa ner...Oroliga matte ringde vet. och berättade hur det var..snäll veterinär som man har fick vi komma inom en halvtimme (Lördagkväll och allt). Visade sig att hon hade en jätteful böld på ryggen som ömmade som skjutton..vet. tryckte hål på dom och det bokstavligen sprutade ur blod och var...fy f-n vad det luktade...!! Både vet. och jag plus halva mottagningsrummet vart nerstänkt. Men tack och lov verkar det inte var så himla allvarligt, förmodligen har hon varit i bråk med någon annan katt. Har fått pencillin nu...så hoppas det blir bättre. Har ni varit med om samma sak ???? Nog tycker man lite synd om dom små djuren allt.
 
Hej!
Min älskling var enormt arg på sina fästingar när han var liten, han brukade klia av sej dom och sen fortsätta klia på bettet och det brukade leda till stora varbölder. Jag minns speciellt en, den satt på "bröstet" och syntes inte pga all päls(han är halvlånghår och dessutom utekattt). En dag när jag kom hem och satte mej i soffan och tittade bort mot fåtöljen dör kisse låg såg jag nåt slemmigt och glansigt. Jag tänkte att kisse kanske mått lite dåligt och tittade närmare och då hade hans jätteböld spruckit och smetat ner sej över halva fåtöljen..Mums!¨
Han hade en på huvudet också en gång, precis brevid örat som var lika trevlig den, fast den hittade vi mycket tidigare, så resultatet blev inte lika vidrigt. Och kisse fick naturligtvis penicillin och han är inten kul katt att mata med piller!/ Lavinia
 
min ena bondkatt har haft varbölder på svansroten vid två tillfällen. antagligen har en anna katt bitit henne när hon försökt fly (hon brukar hellre fly).
vet. tog iaf ur allt var och satte dränage (stavs??)och hon fick medicin.

satte din vet dränage??
tror jag är viktigt eftersom hålet där ni tog ut varet läker ihop snabbt och mer var bildas. måste läka från insidan och ut...
 
Har ingen katt men min kanin har haft en varböld nu.. Men den var nog inte lika stor som den din katt hade..
Jag visste om att han hade ett sår på örat som var lite svullet. En dag såg jag att det trängde upp var bredvid såskorpan och klämde ut en hel del var som luktade jätteilla (fattar inte hur allt var fick plats för SÅ svullet var inte örat) .. Nu tvättar jag med Klorhexidin varje dag och klämmer ut det lilla var som fortfarande bildas..
Nu håller det håller på att läkas så det är bara att hålla rent. Var hos vet. häromdagen och fick veta att jag gjort helt rätt och att det inte fanns någon böld han kunde öpnna upp.. Kaninen fick inte penicillin eftersom kaniner har mycket känsliga magar och gärna blir sjukare av penicillin..
Men jag håller med visst är det synd om honom när jag tvättar det för han far i väg en sväng i köket när det svider till.. :(

Hoppas katten snart blir frisk..
 
Katten fick ett sår på ena bogen en gång, varade väldigt mycket åkte också in akut till veterinären. Fick pencillin mot infektion och såret gick ihop jättesnabbt. :)
 
Min ena katt fick en böld på sidan. Vet. trodde att han varit i slagsmål, fått ett litet står som blev infekterat. Han sa det att bölder är rätt vanligt på katter, och lite av deras sätt att "försvara sig" mot elaka infektioner.. Hur som helst punkterade de min katts böld och han fick en slang igenom som skulle dränera. Nu är allt bra igen och Fisen (ja, han heter så) är pigg och glad som vanligt
 
Jag har en hona som kallas för Fartan....(engelska!)...gissa varför... :crazy:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp