Bör föräldrapenningen justeras? (utbruten från Bukes Valvaka)

Det är ju inte bara det som påverkas. Som jag skrev så har jag ingen annan lösning, men man måste väl ändå se att det finns en viss frustration över det.
Jag kan till viss del förstå det, men samtidigt så är det en förmån att få föräldradagar och barnbidrag, kan man inte inse det så är man väldigt bortskämd. Ingen tvingar någon att ta ut sina föräldradagar, men jag anser att det är något som ska delas på föräldrarna då det är mina och alla andras skattepengar som finansierar det.
 
Det är ju inte bara det som påverkas. Som jag skrev så har jag ingen annan lösning, men man måste väl ändå se att det finns en viss frustration över det.

Men är det samma frustration när man går i pension tidigare, som många höginkomsttagare gär, och sedan lever längre vilket många höginkomsttagare också gör. Och får sin (extremt dyra) sjukvård subventionerad av arbetande låginkomsttagare?
 
Men är det samma frustration när man går i pension tidigare, som många höginkomsttagare gär, och sedan lever längre vilket många höginkomsttagare också gör. Och får sin (extremt dyra) sjukvård subventionerad av arbetande låginkomsttagare?
Är 90-talist och lär få jobba till 70+ så så himla länge kommer jag inte vara pensionär.
 
Fast vi har råd att vara lediga, men det är inget vi vill. Främst för att vi inte vill ha fler barn 😂 men om vi skulle vara lediga är det väldigt surt att förlora extremt mycket på det. Det måste jag få tycka. Sen spelar det ingen roll vad jag tycker för vi kommer aldrig få 80% av riktiga lönen så förstår inte varför du/ni blir så till er.

Då var det väl himla dumt att du först skrev att ni inte hade råd med att han var ledig så att diskussionen ens startade 🤷‍♀️

Ingen här är nog intresserade av er specifika situation i detta annat än som diskussionsunderlag. Så ifall ni faktiskt kommer skaffa ett barn till eller inte är ju rätt irrelevant.
 
Du tycker det är vettigt att det ska kosta 25 000 i månaden att bo? Det är SJUKT! Hade inte sagt något om vi bodde på 200+ kvadrat med pool och lyx lyx lyx men det här är basic! Det stänger ute SÅ otroligt många från bostadsmarknaden, det gör att folk får bo i svindyra hyresrätter som bara gynnar hyresvärdar, ingen annan!

25 000 på boende är typ en hel lön för många. Att ett ok boende kostar så mycket är inte normalt. Det kommer jag aldrig tycka.
Ja, det är sjukt att folk lägger så mycket pengar på att bo.
Men det MÅSTE man ju inte göra, det går bra att pröjsa 7000kr i hyra för er 3a om man kan tänka sig bo i ett mindre fint område så att man har råd att vara med sitt barn.
 
Pensionsmyndigheten konstaterar att

Utgifter för pensioner och pensionsrelaterade förmåner m.m. som Pensionsmyndigheten svarar för beräknas uppgå till 366 miljarder kronor år 2018. Det motsvarar 8 procent av bruttonationalprodukten BNP

https://www.pensionsmyndigheten.se/content/dam/pensionsmyndigheten/blanketter---broschyrer---faktablad/publikationer/anslagsbelastning-och-prognos/2017/Pensionsmyndighetens budgetunderlag 2018-2020, v1.0.pdf

Tittar vi sedan på SCB befolkningspyramid ser vi att när det är dags för 90-talisterna att gå i pension och särskilt om utvecklingen inom vård och omsorg, dvs dyra behandlingar för att förlänga livet och livskvaliteten fortsätter så kommer antagligen den dubbla BNP krävas att försörja denna grupp - vilket görs av de i arbetsför ålder som betalar in till pensionen medan pensionärerna tar ut tidigare intjänad pension.

https://www.scb.se/hitta-statistik/...skorna-i-sverige/sveriges-befolkningspyramid/

Även om 90-talisterna kommer arbeta fram tills de är 70 så kommer de även att leva längre. Det var problemet med det gamla systemet som byggde på att svenskar gick tidigare i pension men inte levde lika länge eller var lika resurskrävande. Ja det kanske sticker i ögonen på höginkomsttagare idag att de genom att inte få 80% av sin fulla lön inte får tillgång, procentuellt sett, till samma inkomst som en låginkomsttagare. Men ur ett samhällsperspektiv så kan inte staten subventionera föräldraförsäkringen mer än den gör idag. Inte om vi ska ha kvar några pengar till dagens och ffa morgondagens pensionärer. Dvs, dagens höginkomstagagare.
 
Fast jag kan förstå att man tycker det är surt och "orättvist" om andra får 80% av sin lön medan höginkomsttagare har ett tak?

Sen säger jag inte att det inte finns en bättre lösning på det hela.

Men det faktum att höginkomsttagare betalar mycket i skatt och tycker att de inte får tillbaka lika mycket som övriga samhället ÄR ett problem.

Ja, det är ett problem att vissa människor främst ser till sin egen vinning istället för att se hur skattemedel används solidariskt i samhället. Lösningen är inte att ge dem mer tillbaks (mycket vill ha mer) utan att förvalta skattemedel väl och att arbeta med attitydsförändringar.
 
Ja, det är ett problem att vissa människor främst ser till sin egen vinning istället för att se hur skattemedel används solidariskt i samhället. Lösningen är inte att ge dem mer tillbaks (mycket vill ha mer) utan att förvalta skattemedel väl och att arbeta med attitydsförändringar.
Denna punkten håller jag helt med om.
 
Är 90-talist och lär få jobba till 70+ så så himla länge kommer jag inte vara pensionär.
Fast ingen lär tvinga dig att jobba till 70+. Du väljer vilken levnadsstandard du vill ha som pensionär och sen jobbar du så länge som det behövs för att uppnå den levnadsstandard.

Ställ dig i bostadskö nu och flytta till en billig hyresrätt om 30 år och gå i pension.
 
Orkar inte läsa hela tråden så nån kanske har tagit upp detta redan.

Jordbrukare brukar inte ha möjlighet att ta ut pappadagarna. Oftast är det ju pappan som driver jordbruket men blir ju samma problem om det är mamman.
Att betala en vikarie som sköter gården/djuren i 90 dagar har inte många jordbrukare råd med.
Alltså förlorar barnet 90 dagars föräldraledighet.
 
Orkar inte läsa hela tråden så nån kanske har tagit upp detta redan.

Jordbrukare brukar inte ha möjlighet att ta ut pappadagarna. Oftast är det ju pappan som driver jordbruket men blir ju samma problem om det är mamman.
Att betala en vikarie som sköter gården/djuren i 90 dagar har inte många jordbrukare råd med.
Alltså förlorar barnet 90 dagars föräldraledighet.

Det där är ett problem i stort för alla företagare, även om föräldraförsäkringen ger stor flexibilitet så kan det vara svårt för en heltidsföretagare att vara heltidsledig en längre period. Det räcker egentligen att du som företagare sätter dig och betalar in preliminärskatten en kväll så har du jobbat och därför inte rätt till full föräldrapenning den dagen. Det oavsett om du gör det samtidigt med ditt barn sovande i sele på dig. Men ingen företagare tar för tusan ut lön för att göra sånt jobb, så då förlorar du egentligen sgi. Det är så onödigt jävla tjorvigt.
 
Orkar inte läsa hela tråden så nån kanske har tagit upp detta redan.

Jordbrukare brukar inte ha möjlighet att ta ut pappadagarna. Oftast är det ju pappan som driver jordbruket men blir ju samma problem om det är mamman.
Att betala en vikarie som sköter gården/djuren i 90 dagar har inte många jordbrukare råd med.
Alltså förlorar barnet 90 dagars föräldraledighet.
Det intressanta är ju att om mamman driver företag har mamman lätt att ta ut föräldrapenning. Om pappan tjänar mer måste pappan jobba för att plånboken ska gå ihop. Om pappan tjänar mindre måste pappan jobba för att plånboken ska gå ihop. Väldigt intressant det där.
 
Det där är ett problem i stort för alla företagare, även om föräldraförsäkringen ger stor flexibilitet så kan det vara svårt för en heltidsföretagare att vara heltidsledig en längre period. Det räcker egentligen att du som företagare sätter dig och betalar in preliminärskatten en kväll så har du jobbat och därför inte rätt till full föräldrapenning den dagen. Det oavsett om du gör det samtidigt med ditt barn sovande i sele på dig. Men ingen företagare tar för tusan ut lön för att göra sånt jobb, så då förlorar du egentligen sgi. Det är så onödigt jävla tjorvigt.
Enligt en handläggare jag pratade med på fk när jag frågade hur jag skulle styra upp csn och föräldradagar under sommaren var det ok att studera på kvällarna när pappan kom hem och ändå få föräldrapenning. Vore konstigt om man inte kunde ha liknande upplägg för lönefritt arbete egentligen.
 
Taket på föräldrapenningen måste vara bra för att få kvinnor att inte vänta för länge med att skaffa barn, eller inte skaffa barn alls om man vill ha en karriär också. Eftersom min lön ligger kring taket för föräldrapenning så förlorar jag mer pengar desto längre jag väntar(förutsatt att min lön ökar såklart). Nu har inte jag några barn men jag tänker att det är svårt för en kvinna att skaffa barn utan att vara föräldraledig alls, medans det tekniskt sätt är möjligt för en man. Så det är egentligen ganska konstigt att som feminist vara för ett tak på föräldrapenningen.
 
Enligt en handläggare jag pratade med på fk när jag frågade hur jag skulle styra upp csn och föräldradagar under sommaren var det ok att studera på kvällarna när pappan kom hem och ändå få föräldrapenning. Vore konstigt om man inte kunde ha liknande upplägg för lönefritt arbete egentligen.

Jag fick ok av Försäkringskassan att ta ut både CSN och föräldrapenning så länge bebisen var med mig när jag studerade. Så håller med om att det är knepigt om det inte gäller företagare som tex administration när bebis sover eller är i selen.
 
Taket på föräldrapenningen måste vara bra för att få kvinnor att inte vänta för länge med att skaffa barn, eller inte skaffa barn alls om man vill ha en karriär också. Eftersom min lön ligger kring taket för föräldrapenning så förlorar jag mer pengar desto längre jag väntar(förutsatt att min lön ökar såklart). Nu har inte jag några barn men jag tänker att det är svårt för en kvinna att skaffa barn utan att vara föräldraledig alls, medans det tekniskt sätt är möjligt för en man. Så det är egentligen ganska konstigt att som feminist vara för ett tak på föräldrapenningen.
Fast man får vi pengar upp till taket. Det är inte så att om du tjänar över taket så får du inga pengar alls
 
Fast ingen lär tvinga dig att jobba till 70+. Du väljer vilken levnadsstandard du vill ha som pensionär och sen jobbar du så länge som det behövs för att uppnå den levnadsstandard.

Ställ dig i bostadskö nu och flytta till en billig hyresrätt om 30 år och gå i pension.
Det beror väl på vad man menar med att gå i pension? Vi vet ju inte hur åldersgränserna för att få ta ut allmän pension kommer förändras. Man har ju nyligen höjt till 63 år och det är väl inte orimligt att det kommer höjas ytterligare under de åren som är kvar innan 90-talisterna är där.
Men det är klart, man kan välja att sluta jobba när man vill oavsett om man får allmän pension eller inte.
 
Taket på föräldrapenningen måste vara bra för att få kvinnor att inte vänta för länge med att skaffa barn, eller inte skaffa barn alls om man vill ha en karriär också. Eftersom min lön ligger kring taket för föräldrapenning så förlorar jag mer pengar desto längre jag väntar(förutsatt att min lön ökar såklart). Nu har inte jag några barn men jag tänker att det är svårt för en kvinna att skaffa barn utan att vara föräldraledig alls, medans det tekniskt sätt är möjligt för en man. Så det är egentligen ganska konstigt att som feminist vara för ett tak på föräldrapenningen.
Jag fattar nog inte alls hur du menar nu? Man förlorar inte alls pengar om man väntar?
 
Det är lustigt att man aldrig hör något prat från framför allt manliga höginkomsttagare om att taket för sjukpenning måste höjas eftersom annars har inte höginkomsttagare råd att vara sjuka. Och då är ändå det taket betydligt lägre.
De flesta höginkomsttagare har väl dock extra inkomstförsäkring som går in vid sjukskrivning och arbetslöshet? En del via facket och en del via arbetsgivaren.

(Inte för att jag tycker att taket ska höjas på föräldrapenningen)

Edit. Jag tror jag läst om att vissa företag ersätter extra vid föräldraledighet precis som vid sjukskrivning. Riktade insatser just för att få fler män att ta ut sin föräldraledighet.
 
  • Gilla
Reactions: Ray

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp