Bör vi ha skarpare regler för EPA-traktorer/A-traktorer? (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 19)

Ja, jag vet inte om du läst det inlägget jag skrev här för ett tag sen när jag körde A-traktorn. Den kom en större jeep precis bakom oss, la sig så nära att jag trodde vi skulle bli knuffade av vägen samt vråltutade konstant. Jag låg så nära kanten jag kunde, så det fanns gott om plats att köra om. Jag blev så förbannad att jag la mig i mitten och blockade vägen tills han slutade vråltuta. Snopen chaufför när han sedan körde om då han såg att det var en vuxen som körde. Hade jag tänkt på det så hade jag bett min son filma beteendet och regnumret. Men just där och då satt jag med en stressad tonåring som trodde att vi skulle bli påkörda. Nu var det jag som körde som tur var, men hur kan man bete sig såhär mot unga människor?

Att själv ha kört A-traktorn flertal gånger har gjort mig rädd för andra bilister, och jag hamnar som sagt ofta i såna diskussioner då jag själv upplevt hur A-traktorn behandlas i trafiken. Det har också lett till att min son endast kör A-traktorn mellan vår gård och närmaste buss (ca 1 mil ifrån oss), så han går hellre upp väldigt tidigt för att ta bussen istället när han ska till stan för att ha sovmorgon och ta A-traktorn till stan. Just för att han är rädd att samma sak ska hända igen.
Helt vansinnigt beteende!!!
Jag förstår din son! Så obehagligt!
 
Ja, jag vet inte om du läst det inlägget jag skrev här för ett tag sen när jag körde A-traktorn. Den kom en större jeep precis bakom oss, la sig så nära att jag trodde vi skulle bli knuffade av vägen samt vråltutade konstant. Jag låg så nära kanten jag kunde, så det fanns gott om plats att köra om. Jag blev så förbannad att jag la mig i mitten och blockade vägen tills han slutade vråltuta. Snopen chaufför när han sedan körde om då han såg att det var en vuxen som körde. Hade jag tänkt på det så hade jag bett min son filma beteendet och regnumret. Men just där och då satt jag med en stressad tonåring som trodde att vi skulle bli påkörda. Nu var det jag som körde som tur var, men hur kan man bete sig såhär mot unga människor?

Att själv ha kört A-traktorn flertal gånger har gjort mig rädd för andra bilister, och jag hamnar som sagt ofta i såna diskussioner då jag själv upplevt hur A-traktorn behandlas i trafiken. Det har också lett till att min son endast kör A-traktorn mellan vår gård och närmaste buss (ca 1 mil ifrån oss), så han går hellre upp väldigt tidigt för att ta bussen istället när han ska till stan för att ha sovmorgon och ta A-traktorn till stan. Just för att han är rädd att samma sak ska hända igen.
Men varför stannade du inte. Du var ju inte precis ett gott exempel för din son.
 
Men varför stannade du inte. Du var ju inte precis ett gott exempel för din son.
A-traktorer har väl lika stor rätt att vara på vägen som en vanlig bil? Ska de behöva stanna varenda gång en vanlig bil vill om kommer de aldrig komma fram?

Jag har en sträcka på 5km in till stan, jag skulle tro att jag kommer ikapp en epa kanske 25% av gångerna. 70-väg. Jag får helt enkelt köra om där tillfälle finns eller ligga kvar bakom. Samma sak med en "vanlig" traktor, en moppe eller ett hästekipage.
 
Blinkande cykelljus. Både fram och bak men framförallt alla som har blinkande ljus framåt. Varje gång jag ser det vill jag stoppa dom och ge en länk till transportstyrelsen regler för cykel samt den forskning som visar på att blinkande ljus bak inte ger någon ökad synlighet (vissa förutsättningar ger det snarare minskad synlighet).
 
Men varför stannade du inte. Du var ju inte precis ett gott exempel för din son.

1. Som @Unafraid skriver så lär jag min son att inte stanna för varje bilist som beter sig som en idiot. Då kommer han aldrig fram, däremot är han upplärd att hålla till kanten så att bilister kan köra om. Vilket denna bilist kunde då vägen har öppen sikt, är en bred landsväg och jag körde på vägkanten. Med andra ord ett gott exempel som tog ut sonen på vägar som han skulle köra dagligen för att visa hur han ska placera fordonet, och vart han kan gå undan om det skulle komma möte samt ha kö bakom sig :up:
2. Att stanna bilen för att eventuellt prata med bilister som beter sig illa är heller inte aktuellt, dels av samma anledning som ovan men också att vi inte behöver lyssna på en utskällning.
3. Det finns mer att berätta av händelsen, som är nedkortat.
 
Angående epor så är iaf mitt intryck av dessa att det är "ungdomarna" som sköter sig bäst. Det finns många epor som finns här som är pimpade med ljusslingor och grejer, typiskt gymnasieungdomar som kör. Jag har ALDRIG sett en sådan bete sig illa i trafiken. Tvärtemot håller de sig oftast nästan i diket för att släppa förbi trafik och verkar väldigt måna om att liksom inte vara ivägen.

Det är nyare mopedbilar som är problemet och dessa körs väl oftast av vuxna (vet jag inte, men jag gissar), ligger nästan alltid och slickar mittlinjen på 90-väg och i allmänhet beter sig som att de sitter i vilken bil som helst, vilket de har laglig rätt till men är fruktansvärt irriterande och anledningen till att många vill ha bort dessa från vägarna då de inte bidrar till annan än att stoppa upp trafiken. Vuxna bör skaffa ett riktigt körkort eller hålla sig till kollektivtrafiken.
 
Angående epor så är iaf mitt intryck av dessa att det är "ungdomarna" som sköter sig bäst. Det finns många epor som finns här som är pimpade med ljusslingor och grejer, typiskt gymnasieungdomar som kör. Jag har ALDRIG sett en sådan bete sig illa i trafiken. Tvärtemot håller de sig oftast nästan i diket för att släppa förbi trafik och verkar väldigt måna om att liksom inte vara ivägen.

Det är nyare mopedbilar som är problemet och dessa körs väl oftast av vuxna (vet jag inte, men jag gissar), ligger nästan alltid och slickar mittlinjen på 90-väg och i allmänhet beter sig som att de sitter i vilken bil som helst, vilket de har laglig rätt till men är fruktansvärt irriterande och anledningen till att många vill ha bort dessa från vägarna då de inte bidrar till annan än att stoppa upp trafiken. Vuxna bör skaffa ett riktigt körkort eller hålla sig till kollektivtrafiken.
Framförallt verkar dessa mopedbilar ha synnerligen dåliga bakljus så man ser dom knappt :crazy:
 
Angående epor så är iaf mitt intryck av dessa att det är "ungdomarna" som sköter sig bäst. Det finns många epor som finns här som är pimpade med ljusslingor och grejer, typiskt gymnasieungdomar som kör. Jag har ALDRIG sett en sådan bete sig illa i trafiken. Tvärtemot håller de sig oftast nästan i diket för att släppa förbi trafik och verkar väldigt måna om att liksom inte vara ivägen.

Det är nyare mopedbilar som är problemet och dessa körs väl oftast av vuxna (vet jag inte, men jag gissar), ligger nästan alltid och slickar mittlinjen på 90-väg och i allmänhet beter sig som att de sitter i vilken bil som helst, vilket de har laglig rätt till men är fruktansvärt irriterande och anledningen till att många vill ha bort dessa från vägarna då de inte bidrar till annan än att stoppa upp trafiken. Vuxna bör skaffa ett riktigt körkort eller hålla sig till kollektivtrafiken.
Jag har legat bakom en sån ny mopedbil i flera km en gång utanför vår by. Det vinglade både hit och dit, ibland bromsade den till nästan stillastående för att sedan gasa framåt igen och stanna ytterligare en gång. Det blinkades både till höger och vänster och vindrutetorkarna var igång lite sporadiskt trots att det inte regnade. När jag långt om länge fick en chans att köra om utan att bli prejad i sidan så såg jag att det var en gammal gubbe på säkert 80-90 bast som körde.
 
Angående epor så är iaf mitt intryck av dessa att det är "ungdomarna" som sköter sig bäst. Det finns många epor som finns här som är pimpade med ljusslingor och grejer, typiskt gymnasieungdomar som kör. Jag har ALDRIG sett en sådan bete sig illa i trafiken. Tvärtemot håller de sig oftast nästan i diket för att släppa förbi trafik och verkar väldigt måna om att liksom inte vara ivägen.

Det är nyare mopedbilar som är problemet och dessa körs väl oftast av vuxna (vet jag inte, men jag gissar), ligger nästan alltid och slickar mittlinjen på 90-väg och i allmänhet beter sig som att de sitter i vilken bil som helst, vilket de har laglig rätt till men är fruktansvärt irriterande och anledningen till att många vill ha bort dessa från vägarna då de inte bidrar till annan än att stoppa upp trafiken. Vuxna bör skaffa ett riktigt körkort eller hålla sig till kollektivtrafiken.
Fast så kan man inte resonera. Det finns de som pga sjukdom/funktionshinder inte längre får lov att köra vanlig bil men som får köra mopedbil och därmed ändå kan klara sig själva. Kollektivtrafiken är inget man kan välja när man bor som jag gör t ex. och det finns en heldel sjukdomar och funktionshinder som gör det omöjligt att åka kollektivt även när kollektivtrafik finns. Däremot ska ju alla som vistas i trafiken ha kunskap nog för att finnas där så säkert som möjligt. Vinglar någon omkring eller på annat sätt beter sig farligt i trafiken ringer man polisen så att de får ta hand om personen ifråga och det oavsett fordon.

Här är mopedbilar populärt bland ungdomar. Jag har inte sett någon vuxen köra en sådan häromkring på väldigt länge. Förr fanns det några i stan som körde sådana och då pga funktionshinder men det var många år sedan.
 
Fast så kan man inte resonera. Det finns de som pga sjukdom/funktionshinder inte längre får lov att köra vanlig bil men som får köra mopedbil och därmed ändå kan klara sig själva. Kollektivtrafiken är inget man kan välja när man bor som jag gör t ex. och det finns en heldel sjukdomar och funktionshinder som gör det omöjligt att åka kollektivt även när kollektivtrafik finns. Däremot ska ju alla som vistas i trafiken ha kunskap nog för att finnas där så säkert som möjligt. Vinglar någon omkring eller på annat sätt beter sig farligt i trafiken ringer man polisen så att de får ta hand om personen ifråga och det oavsett fordon.

Här är mopedbilar populärt bland ungdomar. Jag har inte sett någon vuxen köra en sådan häromkring på väldigt länge. Förr fanns det några i stan som körde sådana och då pga funktionshinder men det var många år sedan.
Jag resonerar som så att om man inte anses kunna vara trafiksäker nog i en vanlig bil så är man inte trafiksäker nog i en långsam bil heller, många olyckor sker i låg hastighet. Om man pga sjukdom eller ålder inte klarar av att framföra en bil så känns färdtjänst som ett bättre alternativ. Det är min åsikt.
 
Jag resonerar som så att om man inte anses kunna vara trafiksäker nog i en vanlig bil så är man inte trafiksäker nog i en långsam bil heller, många olyckor sker i låg hastighet. Om man pga sjukdom eller ålder inte klarar av att framföra en bil så känns färdtjänst som ett bättre alternativ. Det är min åsikt.
Otroligt nedlåtande att förutsätta att alla som kör mopedbil inte kan framföra det lagligt eller att de inte har körkort. Alla vuxna har inte brytt sig om att ta körkort och de har lika stor rätt att vistas i trafiken som du har. Jag är betydligt mer störd på många som kör bil än mopedbil. Hög hastighet = hög risk, låg hastighet = låg risk. Den som riskerar att skadas är den i mopedbilen.
 
Jag resonerar som så att om man inte anses kunna vara trafiksäker nog i en vanlig bil så är man inte trafiksäker nog i en långsam bil heller, många olyckor sker i låg hastighet. Om man pga sjukdom eller ålder inte klarar av att framföra en bil så känns färdtjänst som ett bättre alternativ. Det är min åsikt.
Att kunna klara sig själv är enormt viktigt för de allra flesta och den rättigheten ska verkligen inte inskränkas mer än absolut nödvändigt. Färdtjänst är dyrt både för den enskilde och för skattebetalarna och det fungerar dessutom fruktansvärt dåligt i alldeles för många fall så det är inte ens ett alternativ för många. Det är dessutom något man ansöker om och det är långt ifrån alla som blir beviljade det. Kan du (med mopedbil t ex) ta dig fram själv så får du ingen färdtjänst.
 
1. Som @Unafraid skriver så lär jag min son att inte stanna för varje bilist som beter sig som en idiot. Då kommer han aldrig fram, däremot är han upplärd att hålla till kanten så att bilister kan köra om. Vilket denna bilist kunde då vägen har öppen sikt, är en bred landsväg och jag körde på vägkanten. Med andra ord ett gott exempel som tog ut sonen på vägar som han skulle köra dagligen för att visa hur han ska placera fordonet, och vart han kan gå undan om det skulle komma möte samt ha kö bakom sig :up:
2. Att stanna bilen för att eventuellt prata med bilister som beter sig illa är heller inte aktuellt, dels av samma anledning som ovan men också att vi inte behöver lyssna på en utskällning.
3. Det finns mer att berätta av händelsen, som är nedkortat.
Om folk beter sig som idioter på vägen så hjälper det inte att vara lika idiotisk själv. Då är det allra säkraste att köra till sidan och stanna så att idioten kan fortsätta sin färd. Att prata har jag aldrig sagt nåt om.
 
Att kunna klara sig själv är enormt viktigt för de allra flesta och den rättigheten ska verkligen inte inskränkas mer än absolut nödvändigt. Färdtjänst är dyrt både för den enskilde och för skattebetalarna och det fungerar dessutom fruktansvärt dåligt i alldeles för många fall så det är inte ens ett alternativ för många. Det är dessutom något man ansöker om och det är långt ifrån alla som blir beviljade det. Kan du (med mopedbil t ex) ta dig fram själv så får du ingen färdtjänst.
Grejen är att jag förstår inte vilken sorts "handikapp" man ska ha för att man ska anses kunna framföra ett fordon 100% trafiksäkert om det går i 50 km/h men absolut inte om det går 90 km/h. Det känns här som att antingen kan man framföra ett riktigt fordon trafiksäkert, eller så bör man inte köra bil. Skillnaden i hastighet är ju ändå inte speciellt stor. Det känns för mig som att man snarare kompromissar och låter personer som kanske inte är helt "trafiksäkra" köra bil, men anser att det är okej om det inte går så fort (mindre risk för skador?) och det tycker jag är fel.
 
Om folk beter sig som idioter på vägen så hjälper det inte att vara lika idiotisk själv. Då är det allra säkraste att köra till sidan och stanna så att idioten kan fortsätta sin färd. Att prata har jag aldrig sagt nåt om.

Eftersom jag från början körde på sidan av vägen, och det inte är säkert att stanna på landsväg när det finns trafik så bedömde jag att situationen blev säkrare om jag inte låg i vägkanten med en bil så nära. Hade jag behövt panikbromsa så hade det smällt, och då ville jag helst undvika att åka ner i diket. Det är för mig mer idiotiskt att ligga kvar i kanten med en bil så nära att vi krockar om jag panikbromsar, eller stanna på vägkanten med trafik bakom mig. Lyfte detta faktiskt med körskolläraren när vi hade handledarutbildning som tyckte att jag bedömt situationen bra utifrån omständigheterna.
 
Angående epor så är iaf mitt intryck av dessa att det är "ungdomarna" som sköter sig bäst. Det finns många epor som finns här som är pimpade med ljusslingor och grejer, typiskt gymnasieungdomar som kör. Jag har ALDRIG sett en sådan bete sig illa i trafiken. Tvärtemot håller de sig oftast nästan i diket för att släppa förbi trafik och verkar väldigt måna om att liksom inte vara ivägen.

Det är nyare mopedbilar som är problemet och dessa körs väl oftast av vuxna (vet jag inte, men jag gissar), ligger nästan alltid och slickar mittlinjen på 90-väg och i allmänhet beter sig som att de sitter i vilken bil som helst, vilket de har laglig rätt till men är fruktansvärt irriterande och anledningen till att många vill ha bort dessa från vägarna då de inte bidrar till annan än att stoppa upp trafiken. Vuxna bör skaffa ett riktigt körkort eller hålla sig till kollektivtrafiken.
Här är det A-traktorerna som beter sig som om dom ägde vägen. Åker och sladdar mitt inne i samhället med mera. Dom med Epa och mopedbilar kör bättre och beter sig som dom ska.
 
Grejen är att jag förstår inte vilken sorts "handikapp" man ska ha för att man ska anses kunna framföra ett fordon 100% trafiksäkert om det går i 50 km/h men absolut inte om det går 90 km/h. Det känns här som att antingen kan man framföra ett riktigt fordon trafiksäkert, eller så bör man inte köra bil. Skillnaden i hastighet är ju ändå inte speciellt stor. Det känns för mig som att man snarare kompromissar och låter personer som kanske inte är helt "trafiksäkra" köra bil, men anser att det är okej om det inte går så fort (mindre risk för skador?) och det tycker jag är fel.
Men det är ju en enorm skillnad i praktiken mellan att köra 50 och 90 för vilken förare som helst, det är ju av den anledningen man har hastighetsbegränsningar och sällan tycker det är rimligt att det ska vara lagligt att köra 90 km/h genom tätorter till exempel.
 
Men det är ju en enorm skillnad i praktiken mellan att köra 50 och 90 för vilken förare som helst, det är ju av den anledningen man har hastighetsbegränsningar och sällan tycker det är rimligt att det ska vara lagligt att köra 90 km/h genom tätorter till exempel.
Det är ju inte samma sak? Det är klart ingen ska köra 90 mitt i stan men där är det ju heller inte tillåtet. På vägar där 90 är maxhastighet ser jag inte skillnaden däremot. Skillnaden är ju inte i vilken hastighet jag kör utan hur omgivningen ser ut så jag förstår inte vad du menar faktiskt.
 
Grejen är att jag förstår inte vilken sorts "handikapp" man ska ha för att man ska anses kunna framföra ett fordon 100% trafiksäkert om det går i 50 km/h men absolut inte om det går 90 km/h. Det känns här som att antingen kan man framföra ett riktigt fordon trafiksäkert, eller så bör man inte köra bil. Skillnaden i hastighet är ju ändå inte speciellt stor. Det känns för mig som att man snarare kompromissar och låter personer som kanske inte är helt "trafiksäkra" köra bil, men anser att det är okej om det inte går så fort (mindre risk för skador?) och det tycker jag är fel.
Att du inte förstår vilka funktionshinder eller sjukdomar (varför skriver du handikapp inom ""?) innebär ju inte att de inte finns.

Det är självklart en enorm skillnad skademässigt att smälla med ett fordon i 30 km/h eller i 90 km/h.

Jag tycker att det är enormt bra att ta tillvara det friska hos människor. Att du inte förstår eller tycker det ser jag som enbart sorgligt.
 
Att du inte förstår vilka funktionshinder eller sjukdomar (varför skriver du handikapp inom ""?) innebär ju inte att de inte finns.

Det är självklart en enorm skillnad skademässigt att smälla med ett fordon i 30 km/h eller i 90 km/h.

Jag tycker att det är enormt bra att ta tillvara det friska hos människor. Att du inte förstår eller tycker det ser jag som enbart sorgligt.
Men ett barn på cykel tex lär dö likförbaskat i 30 km/h om den där vinglande mopedbilen manglar ner det. Nu kör sannolikt vuxna förare med större omsorg, men jag har ändå svårt för den där riskanalysen. Sitter man i ett tungt fordon bland oskyddade trafikanter bör samma krav på reaktionsförmåga och hälsa gälla oavsett hastighet. Det är ju omgivningen dessa krav främst syftar till att skydda. Det blir ju fullkomligt livsfarligt om mopedbilsförare vinglar även på 30-väg (där ofta oskyddade trafikanter rör sig längs vägen).

Jag avskyr mopedbilarna, som vi tyvärr har massor av här.
Förarna är såvitt jag sett uteslutningsvis tonåringar som har bilarna istället för att cykla typ 3 km till skolan (som fått inrätta en hel parkering för dessa fordon) och som beter sig precis sådär omdömeslöst och hänsynslöst som tonåringar ofta gör. Påfallande ofta i bredd så att ett fordon är i fel körriktning, med passagerare liggandes i bagageluckan, ivrigt fipplande med mobiltelefonerna, vinglandes från sida till sida, lägger sig i bredd på 2+1-väg för att stoppa trafiken bakom från att köra om, kör på cykelbanor, kör rally i villaområden och kör rakt ut i rondeller så att övrig trafik får tvärnita.

Vanliga trafikhänsyn och tysta överenskommelser som att inte vingla ut och preja omkörande ekipage, underlätta omkörningar osv gäller liksom inte dessa förare eftersom de inte tagit riktigt körkort och lärt sig riskanalys mm. Det känns larvigt när jag som haft körkort i 20 år och passerat 40-årsgränsen ska sitta och svara på B-kortsfrågor om grupptryck, påverkan av mobiltelefon, riskanalys och konekvensbedömningar för att få hänga på ett släp, när den grupp som Verkligen behövt lära sig detta helt exkluderas.

Jag tycker att dessa mopedbilar ska förbjudas innan 18-års ålder. Körkortsgränsen finns ju av en anledning och borde snarare höjas än på detta sätt indirekt sänkas.

Jag bara väntar på första dödolyckan här hos oss där ett barn på någon av villagatorna mejas ner. Situationen är helt ohållbar. Både för omgivning och förarna, som sitter i plastlådor och rör sig bland tung trafik helt utan koll, ibland tom på 100-vägar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp