Bör vi ha skarpare regler för EPA-traktorer/A-traktorer? (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 19)

Exakt, de får inte köra på motorvägen, där det är 90 km/h, men på "lilla" vägen mellan byn och stan, där det är 100 km/h, där får de köra, för det är inte motorväg eller motortrafikled. Det är därför jag tycker att det borde ändras till att de inte får köra där hastighetsbegränsningen är högre än 80 km/h. (Eller kanske tom 70 km/h.)
Eller varför inte 50 km/h eller 30 km/h, eftersom de ändå inte får gå snabbare än 30. Jag förstår inte hur det på något vis är rimligt att a-traktorer på 80/90/100-vägar och bestämmelsen om att man inte utan giltigt skäl får köra onödigt långsamt är förenliga.
 
A-traktorer har väl lika stor rätt att vara på vägen som en vanlig bil? Ska de behöva stanna varenda gång en vanlig bil vill om kommer de aldrig komma fram?
A-traktorer SKA underlätta omkörning. Det står tydligt på transportsstyrelsens hemsida att man ska hålla så långt till höger som möjligt om någon vill köra om och är vägen dessutom krokig eller med skymd sikt SKA man köra åt sidan "så fort det är möjligt". Så jo, det är en skyldighet man har om man väljer att befinna sig i trafiken i en a-traktor.
 
A-traktorer SKA underlätta omkörning. Det står tydligt på transportsstyrelsens hemsida att man ska hålla så långt till höger som möjligt om någon vill köra om och är vägen dessutom krokig eller med skymd sikt SKA man köra åt sidan "så fort det är möjligt". Så jo, det är en skyldighet man har om man väljer att befinna sig i trafiken i en a-traktor.
Fast här gör de det inte, underlättar så att säga utan det fortsätter ligga och puttra mitt i vägen ... Vet när jag åkte från Karlstad sist när jag hade varit på Universitetet att de blev ca hundra meter kö bakom en A-traktor på enfilig väg med räcke där hastigheten är 100 km/h. Hen som körde A-traktorn kunde ha svängt av vid någon busshållsplats men icke sa nicke utan låg kvar och körde på.
 
Det här har inte med just hastighet att göra men i min stad har parkeringen utanför Pekås satt upp en skylt om förbud mot motorfordon efter 21. Maxi har till och med satt upp bommar som väghinder för att stora grupper av epor inte ska hänga där efter stängning.

Jag har sett argument i kommentarer på fb där folk menar att det är bättre att ungdomarna dräller runt i sina epor än att de är ute och bråkar eller tar droger. Så himla märkvärdigt sätt att resonera på. Det finns hur många sätt som helst att umgås på som inte inte involverar bråk, droger eller att störa allmänheten. Eller så drar de "vuxna missköter sig också"-kortet.
 
A-traktorer SKA underlätta omkörning. Det står tydligt på transportsstyrelsens hemsida att man ska hålla så långt till höger som möjligt om någon vill köra om och är vägen dessutom krokig eller med skymd sikt SKA man köra åt sidan "så fort det är möjligt". Så jo, det är en skyldighet man har om man väljer att befinna sig i trafiken i en a-traktor.
Underlätta kan man väl göra genom att hålla höger? Det är helt orimligt att de ska svänga av vägen varje gång det ligger en stressad bil bakom. Mitt exempel är en 70-sträcka med bra sikt, det är dock möten ibland som alla andra vägar. Det är inte många minuter en bilförare förlorar på att ligga bakom en epa den lilla sträcka det är in till staden härifrån.

Jag har bevittnat många livsfarliga omkörningar där bilförare ska om en epa till varje pris, mitt i kurva när de har möte osv. Jag upplever inte eporna som problemet. Och vi bor i en stad med mycket epor!

Sen kan jag tycka att de inte borde få framföras på 90-väg eller snabbare, då det med jämna mellanrum blir påkörda bakifrån. För deras säkerhet.
 
Mopedbil kräver körkort AM som har exakt samma medicinska krav som körkort för bil eller motorcykel.
Så ni får nog förklara närmare vad ni menar här?
Jag vet många som inte har körkort för bil i och omkring storstäderna, de kanske tycker att det räcker med att skaffa körkort för AM. Många som har körkort för bil väljer att köpa mopedbil om de inte behöver en bil, de har lika stor rätt att vistas på vägarna som alla andra trafikanter.

Jag har hjärtat i halsgropen nästan dagligen jag pendlar till jobbet och det beror på andra bilister, inte mopedbilar. Likaså alla dessa jävla cyklister som är ute i stora klungor ser jag som ett betydligt större problem än de som kör mopedbil.

Jag är betydligt mindre störd av de som kör A-traktor trots att det blivit allt vanligare, det är nog bara en eller två förra året som körde olagligt fort. Stor eloge till dig som anmälde en. :bow::bow::bow:
 
Jag körde a-traktor som 15-årig. Perfekt sätt att ta sig till och från stallet på ett säkert sätt på vintern. Försökte alltid stanna vid busshållplatser, luckor, hålla till höger osv. Men det var helt galet hur folk körde om, det var flera gånger det blev farliga situationer och en gång blev jag påkörd för att bilen inte hann in framför mig innan en refug med stolpe dök upp..

Finns så många som kör ordentligt och det vore väldigt tråkigt om man ska förbjuda a-traktorer och mopedbilar för att folk tycker att dom ligger ivägen eller för att några få missköter sig. Längre utbildning, körprov och teori-prov borde införas, samt höja hastigheten till 40km/h.
 
Har blivit mer insatt i det där än jag var tidigare pga killens äldsta pojk fyller 15 till sommarn å vill köra epa.
Sen tror jag det blev ”värre” när regeringen lättade på reglerna (minns inte exakt hur de löd) men efter så började de poppa upp a-traktorer/epor som aldrig förr.

Vet jag tycker det är lite stört att en personbil som är värd, låt säga 40 000kr, plötsligt blir värd i princip det dubbla bara för att den blir konverterad till a-traktor/epa.
Fast det kostar ju att göra om en personbil till EPA, så självklart kostar den mer än personbilen i sig.
 
Jag vet många som inte har körkort för bil i och omkring storstäderna, de kanske tycker att det räcker med att skaffa körkort för AM. Många som har körkort för bil väljer att köpa mopedbil om de inte behöver en bil, de har lika stor rätt att vistas på vägarna som alla andra trafikanter.
Vuxna har ju bättre omböme än 15-åringar och de med körkort på bil har ju också adekvat utbildning, det är en stor skillnad.
Men de medicinska kraven är desamma.
Så att det skulle ge fler möjlighet att vara oberoende av den anledningen stämmer ju inte.
 
Jag körde a-traktor som 15-årig. Perfekt sätt att ta sig till och från stallet på ett säkert sätt på vintern. Försökte alltid stanna vid busshållplatser, luckor, hålla till höger osv. Men det var helt galet hur folk körde om, det var flera gånger det blev farliga situationer och en gång blev jag påkörd för att bilen inte hann in framför mig innan en refug med stolpe dök upp..

Finns så många som kör ordentligt och det vore väldigt tråkigt om man ska förbjuda a-traktorer och mopedbilar för att folk tycker att dom ligger ivägen eller för att några få missköter sig. Längre utbildning, körprov och teori-prov borde införas, samt höja hastigheten till 40km/h.
Bättre utbildning och höjd hastighet till 50km/h tycker jag.
Det är vad de snabbare traktorerna får åka.
 
Har inga problem med LGF fordon på vägarna. Hamnar bakom ibland men förarna håller så bra till kanten att det är lätt att köra om på lämpligt ställe.

En EPA tror jag att jag aldrig ha sätt mer än på bild då det blev förbundet att registrera nya epor efter 1975.
Epor är rätt vanliga här omkring.
De sköts om som bebisar och är ofta mycket fina att se på.
 
Jag vet många som inte har körkort för bil i och omkring storstäderna, de kanske tycker att det räcker med att skaffa körkort för AM. Många som har körkort för bil väljer att köpa mopedbil om de inte behöver en bil, de har lika stor rätt att vistas på vägarna som alla andra trafikanter.

Jag har hjärtat i halsgropen nästan dagligen jag pendlar till jobbet och det beror på andra bilister, inte mopedbilar. Likaså alla dessa jävla cyklister som är ute i stora klungor ser jag som ett betydligt större problem än de som kör mopedbil.

Jag är betydligt mindre störd av de som kör A-traktor trots att det blivit allt vanligare, det är nog bara en eller två förra året som körde olagligt fort. Stor eloge till dig som anmälde en. :bow::bow::bow:
Cyklisterna gör nära noll koldioxidavtryck och påverkar folkhälsan positivt.

Och jag måste säga att jag aldrig har problem med dem heller. Du som gillar Epa kan väl inte tycka att en klunga cyklister i 30-50 är svårare att köra om än en Epa i 30-50.
 
Jag körde a-traktor som 15-årig. Perfekt sätt att ta sig till och från stallet på ett säkert sätt på vintern. Försökte alltid stanna vid busshållplatser, luckor, hålla till höger osv. Men det var helt galet hur folk körde om, det var flera gånger det blev farliga situationer och en gång blev jag påkörd för att bilen inte hann in framför mig innan en refug med stolpe dök upp..

Finns så många som kör ordentligt och det vore väldigt tråkigt om man ska förbjuda a-traktorer och mopedbilar för att folk tycker att dom ligger ivägen eller för att några få missköter sig. Längre utbildning, körprov och teori-prov borde införas, samt höja hastigheten till 40km/h.
Då kan de väl lika gärna bara ta körkort för vanliga bilar i slutänden eller?

Då försvinner ju delar av problemet med dem rakt av.

(i alla fall om det tex skulle leda till att de höll hastigheterna och var försiktiga med cyklande barn också)

Jag menar de är ju ändå ute i trafiken så...
 
Men ett barn på cykel tex lär dö likförbaskat i 30 km/h om den där vinglande mopedbilen manglar ner det. Nu kör sannolikt vuxna förare med större omsorg, men jag har ändå svårt för den där riskanalysen. Sitter man i ett tungt fordon bland oskyddade trafikanter bör samma krav på reaktionsförmåga och hälsa gälla oavsett hastighet. Det är ju omgivningen dessa krav främst syftar till att skydda. Det blir ju fullkomligt livsfarligt om mopedbilsförare vinglar även på 30-väg (där ofta oskyddade trafikanter rör sig längs vägen).

Jag avskyr mopedbilarna, som vi tyvärr har massor av här.
Förarna är såvitt jag sett uteslutningsvis tonåringar som har bilarna istället för att cykla typ 3 km till skolan (som fått inrätta en hel parkering för dessa fordon) och som beter sig precis sådär omdömeslöst och hänsynslöst som tonåringar ofta gör. Påfallande ofta i bredd så att ett fordon är i fel körriktning, med passagerare liggandes i bagageluckan, ivrigt fipplande med mobiltelefonerna, vinglandes från sida till sida, lägger sig i bredd på 2+1-väg för att stoppa trafiken bakom från att köra om, kör på cykelbanor, kör rally i villaområden och kör rakt ut i rondeller så att övrig trafik får tvärnita.

Vanliga trafikhänsyn och tysta överenskommelser som att inte vingla ut och preja omkörande ekipage, underlätta omkörningar osv gäller liksom inte dessa förare eftersom de inte tagit riktigt körkort och lärt sig riskanalys mm. Det känns larvigt när jag som haft körkort i 20 år och passerat 40-årsgränsen ska sitta och svara på B-kortsfrågor om grupptryck, påverkan av mobiltelefon, riskanalys och konekvensbedömningar för att få hänga på ett släp, när den grupp som Verkligen behövt lära sig detta helt exkluderas.

Jag tycker att dessa mopedbilar ska förbjudas innan 18-års ålder. Körkortsgränsen finns ju av en anledning och borde snarare höjas än på detta sätt indirekt sänkas.

Jag bara väntar på första dödolyckan här hos oss där ett barn på någon av villagatorna mejas ner. Situationen är helt ohållbar. Både för omgivning och förarna, som sitter i plastlådor och rör sig bland tung trafik helt utan koll, ibland tom på 100-vägar.
Men ingen har såvitt jag har läst tyckt att folk ska vingla omkring eller bete sig farligt i trafiken! Sådana ska man såklart genast anmälas till polisen.

Att man ska övningsköra och köra upp för det fordon man ska framföra är som jag redan har skrivit något jag tycker är självklart.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp