Börja rida distans - lite frågor

Lillflickan

Trådstartare
Nån gång i somras började jag bli lite nyfiken på distans men var då medryttare på en häst som mest blev riden i dressyr. Nu har jag blivit medryttare på en häst som tävlat distans (upp till 80km med placeringar vad jag vet). Har funderat på att starta en pp med honom i vår till att börja med.

Har provat att rida lite längre nu och då som mest 11km. Då har vi som bäst haft en medelhastighet på 9km/h. Det jag undrar är hur man rider för att nå högre medelhastighet utan att hästen för den skull blir för trött?
Och hur långt kan man egentligen trava/gallopera i sträck. Jag tror jag är lite mesig kanske och känner att jag inte vågar trava eller gallopera för länge för jag tror att han ska bli trött då.
Och när det gäller uppförs och nedförsbackar, vilken gångart väljer man lämpligast då?

Sen tänker jag lite på mig själv också. Tror ni att jag som ryttare klarar av en pp utan att träna något extra än det jag rider? Rider då två gånger i veckan, oftast ca 1 timme.

Och till sist funderar jag på hur vägarna ser ut på tävlingar. Är det mest bra grus och skogsstigar som går att trava och gallopera eller är det många ställen där det är besvärlig terräng så att man måste skritta?

Den vägen jag brukar rida som är 11km är i början en stig som är väldigt geggig som man måste skritta och som tar sin tid. Och på mitten är det väldigt bra och lång grusväg som man kan galloppera på, men då den är så lång vågar jag inte trava/gallopera på den hela vägen. Och sen i slutet igen är det skog med lite upp och ner som går bra att skritta och trava om vartannat. Så jag tänker att det drar ju ner hastigheten lite också och vet inte hur det ser ut på tävlingar.
 
Sv: Börja rida distans - lite frågor

Prova att göra en forumsökning, det finns massor med trådar som jag tror behandlar ämnet.
 
Sv: Börja rida distans - lite frågor

Har sökt lite på forumet men inte riktigt fått några svar på mina frågor även om vissa ämnen varit uppe lite.
 
Sv: Börja rida distans - lite frågor

PP brukar ju vara max 35km. Det klarar både häst o du.
På tävling rider du fram innan och håller fart ända in i mål. När man rider hemma så brukar man skritta fram först o av efter. Räknar du bort skritten i början o slutet får du en mycket högre medelhastighet.
Har hästen tävlat 80km så har den gått långa sträckor i trav utan att skritta. Men var detta många år sedan så får du börja träna den igen.
Men jag skulle vilja säga att på tävling (när man tävlar o inte tränar upp en häst) så skrittar man inte om man inte blir tvungen pga underlaget eller en obligatorisk skrittsträcka.
Hör med ägaren (vanliga ryttaren) hur länge h*n travar.

Varje distansbana är olika.
// Linda
 
Sv: Börja rida distans - lite frågor

tack för svaret :)
Insåg nu i efterhand att jag räknat helt fel när jag räknat ut medelhastigheten. Den gång jag red 11km så var medelhastigheten 6km i timmen o inte nio. Och nu idag red jag 6km med en medelhastighet på 9km i timmen, räknade då bort skritten i början och slutet. Tyckte att jag travade mest hela tiden med undantag för lite möten och nedförsbackar, så känns som att 9km i timmen då är en ganska låg medelhastighet.
Ska försöka få upp den lite med trav i nedförsbackar och kanske lite fler galopper. Sen har vi ett litet problem o det är att han är ganska slö i början av passen och mycket mer framåt på slutet. Så i början går både trav och galopp rätt så sakta. Men detta är endast när vi rider själva, rider vi med andra går han på i ett bra tempo hela vägen.
Rider oftast själv då det inte passar med tider så ofta att rida ihop. Men vill att han ska gå i ett bra tempo hela tiden även själv, någon som har bra tips på hur man tränar upp det?
På tisdag ska vi rida igen. Då ska jag försöka rida fram lite innan på volten och se om han blir piggare i början då. Och så trav i nedförsbackar och mer galopp. Återkommer om hur det gick sen.
 
Sv: Börja rida distans - lite frågor

Sättet jag kan komma på att få upp tempot är Driv på. Men det antar jag att du gör, så det "tipset" var nog inte mycket till hjälp :p

Väl på ritt/tävling sen, rider du ju fram innan start.
 
Sv: Börja rida distans - lite frågor

Det kan vara så att det tar h*n lång tid att värma upp, ibland kan det ta en hel timme eller mer innan hästen/ponnyn är ordentligt uppvärmd
 
Sv: Börja rida distans - lite frågor

Tränat lite nu och nu ligger hastigheten på 9-11km/h. Så det blir ju bättre. Har bara provat en runda nu som är lite svår terräng i på ett ställe samt att man möter mycket människor och ryttare så man får sakta av för möten lite här och där vilket såklart drar ner hastigheten. Men ska prova en annan runda senare och se vad vi får för hastighet där.
Har även distanstävlande ryttare i stallet så ska försöka passa in så att jag kan rida samtidigt i alla fall ibland så jag kan få lite tips.
Och angående hästen har jag fått lära mig att han inte gör mer än vad man ber om och kan vara lite "lat" ibland, ber man om trav så blir det trav i lugnt tempo, vill man ha snabbare får man be om det. Så det är mycket att sitta och driva för att han ska hålla bra tempo i både trav och galopp.
 
Sv: Börja rida distans - lite frågor

Tränat lite nu och nu ligger hastigheten på 9-11km/h. Så det blir ju bättre. Har bara provat en runda nu som är lite svår terräng i på ett ställe samt att man möter mycket människor och ryttare så man får sakta av för möten lite här och där vilket såklart drar ner hastigheten. Men ska prova en annan runda senare och se vad vi får för hastighet där.
Har även distanstävlande ryttare i stallet så ska försöka passa in så att jag kan rida samtidigt i alla fall ibland så jag kan få lite tips.
Och angående hästen har jag fått lära mig att han inte gör mer än vad man ber om och kan vara lite "lat" ibland, ber man om trav så blir det trav i lugnt tempo, vill man ha snabbare får man be om det. Så det är mycket att sitta och driva för att han ska hålla bra tempo i både trav och galopp.
 
Sv: Börja rida distans - lite frågor

Jag har bara ridit en PP men kanske kan inflika lite ändå.

Min häst är inte världens piggelin heller, rider mest på milda bett samt hackamore. Hacket har jag oftast vid uteritt då det inte är lika mycket finlir då, så hade det på PP:n också. Dumt. Mycket dumt. Hästen är gammal ridskoleponny och ursnäll, men mitt under ritten formligen slog det slint och han vart helt uppe i varv och jag fick inte hejd på honom. Tur att femåringen vi red med kunde hålla sig i skinnet när den 17 år gamla ponnyn inte kunde...

Så att hästen upplevs som lite lat kan säkert gå över vid tävling, om inte annat så minns den nog hur det brukar gå till?
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 428
Senast: Fiorano
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
960
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 105
Senast: Zpunk
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 125
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp