Bukefalos 28 år!

Börja studera igen, någon som har koll...

Angel

Trådstartare
Är det någon som har bra koll på hur det fungerar med a-kassa/ersättningsgrundande inkomst om jag får för mig att börja plugga igen (universitetsnivå). Och vad är smartast, att säga upp sig eller begära tjänstledigt för studier?

Utbildningen jag har tänkt mig är i en annan stad och pågår i flera år. Jag kommer behöva jobba extra och på somrarna under studierna då jag bara har csn kvar för ungefär halva utbildningstiden. Hur blir det med ersättningsgrundande inkomsten då? Kan man frysa den trots att man jobbar extra eller går det bara så länge man bara har csn. Hörde något om att det är möjligt att begära tjänstledigt för studier och sen skriva i datum så man kan förvänta sig att kunna få jobba under somrarna. Fungerar det så?
Känner mig rätt så förvirrad... :confused::confused: Någon snäll människa som har koll och kan förklara?
 
anmäl dig som arbetssökande varje sommar så har du kvar din sgi, det gör du även om du har sommarjobb då.
 
Gäller det alltså vid studier också och inte bara med korta anställningar?
Man kan ju behålla SGI medan man studerar om man har CSN samtidigt men jag hittar ingenting om hur många veckor man behöver CSN per termin för att det ska gälla. Teoretiskt sätt så borde man även kunna få a-kassa på sommaren om man registrerar sig som arbetssökande och absolut om man varit arbetslös innan studierna men gissar på att dom inte tycker att det räknas om man erkänner att man ska fortsätta plugga efter sommaren.
Har aldrig varit arbetslös eller ens varit i kontakt med försäkringskassan annat än för bostadsbidrag så har väldigt dålig koll på hur det fungerar jag och det är inte helt enkelt att hitta information.
 
Är det någon som har bra koll på hur det fungerar med a-kassa/ersättningsgrundande inkomst om jag får för mig att börja plugga igen (universitetsnivå). Och vad är smartast, att säga upp sig eller begära tjänstledigt för studier?

Utbildningen jag har tänkt mig är i en annan stad och pågår i flera år. Jag kommer behöva jobba extra och på somrarna under studierna då jag bara har csn kvar för ungefär halva utbildningstiden. Hur blir det med ersättningsgrundande inkomsten då? Kan man frysa den trots att man jobbar extra eller går det bara så länge man bara har csn. Hörde något om att det är möjligt att begära tjänstledigt för studier och sen skriva i datum så man kan förvänta sig att kunna få jobba under somrarna. Fungerar det så?
Känner mig rätt så förvirrad... :confused::confused: Någon snäll människa som har koll och kan förklara?

Jag tycker att du ska ringa till Försäkringskassan och fråga för jag tycker också att det verkar vara oklart med tanke på att du inte kommer ha studiemedel under hela din studietid.
 
Jo, jag lär få göra det tyvärr. Men tycker det är väldigt underligt att det inte står klart någon stans på deras hemsida. Om jag bara får tag på "Solja sommarjobbare" så måste man väl in i lagboken och läsa.
 
Du måste ha CSN på heltid (om du studerar heltid) under all tid du studerar för att frysa din SGI och du får inte tjäna över maxbeloppet. Konstig regel kan tyckas, men så är det. En kompis tjänade ett par tusen över maxbeloppet en termin och blev då av med sin gamla SGI och fick räkna den nya på sitt deltidsarbete som hon hade vid sidan av studierna.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 080
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 818
Senast: fejko
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 487
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Jag har ingen koll på någonting kring det här, och behöver all hjälp jag kan få, så jag provar att fråga här. Jag är sjukskriven 50%...
Svar
18
· Visningar
7 499
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp