Bukefalos 28 år!

Börja tävla dressyr

T

Titania

Jag är i grund och botten hoppryttare som nu sitter på en riktigt fin och välutbildad pensionerad hopphäst som nu inte längre bör hoppas så jättemycket på grund utav sin ålder. Därför är det dressyr vi ägnar oss åt och det är kul det också i och med att hästen älskar det och tycker allt är barnsligt enkelt.

Men nu till min fråga. Var hittar jag olika dressyrprogram? Och vad bör jag tänka på om jag ska börja tävla dressyr? Tänkte först börja med någon klubbtävling! ;)

Tacksam för svar!
 
Sv: Börja tävla dressyr

Dressyrprogram hittar du på www.ridsport.se under fliken Tävling i textform eller på www.stallbacken.com i bildform

Klubbtävlingar är jättebra ställe att börja tävla på.

Bra lära sig programmet ordentligt, rida prydligt och ordentliga vägar (glöm inte hörnpasseringarna) men samtidigt inte glömma bort att rida.

Många glömmer bort att rida och inverka på hästen, för man bara tänker på att sitta snyggt.
 
Sv: Börja tävla dressyr

Tack för svaret! :laugh:

Jag är nog precis tvärtom! Jag fokuserar mer på ridningen än på min sits! :o
 
Sv: Börja tävla dressyr

*Hitta en bra tränare du trivs med och träna, träna, träna.

*Öva på att rida program, många slarvar med sina vägar och noggrannhet och där kan man haffa många extra poäng.

*Åk på pay and ride eller klubb tävling och känner du att det funkar ok så tycker jag att det inte är några problem att åka på lokala tävlingar.

*Träna dressyr på mer ställen än ridbanan, gärna skogen eller någon äng. Super bra för att hitta en fin framåt bjudning.

*Rid ett moment i taget och stressa inte. Rider du en serpentin så rid den ordentligt och tänk inte för mycket på vad som kommer sen utan låt varje moment ta sin tid så du kan göra ett så bra jobb som möjligt.

För två år sen så var jag hoppryttare men så tävlade jag dressyr en gång sen blev jag fast och nu är jag nog mer dressyrryttare än hopp ;) Även om hoppningen är en stor del fortfarande.


Lycka till :)
 

Liknande trådar

Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
775
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 497
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kanske haft tur eller helt enkelt varit förskonad från större problem i mina hästars munnar. Men sen för några veckor sedan...
Svar
2
· Visningar
785
Senast: MayGrace
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 872
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp