Börja tävla dressyr

Meglio

Trådstartare
Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett väldigt lätt program (finns såklart svårigheter i alla program).

Har ni några tips? Hur började ni? Särskilt nyfiken att höra från er som börjat tävla som vuxna.
 
Jag började med att delta i onlinetävlingar, alltså du filmar programmet, skickar in och får en bedömning. Det ger möjlighet att fokusera på programmet snarare än miljön, och man blir lite mer avslappnad av att veta att det går att filma om ifall man rider fel eller så. Har även ridit program under vanlig dressyrträning för min vanliga tränare. Ju fler gånger du ridit programmet desto mindre behöver du tänka på att komma ihåg det och kan lägga mer fokus på själva ridningen.

Fortsatte sen med pay & ride innan jag kom ut på riktig tävling. Tävlingsdebuten gjordes på en mindre tävlingsplats med ganska få startande, vilket jag är nöjd med då det kändes lugnare med färre hästar och publik (inte för att nån av tävlingarna hittills varit stora, men värt att tänka på).

Är det så att ni inte brukar åka i väg alls så skulle jag åka och träna på andra ställen också innan, för att få in själva åkandet och för att se hur det är att rida i nya miljöer. Min häst är rutinerad men kan ändå reagera och då är det bra att vara beredd och kunna ha en strategi för det.
 
Pay&Ride är ett utmärkt ställe börja på. Lika så klubbtävlingar. Vilket program man väljer är en smaksak, men personligen upplever jag LC2 är bättre än LC1 rent programmässigt.
 
Jag har bara börjat än så länge. Men jag började förstås med att träna på de moment som ingår i programmet (LC1) på hemmaplan. Sen åkte vi på en P&R i närheten för att få någon som helst uppfattning om var vi stod någonstans. Efter det blev jag med i ridklubbens Div 4 dressyrlag :laugh: Och tvingades åka på 3 tävlingar. Första och andra gick urdåligt med häst som inte gick i form och ryttare som var nervös och glömde bort själva ridningen. Till tredje gången hade vi tränat mycket mer på att få till formen och mindre på programmet och vi lyckades få godkända poäng. Trots att framåtbjudningen dog på banan och att hon snubblade till på ena galoppvolten och vi lyckades inte riktigt få till resten av galoppen.
Har tänkt testa LB i år.
 
Mitt mesta tips är att rida programmet massor hemma. Så känner både du och häst er trygga i vad som begärs när ni väl kommer ut. Filma dig själv mycket och titta för att se vad själv tycker ska bli bättre. Ex att du märker att du slarvar med placering av övergångarna eller att handen åker iväg. Då kan du tänka på det nästa gång utan en massa press och så filma igen!

Onlinetävlingar och PnR är toppen det med!
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
821
Hästmänniskan Jag kommer inom en överskådlig framtid stå utan häst och har funderat på, om jag vill ha en ny häst och i så fall vilken typ av häst som...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 864
Senast: grodan21
·
Ridning Jag red på ridskola från jag var 6 till övre tonåren, under senvår och sommar red vi ofta uteritter, i alla gångarter. Man fick lära sig...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
7 655
Senast: Sassy
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
769
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp