Bukefalos 28 år!

Början till eksem??

bigganl

Trådstartare
Hjälp!
Vet inte riktigt vad min häst drabbats av. Det kan vara början på eksem.
Hästen har hälften svart hälften vit man. Den halva som är vit är mycket tunn. De senaste somrarna har hon kliat sig en del i manen och förra året såg jag att mankammen under de vita stråna blev lätt rosa. Smörjde då med AloeVera gel och kliandet upphörde.
I år började jag med gelen under våren och huden såg ut som vanligt. Senaste veckan har det dock hänt massor. På nolltid var huden knallrosa och hon hade kliat flera sår under en natt. Jag har tvättat med Hexocil och smörjt först med 4 Ess tjärsalva på såren. (de försvann på ett dygn) sedan smörjt med AloeVeragel morgon och kväll.
Det sitter på ena sidan av mankammen. Den sida som manen ligger åt. På andra sidan syns ingenting.
Det finns inget skorv eller sånt, men huden är knallrosa fortfarande och det ser lite svullet ut.
Hästen är i övrigt frisk och i full kondition. Inga problem med magen. Hon äter hö, mineraler och gräs.
Det har alltså förvärrats för varje sommar de senaste åren. Detta är 5:e sommaren jag haft hästen och det var 3:e sommaren hon började klia sig, 4:e som huden blev irriterad och nu mycket irriterad.
Hur tackar jag detta på bästa sätt?
Har läst att äppercidervinäger i vattnet är bra, men vilken mängd?

Någon som har mera kunskap om detta?
 
Sv: Början till eksem??

Prova att sätta på ett täcke, kan vara solöverkänslighet som du bör skydda mot.
 
Sv: Början till eksem??

eftersom det är den rosa huden det gäller så är det ganska säkert solen som ställer till det. täck hästen så blir det nog bra. eller smörj varje dag med spf 50 för barn. blir ju dock jäkligt kletigt att ha det i manen...

4 ess ska du absolut inte använda! det är som att smörja in sig med vaselin och sola=blir extremt bränd.
 
Sv: Början till eksem??

Kan svara båda. Täcken är inget hästen gillar. Hon gillar inte sol heller och står alltid i skuggan under träden eller inne i skogen när solen värmer.
Kan det funka med Helosan sol? Eller annat med solskyddsfaktor?
Varför tror ni det är solen och inte insekter? Hur ser man egentligen skillnad på vad som är orsaken? (vad skiljer solreaktion från insektsreaktion egentligen?)
Jag är helt novis på det här. Har aldrig haft en häst med eksem eller liknande problem.
Hästen är skäck (som syns på min avatar) och hon har ju rätt stora vita fält. Hon har ingen reaktion någonannanstans.
Kan jag förebygga på något sätt redan under våren i fortsättningen? Finns något jag kan ge eller smörja med solskydd redan tidig vår? funkar det?
Hon verkar inte speciellt besvärad av detta men jag vill ju inte att det ska förvärras.
 
Sv: Början till eksem??

Låter som din häst har soleksem.Över lag så är hästar med rosa partier känsliga för sol. Visst ska du smörja henne med Helosan sol, men täcke med uv skydd är också att föredra.Om hon inte gillar täcke så får man kanske överväga att vänja in henne på det trots allt. För exponerad känslig hud kan även orsaka hudcancer och då speciellt rosa hud. Pass upp för sår o dyl.
 
Sv: Början till eksem??

Låter som din häst har soleksem.Över lag så är hästar med rosa partier känsliga för sol.
Alltså, huden är inte rosa där i vanliga fall. Endast nu när den är irriterad.
Har precis trättat henne med Hexocil igen och smort in med Helosan sol. På en bit smorde jag AloeVera istället för att se om det bllir någon skillnad.
Det är sista veckan det här har blommat upp och här har vi inte haft något vidare väder sista veckan. Mest mulet. (men det kanske kan vara solen ändå?) Manen är väldigt tunn där och i och med att manen ligger ner på den sidan så är området täckt oftast och kanske känsligare?
Pass upp för sår o dyl.
såren försvann direkt med tjärsalvan så nu är det enbart rosa hud.
Här är ett par färska bilder av hennes mankam helt nytvättad. (här har jag flyttat manen. Den ligger på den här sidan annars.

28002935.jpg


28002938.jpg
 
Sv: Början till eksem??

helosan sol har bara spf 8, det är väldigt lågt. barnsolkräm är som sagt bra, med riktigt hög solfaktor. välj det högsta dom har.

har ni perikum i era hagar? kan göra dom extra solkänsliga.
 
Sv: Början till eksem??

Ja det där såg ju märkligt ut... Och har ni inte haft någon vidare sol så är det ännu knepigare. Boett har ett halstäcke alltså enbart för skydd av hals och liten lapp för svans roten, tror du inte hon hade accepterat detta? Aloe Veran är super till det mesta. Nylanders är också avskräckande för mygg,knott osv... Likaså Horsol är kanon för kliandet och läkning.

http://www.boett.com/se/visa_produkt?productid=202
 
Sv: Början till eksem??

Det där ser definitivt ut som solöverkänslighet, som sagt effektivast är att täcka drabbat område.
 
Sv: Början till eksem??

Det där ser definitivt ut som solöverkänslighet, som sagt effektivast är att täcka drabbat område.

ok. Det kanske är solen. Men varför kom det senaste veckan då vi inte haft sol utan mulet? Varför kom ingen reaktion under början av juni då vi hade högsommarväder i ett par veckor? Och varför enbart på ena sidan av mankammen? Hästen är lika vit på andra sidan där manen inte heller ligger. Jag tycker det är lite underligt, men samtidigt har jag ju inte haft den här problematiken på någon häst tidigare så jag har ju ingen erfarenhet.
OM det är solkänslighet, blir det påverkan även i mulet väder då?
Solskydd finns ju med "sunblock". Det ska inte släppa igenom uv-strålning alls. Är det det bästa att smörja med då kanske?
attenfast med sunblock så det sitter kvar även i regn. Det borde funka. Jag provar det. :)
 
Sv: Början till eksem??

har ni perikum i era hagar?
VAD är det?? en växt antar jag, har du bild? (har aldrig hört talas om det)

Jag googlade och såg bilder av den (johannesörten) Det är ingenting jag sett i hagarna.
 
Senast ändrad:
Sv: Början till eksem??

Det är ju inte nödvändigt med ren sol för att få en reaktion, UV strålar går även igenom när det är molnigt i varierande grad. Men ett retad område är i regel mer känsligt, och en reaktion kan komma av mycket lite också.
 
Sv: Början till eksem??

Men om det är en reaktion av solen, varför finns inte denna reaktion på den andra sidan manen, den solexponerade sidan av manen?
 
Sv: Början till eksem??

Du skriver att det inte finns nån reaktion nån annanstnans på hästen. Har hästen vita karleder?
Har den det och du inte har nån reaktion där så tror inte jag det är växtrelaterat.
 
Sv: Början till eksem??

Nu kanske jag är trög men det irriterade området ligger ju under manen och där är det ju skyddat.
 
Sv: Början till eksem??

Jag har haft flera hästar med sommarexem (troligtvis främst mot insekter), ett russ, en new forest och nu en islandshäst. De har/hade alla den vågiga huden som man ser på dina bilder.
Min nuvarande exemhäst har mest problem på ena sidan av manen, jag tolkar det som att det beror på att det är där han lätt kommer åt att klia. Då uppstår sår och sekundärinfektioner vilket gör att det kliar ännu mer, och det verkar då som om exemet är värst där.
 
Sv: Början till eksem??

Du skriver att det inte finns nån reaktion nån annanstnans på hästen. Har hästen vita karleder?
Har den det och du inte har nån reaktion där så tror inte jag det är växtrelaterat.

Ja hästen har 4 vita karleder. Ingen reaktion någonannanstans. Enbart den del som syns på bilderna. (inte ens på andra sidan mankammen alltså)
 
Sv: Början till eksem??

Men manen är så otroligt tunn där så jag tror inte det är mycket till skydd.
 
Sv: Början till eksem??

De har/hade alla den vågiga huden som man ser på dina bilder.
Den vågiga huden ser ut så när hon lyfter på huvudet även när huden inte är irriterad. Det är likadan längre fram i mankammen och på högersidan där ingen irritation finns.
Idag kunde jag fö konstatera att där hon är insmord med solskyddskräm har hon kliat sig. Där hon är insmord med AloeVera har hon inte kliat alls.

Är det för tidigt att dra några växlar av det eller kan det vara bättre att tvätta bort solskyddet och smörja hela det irriterade området med AloeVera?
Ska jag köra så här några dagar till istället?

Till alla:
Vad tror ni? Ska jag köra med AloeVera eller ska jag lägga på sunblock istället?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 515
Senast: Seabaz
·
Hästvård Alla trådar om eksem är gamla, så jag passar på att starta en ny, för jag misstänker att det är fler än jag som har en eksemhäst. Tänkte...
2
Svar
33
· Visningar
2 946
Senast: sthu
·
Hästvård Har en häst som jag har ägt i två år. Hästen har under sommarhalvåren haft problem med eksem som satt sig i mankammen samt vid svansen...
Svar
3
· Visningar
2 497
Senast: Shettisar
·
Hästvård Jag har ett islandssto som i år är 14 år. Hon har mycket man och svans och enligt tidigare ägaren så har hon inte haft eksem. Förra...
Svar
8
· Visningar
1 757

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp