Bukefalos 28 år!

Börjar tröttna på ridning?!Hej

Greystroke

Trådstartare
Hej. Jag har ridit i ganska många år nu och jag ska vara helt ärlig: jag tror att jag börjar.....tröttna?

Jag har haft en medryttarhäst i två och ett halvt år nu och går lektioner på islandshästar en gång i veckan. Jag var också på en beridet bågskytte kurs för ett tag sen, och DET var kul!
Islandshästar tycker jag också är jätte kul, jag har lärt känna min tränare och vi tycker båda att det är super kul att träna. Hon har även sagt att jag kan börja träna hennes hästar om jag skulle sluta med medryttar hästarna.

Medryttarhästarna har gett mig mycket, men har också visat att vi har olika sätt att träna hästar. Nu för tiden åker jag ut mer sällan (men minst två gånger i veckan) och jag vet inte riktigt om jag har kul. Jag tar hand om ett gammalt sto, och vill stanna vid hennes sida tills hon går bort.

En god vän sa till mig att jag inte alltid kan tänka på alla andra, utan att jag måste vara lite självisk och göra det jag kan för att bli en bättre ryttare. Jag har ju funderat på att flytta och börja på ett häst gymnasium till hösten. Då skulle jag hinna med lektioner med islandshästarna på helgen, men inte medryttarhästen.....

Men det känns som att hästar blir en större och större del av mig för varje dag. Jag drömmer varje vaken timme om hästar och de är det sista jag tänker på innan jag somnar. Så varför vill jag inte åka ut till medryttarhästen och rida?

Jag vill bara höra andras åsikt, då jag är ung och dum. Tacksam för visdomsord.
 
Det är väl så enkelt som du skriver: det finns olika saker att träna och göra med häst och det är olika vad vi tycker är roligast.
Du tycker inte längre att medryttarhästarna är roligast.
Det är säkert bättre att du väljer en inriktning som du har större nöje av.
 
Hej. Jag har ridit i ganska många år nu och jag ska vara helt ärlig: jag tror att jag börjar.....tröttna?

Jag har haft en medryttarhäst i två och ett halvt år nu och går lektioner på islandshästar en gång i veckan. Jag var också på en beridet bågskytte kurs för ett tag sen, och DET var kul!
Islandshästar tycker jag också är jätte kul, jag har lärt känna min tränare och vi tycker båda att det är super kul att träna. Hon har även sagt att jag kan börja träna hennes hästar om jag skulle sluta med medryttar hästarna.

Medryttarhästarna har gett mig mycket, men har också visat att vi har olika sätt att träna hästar. Nu för tiden åker jag ut mer sällan (men minst två gånger i veckan) och jag vet inte riktigt om jag har kul. Jag tar hand om ett gammalt sto, och vill stanna vid hennes sida tills hon går bort.

En god vän sa till mig att jag inte alltid kan tänka på alla andra, utan att jag måste vara lite självisk och göra det jag kan för att bli en bättre ryttare. Jag har ju funderat på att flytta och börja på ett häst gymnasium till hösten. Då skulle jag hinna med lektioner med islandshästarna på helgen, men inte medryttarhästen.....

Men det känns som att hästar blir en större och större del av mig för varje dag. Jag drömmer varje vaken timme om hästar och de är det sista jag tänker på innan jag somnar. Så varför vill jag inte åka ut till medryttarhästen och rida?

Jag vill bara höra andras åsikt, då jag är ung och dum. Tacksam för visdomsord.

Du skriver i rubriken att du börjat tröttna på ridning, men i din text låter det som att du saknar motivation för medryttarhästen men fortfarande vill rida islänningar och gå ridgymnasium. Du kanske inte kan göra det du vill med medryttarhästen utan behöver få utvecklas mer tillsammans med en annan individ? Är du inte så intresserad av medryttarhästen hade jag nog slutat om jag vore du och satsat på någon som du känner att du får ut mer av. Dessutom vore det väl tråkigt att hänga kvar vid medryttarhästen om det gör att du inte kan gå ridgymnasium?
 
Du skriver i rubriken att du börjat tröttna på ridning, men i din text låter det som att du saknar motivation för medryttarhästen men fortfarande vill rida islänningar och gå ridgymnasium. Du kanske inte kan göra det du vill med medryttarhästen utan behöver få utvecklas mer tillsammans med en annan individ? Är du inte så intresserad av medryttarhästen hade jag nog slutat om jag vore du och satsat på någon som du känner att du får ut mer av. Dessutom vore det väl tråkigt att hänga kvar vid medryttarhästen om det gör att du inte kan gå ridgymnasium?

Ja rubriken kanske skulle varit "tröttnat på medryttarhäst". Jo att gå på ridgymnasium är en dröm för mig, men det känns som att ägaren till hästen tycker att jag "sviker" dem. Hon tycker att jag ska bo kvar i min hemstad och gå en normal linje. Grejen är att jag aldrig tröttnat på en häst förrut, och JAG har aldrig hoppat av ett medrytteri förrut. Hittills har jag undvikt att prata om skolan. Det flägga ur mig nån gång men då var jag tvungen att lägga till "fast det är inte bestämt än" efteråt när jag såg reaktionen.

Tack för så kloka svar :up:
 
Jag tröttnade på ridning och min medryttarhäst överlag för några år sedan, det var mer ett "måste" än något jag ville göra eller såg fram emot. Så då sa jag som det var till ägaren och hon förstod precis och jag har inte ångrat mig. Det är du som måste känna efter själv vad du vill göra. Vill du gå ridgymnasium, men gör det! Tycker inte alls att ägaren har något att säga till om alls där. Det är dig och ditt liv det handlar om. :)
Även nu tror jag att jag fortfarande är trött på ridningen, bara för att jag höll mig kvar för länge hos min medryttarhäst trots att jag inte tyckte det var kul. Jag har ändå en egen häst nu och det finns så mycket annat roligt man kan göra om man börjar tröttna på någon del av hästiriet. Som sagt, det är menat att vara kul och är det inte det; ta en paus och fråga dig själv vad som skulle vara kul istället.
 
Ja rubriken kanske skulle varit "tröttnat på medryttarhäst". Jo att gå på ridgymnasium är en dröm för mig, men det känns som att ägaren till hästen tycker att jag "sviker" dem. Hon tycker att jag ska bo kvar i min hemstad och gå en normal linje. Grejen är att jag aldrig tröttnat på en häst förrut, och JAG har aldrig hoppat av ett medrytteri förrut. Hittills har jag undvikt att prata om skolan. Det flägga ur mig nån gång men då var jag tvungen att lägga till "fast det är inte bestämt än" efteråt när jag såg reaktionen.

Tack för så kloka svar :up:

Du kan inte leva ditt liv för eller genom andra. Ärligt talat tycker jag att ägaren är elak när denne kommer med sådana kommentarer och reaktioner. Att försöka hindra en ung människa från att göra det personen vill så länge det är vettiga saker är bara småaktigt. Om jag hade varit förälder och fått reda på en sån sak så hade jag blivit tokig på den människan.

Gör det du vill av ditt liv och inte vad hästägaren vill. Annars tror jag du kommer att ångra dig längre fram. Är din dröm ridgymnasium så är det klart du ska gå det! Utan dåligt samvete mot vare sig häst eller ägare.
 
@Greystroke det kan vara så att du "tröttnat" på den hästen, då menar jag att man lärt sig rutinerna vet hur det funkar osv. Den kanske inte kan ta dig dit du vill m.m.
Har själv känt av lite ibland att jag blivit less på att rida och då insett att jag behöver göra något annat något nytt, kanske behöver du bara ta en paus från medryttarhästen och känna lite på dina vingar på andra håll? Jag tror stenhårt på mottot friskt vågat hälften vunnet och det har hjälp mig våga mer, kanske kan det göra det för dig också?
Lycka till. :up:
 
Alla ni ger så fina och bra råd, och jag tror att jag kommer att trappa ner medrytteriet till bara någon gång i veckan om jag känner för det. Vem vet, jag kanske börjar sakna det? Jag har pratat med nära och kära också och dom säger i stora drag "ÅK OCH UTBILDA DIG, vi stöttar dig", vilket känns toppen. Den enda som sagt något negativt är ju hästägaren, synd att man ska hänga upp sig på sånt. Jag har haft problem i hela mitt liv med att jag avstått från saker jag velat ha för att jag varit "snäll" och givit de till någon annan. Det visade sig ofta att personen ifråga kastade bort saken rätt snabbt, eller mest ville ha den för att ta den ifrån mig. Hästägaren har varit överbeskyddande förr. Jag har ju varit och provridit andra hästar men det måste hållas hemligt. Jag provade grannens några gånger, mest för att jag hade tid över. Men grannen blev anklagad för att försöka stjäla mig. Är det ett varningstecken?:down:

Jag vill verkligen testa mina vingar på ridgymnasiet, så det är det jag tänker göra. De får gilla läget helt enkelt!
 
Alla ni ger så fina och bra råd, och jag tror att jag kommer att trappa ner medrytteriet till bara någon gång i veckan om jag känner för det. Vem vet, jag kanske börjar sakna det? Jag har pratat med nära och kära också och dom säger i stora drag "ÅK OCH UTBILDA DIG, vi stöttar dig", vilket känns toppen. Den enda som sagt något negativt är ju hästägaren, synd att man ska hänga upp sig på sånt. Jag har haft problem i hela mitt liv med att jag avstått från saker jag velat ha för att jag varit "snäll" och givit de till någon annan. Det visade sig ofta att personen ifråga kastade bort saken rätt snabbt, eller mest ville ha den för att ta den ifrån mig. Hästägaren har varit överbeskyddande förr. Jag har ju varit och provridit andra hästar men det måste hållas hemligt. Jag provade grannens några gånger, mest för att jag hade tid över. Men grannen blev anklagad för att försöka stjäla mig. Är det ett varningstecken?:down:

Jag vill verkligen testa mina vingar på ridgymnasiet, så det är det jag tänker göra. De får gilla läget helt enkelt!

Ärligt talat tycker jag att hästägaren verkar vara en något läskig typ, och jag skulle inte kalla det du berättat att hen håller på med för överbeskyddande.
 
För ditt eget intresses skull så ska du göra det du vill och inte det du känner dig tvungen till!
Jag valde bort min gamla häst efter många om och men på grund utav att jag inte tyckte att det var roligt att rida honom. Jag älskade hästen men det var inte alls roligt att rida honom! Gör det du vill och tänk bara på dig själv! Det är mitt tips. ;)
 
Om du vill gå på ridgymnasium och dina föräldrar stöttar i det beslutet så ska du självklart söka in dit. Finns inget som hindrar du rider medryttarhästen på skolloven. Vill du vara snäll kan du ju hjälpa till att hitta en ersättare för dig.
Det finns fler hästar och det finns fler med ryttare :)
 
Hej. Jag har ridit i ganska många år nu och jag ska vara helt ärlig: jag tror att jag börjar.....tröttna?

Jag har haft en medryttarhäst i två och ett halvt år nu och går lektioner på islandshästar en gång i veckan. Jag var också på en beridet bågskytte kurs för ett tag sen, och DET var kul!
Islandshästar tycker jag också är jätte kul, jag har lärt känna min tränare och vi tycker båda att det är super kul att träna. Hon har även sagt att jag kan börja träna hennes hästar om jag skulle sluta med medryttar hästarna.

Medryttarhästarna har gett mig mycket, men har också visat att vi har olika sätt att träna hästar. Nu för tiden åker jag ut mer sällan (men minst två gånger i veckan) och jag vet inte riktigt om jag har kul. Jag tar hand om ett gammalt sto, och vill stanna vid hennes sida tills hon går bort.

En god vän sa till mig att jag inte alltid kan tänka på alla andra, utan att jag måste vara lite självisk och göra det jag kan för att bli en bättre ryttare. Jag har ju funderat på att flytta och börja på ett häst gymnasium till hösten. Då skulle jag hinna med lektioner med islandshästarna på helgen, men inte medryttarhästen.....

Men det känns som att hästar blir en större och större del av mig för varje dag. Jag drömmer varje vaken timme om hästar och de är det sista jag tänker på innan jag somnar. Så varför vill jag inte åka ut till medryttarhästen och rida?

Jag vill bara höra andras åsikt, då jag är ung och dum. Tacksam för visdomsord.
De sista åren som jag hade min häst så upplevde jag samma sak som du, om än kanske än mer drastiskt. Jag tyckte helt enkelt inte att någon ridning var kul längre. Visst kunde det vara intressant att rida för tränare men då det var svårt med tillgången till sådana så kände jag att mitt ointresse bara blev starkare. Mot slutet överlämnade jag till största delen ridningen till min superduktiga medryttare och ägnade mig själv mer åt markövningar, promenader och pyssel. Nu fick ju min häst diagnosen kronisk artros och togs bort, 23 år gammal, 2013 men hade han funnits kvar hade jag tänkt börja mer med att köra honom istället. Helt enkelt lägga om hela tänket och troligtvis aldrig mer sitta på hans rygg.

Det är inget fel i att känna som du gör och du måste i första hand tänka på dig själv och hur du känner. Ingen, vare sig du eller hästen, vinner något på att du sitter och tycker att det är öken att rida.

Det ska vara roligt! Det är en hobby som tar mycket tid och ofta mycket pengar, då ska man också, enligt mig iaf, ha rätten att känna att det är något man verkligen får ut något av.
 
Jag tror att det är lätt att luras att tro att hålla på med hästar är "en" grej, men i själva verket kan det ju ha väldigt många sidor, former och sätt?
Själv är jag inte medryttartypen, jag vill utvecklas tillsammans med mina hästar, jag gillar att planera, fundera, lösa probem som uppstår och lägga en grund för de mål jag vill uppnå.
Jag vill äga mina hästar.
På gott o på ont såklart.
Jag gillar att vara i stallet, mocka, släpa dunkar och jobba "fysiskt" är inte så mkt för att fika och rida runt i skogen planlöst.
Men många är ju tvärtom och söker dte sociala eller mysiga med sina hästar, eller på ytterligare något annat sätt.

Så det låter ju inte som att du tröttnat på ridning utan snarare formen?

Du kanske ska prova lite olika grenar? Lite olika typer av hästar?
Eller så vet du redan.
 
Jag har varit medryttare åt flera hästar under åren och vissa gånger har jag tröttnat efter ett tag, vissa hästar har jag aldrig velat ge upp. Men jag har i alla fall lärt mig att man som medryttare faktiskt måste tänka på sig själv i de lägena som man inte tycker det är roligt/inte känner att det ger något eller vad det nu kan vara som känns fel. Jag har nyligen varit medryttare trots att jag egentligen inte hade tid, men jag ansträngde mig som tusan för att klara av det ändå, men det enda det resulterade i var ständigt dåligt samvete mot allt och alla för jag kände att det jag gjorde bara blev halvbra och dessutom kände jag mig ständigt trött och stressad. Jag visste att ägaren var i stort behov av hjälp men jag var ändå till slut tvungen att säga ifrån att jag inte kunde fortsätta som medryttare för jag mådde helt enkelt inte bra. Det jag vill komma fram till är att man ska göra det som känns bra för en själv i sådana lägen för det är inte värt att hålla på att lägga timmar av slit på något/någon som man inte brinner för. Vi lägger så mycket tid på hästarna och stallet och det ska vi ju göra för att det känns bra och är roligt, inte för att vi känner oss tvingade av någon annan!
 
I staden jag bor finns det i princip två grenar: hoppning och dressyr. jag gillar att träna dressyr så jag vet att det är viktigt för hästen men jag har sen jag var liten varit ute efter lite mer fart och fläkt.
Beridetbågskytte har jag velat syssla med länge, och efter att ha gått en kurs och verkligen fått prova på så känner jag att jag lika gärna kan dra igång nu. Det är något jag verkligen vill öva och bli bra på, så vad har jag att förlora när jag vet att jag tycker att det är kul? Det finns en ny (minimal) grupp för beridetbågskytte i trakten som jag ska hänga på så mycket som möjligt.

Imorgon ska jag ut till medryttarhästen igen, det var en vecka sen sist. Imorgon blir det bara en skogstur eller träna på en åker (de finns ingen ridbana:(). Jag ska fråga ägaren om jag kan få öva bågskytte på åkrarna med, för att sedan kanske avancera upp på hästen. Jag hoppas att hon låter mig träna bågskytte, då hon aldrig rider hästen jag sköter och har andra hästar att rida. Håll tummarna och tack för alla inspirerande och bra svar:up:
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 389
Senast: Miiikaela_
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
29
· Visningar
2 997
Senast: bobbbo
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 325
Senast: Fazeem
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 408

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp