Börjes vs. Hööks

Sv: Börjes vs. Hööks

Jag har aldrig köpt annat än en travsele och täcken hos Börjes, men allt har hållit superbra. Mitt första travhuvudlag - superbudget - håller än idag, sex år senare, och är fortfarande mjukt och utan sprickor. Deras billigaste vintertäcke höll i fem år hos mig med mycket bus/bitiga hästar och läckte aldrig en droppe.

Hööks handlar jag extremt sällan på. Budgetsakerna är väl precis som på alla andra ställen och jag är nöjd med deras billigaste ridbyxor, ett par billiga jodphurs samt ett träns jag köpte i höstas för kanske 500:-, men that's about it. Kommer i alla fall aldrig mer att köpa täcken därifrån.

Sadlar skulle jag aldrig köpa från någon av butikerna utan att ha varit och klämt och känt, Börjes billigaste sadel (om den ännu finns kvar?) borde inte ligga på någon hästrygg, någonsin. Hade en syntetsadel från Hööks för några år sedan som jag valde ut i butik, och jösses vad många av de andra som var ojämna.

Annars försöker jag överlag att hålla mig borta från båda butikerna av principskäl, dels på grund av deras egna sadlar som jag inte fattar hur man kan ta fram med gott samvete och dels då jag upplever personalen överlag på åtminstone Hööks som extremt okunnig, och det känns bättre att stötta butiker där jag känner mig trygg med att rådfråga. Men det är en annan diskussion.
 
Senast ändrad:
Sv: Börjes vs. Hööks

Jag handlar sällan hästsaker numera, men har köpt ridbyxor på Börjes för kanske 10 år sen och på Hööks för kanske 1 år sen. Börjesbyxorna håller fortfarande, medan Hööksbyxorna inte ens hållit första ridturen. Eller det är sömmar som spricker.
 
Sv: Börjes vs. Hööks

Jag handlar uteslutet från bara Börjes och Hööks. Gillar båda :-) Men handlar i butik, ytterst sällan via postorder.

Ska man ha förbrukningsvaror (läder- och hästvård), borstar eller märkesgrejer så är det Börjes som gäller. Samma saker som finns i andra butiker men alltid billigare.
Ska man ha andra grejer så blir det Hööks. Gillar hööks för de har oftast ganska billiga kopior på alla snygga märkesgrejer som jag är för snål för att köpa.

När det gäller täcken köper jag gärna horseware, annars det billigaste möjliga på Börjes eller hööks, oftast på utförsäljning/rea.
Köpte Ett vintertäcke från Hööks för 299, perfekt extratäcke. Men skaver lite vid bogspännet.
Har börjes himalaya regntäcke, håller tort men suttit illa i bogen. Gick sönder vid bensnörerna nu i helgen när jag släppte ihop med en annan, annars hållt i 3 år tror jag. Och det går fortfarande att använda bara ett litet hål vid ena öglan för bensnörena.

Mkt nöjd med båda butikerna. Men väljer med omsorg ut vad jag vill ha.
 
Sv: Börjes vs. Hööks

Jag handlar extremt sällan på Hööks, bara i nödfall, just för att kvalitén är så urusel och priserna så höga. Inte ens grimmorna håller ju för sjutton!

Börjes är svåra att kategorisera, för kvalitén är enormt varierande. En del träns är rena leksaksgrejerna med torrt och plastigt läder, medan andra är jättefina. Samma med täckena. Det är ffa läder och täcken som varierar i kvalitet, i övrigt är jag alltid nöjd med det jag köper där: reflexer, borstar, stallgrejer, grimmor etc. Skorna är ingenting att hurra för. I butikerna har de ju en del märkesgrejer, ffa bland ridkläderna, men inte på nätet.

Mitt tips är att åka dit. Det finns ett i Kungsbacka, det ligger ju tio mil från Uddevalla så det är kanske ingenstans man åker bara för att kika men är du i Göteborg i sommar så är det verkligen värt omvägen! Går busfort att åka dit.

Åh du anar inte hur fel du har!! Jag åker gärna de tio milen ifrån Uddevalla för att få köpa grejer som funkar :D
haha är så trött på Hööks! Efter att ha läst alla inlägg så är jag övertygad, Börjes verkar riktigt bra :) sen skulle jag aldrig köpa en sadel ifrån ett sånt ställe (inte för att jag behöver köpa en när jag har bomlöst ;) ). Det enda som har hållt för mig ifrån Hööks är väl tränset.. Men det börjar se slitet ut redan nu efter mininal användning :/ köper nästan alltid flugmedel där också eller huvor, men huvorna går ju fortare sönder än vad smör smälter i solsken :mad:

Förresten, är det någon som vet om Börjes islandsträns är något att ha? Hittade ett i deras internetshop, ett rundsytt som kostade nåt på 159 kr tror jag. Inte helt säker på priset. Men det var utan pannband och det var rundsytt. Är verkligen sugen på ett sånt eftersom jag letat efter ett sånt i evigheter, men Hööks har bara haft rundsydda med mässingspännen och det gillar jag inte alls :(
 
Sv: Börjes vs. Hööks

Vill bara tillägga angående sadlar.

Börjes har mer än sin Pintosadel.
Där finns både Stübben, Pessoa, har funnits Wellington, tror nån Zaldi oxå. Var iof länge sen jag kollade in deras sadelsortiment i butiken, men det finns en del "märkessadlar", annat än Pinto och Kingston iaf. Och ska man ändå ha en ny sån sadel, kan man lika gärna köpa den där till ett bra pris.
 
Sv: Börjes vs. Hööks

kl

Mina täcken från hööks har hållit flera år. Kompisar har köpt jättedyra täcken och fan va förargligt det är när dessa går sönder efter 6 månader pga hästtänder oftast:D
Inte lika irriterande när man har ett täcke för halva priset:D

Jag föredrar iaf hööks framför börjes.
Dock har ju börjes en hel del märkesvaror som är ok antar jag.

Träns, sadlar , benskydd, tillbehör etc handlar jag oftast på postorder då jag sysslar m western, men dottern har "vanlig" utrustning...gärna från hööks pga de "gulliga":crazy: färgerna och motiven
 
Sv: Börjes vs. Hööks

Hah, varför lägger du in ** i Hööks och Börjes när t.om trådrubriken har namnen i sig? ;)
 
Sv: Börjes vs. Hööks

Kl

Från Börjes är jag supernöjd med några schabrak och mina senaste pullon- ridbyxor. Jättefin kvalitet! Annars håller jag mig till "kända" märken/produkter om jag köper något därifrån.

Hööks tycker jag har blivit lite för dyrt jämfört med vilken kvalitet grejerna är i. Täcken som jag köpt därifrån har varit värdelösa. Mycket plagiat på sakerna vilket är lite tråkigt, men roligt att se på. Träns vet jag många som köper därifrån och de är väldigt nöjda.
 
Sv: Börjes vs. Hööks

Har beställt en del saker från Börjes och är nöjd. Visserligen har det mest varit förbrukningsgrejer som flexlindor, insektsspray m.m. Dock så beställde jag ett träns som kostade 119:- har jag för mig. Smörjde in när jag fick det för 1,5 år sen, har använt sen dess utan rengöring/smörjning och det är inga fel på det. (O jag vet att jag är jätteslarvig, det är därför jag inte köper dyrare träns än så ;) ) Förra stallkompisen köpte ett på Hööks då i samma veva som gick sönder första veckan, tur hon gick bredvid och inte red! Har för mig att det gick sönder i sidostycket i själva lädret för vi höll på och lindade och knöt en massa för att kunna leda hästen hem igen.

Annars är jag rätt nöjd med Hööks, har handlat mycket där då jag har en butik i närheten. Dock tycker jag passformen är lite knasig många ggr, eller så är det min hästs passform som är lite avig men det har aldrig varit några problem att byta eller lämna tillbaka saker. Har två regntäcken och ett vintertäcke därifrån, funkar hyfsat bra. Vid ihållande regn en hel dag har regntäckena läckt in lite vid höftbenen. Med tanke på att inget av dem kostade över 500:- så tycker jag nog att det är godkänt. Vintertäcket har jag inget att klaga på. Eller jo, både det och ett av regntäcken har svanslapp med kardborre. Varför?? Är det så många som vill ha möjlighet att ta bort den? Jag vill ha svanslapp och gärna en STOR en, inte en som hänger på sniskan efter en dag för att halva kardborren släppt...
 
Sv: Börjes vs. Hööks

Jag älskar svanslappar med kardborre så jag slipper klippa bort dem. Annars kommer det bajs på svanslapp som sedan gnids mot vita ponnyn... Men det är också det enda jag gillat med mina täcken från Hööks, och att de varit snygga. Med täckesmarodör i hagen har de inte hållt särskilt länge. Det har inte täckena från Börjes gjort heller, bara marginellt längre än de från Hööks (osäker på om jag haft ett enda som överlevt en hel vinter), däremot från Gekås så håller de en halv evighet och ligger dessutom mycket bättre.

Annars har jag ett träns från Hööks som kostade 189:- i inköp och är i superfint läder som ser nästan nytt ut. Tror att jag köpte det 2005.

(inser att det nog var halvt KL på det)
 
Sv: Börjes vs. Hööks

Jag gillar Hööks:). De håller fullt godtagbar kvalité plus att de håller sig a jour med vad som är mode och inne. Måste dock säga att det jag verkligen äääälskar med Hööks är deras underbara superreor på sommaren och i mellandagarna. Jisses vilka superfynd jag gjort då! Har heller faktiskt aldrig haft problem med att grejorna gårr sönder, varken hästprylarna eller kläderna:).

Jag gillar dock inte att handla på postorder mer än om det är kända märken (typ Pikeur, Eskadron). Jag vill ALLTID kunna känna på vad jag köper.
 

Liknande trådar

Äldre Det börjar bli dags för vårstädning, och efter en titt i alla utrymmen blir jag mer eller mindre gråtfärdig innan jag ens börjat...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 677
Senast: hastflicka
·
Äldre Funderade på om jag kanske skulle ha lagt tråden under "Hem & hobby", men då det mer handlar om något slags livsval, så fick den hamna...
2
Svar
22
· Visningar
2 154
Senast: zassoo
·
Skola & Jobb Hej, börjar med standarden att detta antagligen kommer bli ett långt inlägg och att jag är anonym av en anledning och om du vet vem jag...
Svar
17
· Visningar
2 548
Övr. Barn Vissa kanske har sett min gnälltråd på ÄU där jag spyr galla om hur mamma är elak osv. Min mamma är väldigt speciell, allt ska vara...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 133
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp