Boggie med låg tjänstevikt

tralala

Trådstartare
Är nyfiken på vad det finns för boggiesläp med låg tjänstevikt (behöver bara kunna lasta en häst). Jag är inte alls insatt i denna djungel av hästtransporter som finns, så jag tänkte höra vad ni har för erfarenheter :)

Min lilla bil får bara dra 1300 kg så jag tänkte se om det ens är möjligt att dra en häst eller om man får se sig om efter en ny bil när det blir aktuellt att skaffa häst och släp

Sv: Boggie med låg tjänstevikt

Jag har en Henra Amazon enhästars, tjänstevikt på 1300kg och totaltvikt 1350kg.. Bästa transport jag haft! Går otroligt bra efter bilen, enkel att backa med, suverän ventilation och hästen åker väldigt bra.

Jag har en Henra Amazon enhästars, tjänstevikt på 1300kg och totaltvikt 1350kg.. Bästa transport jag haft! Går otroligt bra efter bilen, enkel att backa med, suverän ventilation och hästen åker väldigt bra.

Jag antar att du skrev på tjänsteviken, annars är det en väldigt liten häst du har :D

Jag har en polsk vagn, typad 1380. Vikten är 800 kg och jag lastar en häst. Den är dock byggd för 2500 ;) och jag skulle höjt den om det inte var så att tillverkaren verkar ha försvunnit och det finns ingen återförsäljare här i landet längre...kan inte få rätt papper så jag kan höja den.

men kul att höra att det faktiskt är möjligt att dra en häst med min bil :D

Jag har en Cheval Liberté GT2 till min bil som bara får dra 1200 kg på sin krok :eek:

Släpet väger 710 kg så jag drar arabfröken i den utan problem.

CL har även en enhästars som är ännu lättare.

Värmlandsvagnen Classic 677 (eller är det 667?), heter som sin tjänstevikt. :)

viktigt dock att väga släpet, många väger betydligt mer än på pappret.

jag har också en bil som får dra 1350kr, mitt släp väger 1300kr :p, enkelaxlad kylingekärra iofs, men den ligger super efter bilen är enkel att backa med och är tillräckligt bekväm för att min svårlastade häst ska gå mer eller mindre rätt på :p.
får lasta 750kr också.

Vi köpte en Cheval Liberté Light, tror vagnen väger 680 kg bara, kan typas upp till 2000 kg.

Boj är ju ganska lätta vagnar.
Tror att en "vanlig" Boj Bravo 216 (boggie) har en tjänstevikt på 720 kg.
Och har du då en totalvikt på 1300 kg så får du lasta 580 kg.

Har just en sådan som Martina skriver om. Totalvikten är 1300 kg och jag får lasta 580 kg. Funkar bra för min som väger runt 520 kg. Sen är det säkert så att jag kör med viss övervikt om jag räknar in personer i bilen och så, men jag har åtminstånde inte kopplat på olagligt.

Min star safir väger 730, nu är min typad 1350 iofs, men en liten häst funkar ju om man väger ned :)

Iaf på pappret, vår vägde 100kg mer än vad som stod. Mer regel än undantag enligt besiktningsmannen

kan också tillägga att totalvikten inte spelar någon roll eftersom jag har BE-körkort, men tjänstevikt+hästensvikt får inte överstiga 1300 kg eftersom bilen inte får (orkar) dra mer.

Jag trodde att det var omöjligt att dra en häst med min bil och att jag måste köpa ny bil den dagen jag skaffar häst, så det var kul att se att så inte var fallet :D

Jag har en cheval gold one. Enhästars boggi 1300kg och får lasta 600kg (eller om det var 650kg).
Jättenöjd med den och väldigt smidig när man ska backa eftersom man ser så bra i sidospeglarna.
Ville inte ha en tung transport eftersom det blir svårare när man ska byta bil. Finns ju fler bilar att välja på om transporten är lättare:D.

Hej det är Henra och Cheval som har lägsta tjänstevikten på marknaden, cheval är också den som har mesta utrustningen som standard, har jag konstaterat i min efterforskning:)

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 089
Senast: tara
·
Utrustning Hej! Någon som har koll på företag man skulle kunna anlita för att köra en häst från stockholmstrakten till Nederläderna? (Eindhoven)...
Svar
3
· Visningar
260
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 184
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 824
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka