Boggie med låg tjänstevikt

Sv: Boggie med låg tjänstevikt

Jag har en tvåaxlad Star Safir -04. Köpte den till bilen som inte får dra mer än 1300, och för att få mesta lastvikten så blev det en 04 då 05 och nyare hade mindre lastvikt.

Är nyfiken på vad det finns för boggiesläp med låg tjänstevikt (behöver bara kunna lasta en häst). Jag är inte alls insatt i denna djungel av hästtransporter som finns, så jag tänkte höra vad ni har för erfarenheter :)

Min lilla bil får bara dra 1300 kg så jag tänkte se om det ens är möjligt att dra en häst eller om man får se sig om efter en ny bil när det blir aktuellt att skaffa häst och släp

Även Ifor Williams har ett 1 1/2hästars släp som ligger på 1200. Minns inte exakta lastvikten på den men den klarade i alla fall mitt hbl-sto på 600kg när jag kollade det för att vi skulle hyra den :-)

/Camilla

KL

Mitt Kylingesläp "KYLINGEKÄRRA 1500HTB-19S" med fronturlastning är omtypad för 2 år sen och vägdes då om såklart. Den väger 760 enl vv. och de va ju de som registrera om den så det torde ju stämma ;) Vägdes då med bommar osv. Dock inte med strö men där är ju inga astronomiska kilon i det.

Nu uppvägt så det är ett 1900kg släp = får lasta 1140 kg. = 2 hästar om det inte är allt för jättestora.

Nu får förvisso min bil inte dra mer än 1500 kg oavsett så det är den som begränsar mer än släpet. = får lasta 740 kg. Och även om märren är 178cm väger hon iaf inte SÅ mkt =) (hoppas jag ;) )

Glömde skriva att det är en 1500kilos vagn som nedtypats till 1300 kg.

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 089
Senast: tara
·
Utrustning Hej! Någon som har koll på företag man skulle kunna anlita för att köra en häst från stockholmstrakten till Nederläderna? (Eindhoven)...
Svar
3
· Visningar
260
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 188
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 825
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka