Alexandra_W

Trådstartare
Vilket bogskydd tycker ni är bäst? Jag har bara använt de i lycra tidigare, de som är typ i baddräktstyg. Tycker de är bra men det blir lite skav av sömmarna av dem?

Måste införskaffa ett till valacken, han har fått hysteriska bogskav av nya täcket när han haft det dygnet om =/

Har ett sprillans nytt aerborn hemma som legat i förpackningen ett år, men det är förlitet. Men kanske finns BILLIGARE än Aerborn som ändå är bra?

(Och vill någon köpa ett oanvänt bogskydd storlek cob så hojta!)

Sv: Bogskydd?

Jag har köpt ett Globus nu, enda lokala hästsportaffären hade. Det ser dock bra ut, glansigt tyg, rejäl gjord om magen. Ingen rem mellan frambenen dock men det går ju att fixa.

Men jag vill ändå ha tips, jag är inte säker på att det här är det slutgiltiga inköpet. Men jag drabbades av akut dåligt samvete.. :angel:

Ah, du hade tipsat om just Globus. Jag blev lätt förvirrad av deras storlekar dock. Fanns Large och Extra Large och så, men också cob och FS. Jag tog iaf ett FS så får vi se, risken är att han druknar i det (D-ponny, cob på allt utom benskydd där han har Ponny, och 125 i täcken) men eftersom cob i aerborn satt lite för tight så. Hellre för stort än för litet.

Men jag gav bara 199 kr *hehe*

Okej, där jag köpte fanns bara M och L...
M såg väldigt litet ut så ja tog L.
Har också en D-ponny, med samma "mått" som din (125cm. i täcken, ponny i benskydd och cob i resten)

Hoppas det passar! :)

Har som sagt funkat väldigt bra på min skrutt, men har inte vågat använda den denna vinter (köpte den förra vintern) därför att hon fick ett "skavsår" i manen av den :crazy: (Man kan ju sy fast en bit fårskinn iofs, men jag trodde inte det skulle skava!?)
Jag rekommenderar att du klär in "spännet" i något mjukt, i alla fall om du har en känslig häst:angel:

Jag har världens mest skavkänsliga herre, så jag brukar vända bogskydden ut-och-in! :idea: Då slipper man skav på manen/manken av sömmen som typ alltid sitter där, och skav av andra sömmar med. Dessutom hamnar då den halkigaste sidan mot hästen, dvs ännu mindre skav.

Jag gillade att det var rejäl gjord på det här, men är inte helt övertygad om spännet, måste bli otrevligt när de ligger på det =/

Men vi får se hur bra det fungerar, fungerar det i övrigt och det bara är spännet som är besvärlligt så ersätter jag nog det med kardborre istället..

Men vi får hoppas det fungerar mot skavet, jag skäms ju för stackars lillkillen.. lite oroväckande att Fröken_Skåne hade så dåligt resultat.

Nåja, fungerar det inte får det bli ett nytt, större Aerborn. Såg att de fanns för 239 kr på nätet (!!). Då är de ju inte dyra längre (mitt kostade 450 kr nytt, fast jag köpte det på rea för 250 kr *hehe*)

Min mamma sydde en hel hop med bogskydd och sålde, de blev kanonbra. Bara att köpa glansigt tyg på nån tygaffär, mäta på ett befintligt bogskydd för att få ungefärliga mått och sedan anpassa till just sin häst. Då får man ju sömmar som man vill med.

Mot bogskav fungerade mitt utmärkt i alla fall :bow:
Även på stall-kompisen häst har det varit toppen!
Smart tips det där med att vända ut och in, det var ju just av sömmen vid manen/manken hon fick skav...

Har provat massor andra bogskydd, och spännet på detta är väldigt bra då det inte "lossnar". Men däremot kan det ge skav på känsliga hästar... Kardborre har inte fungerat alls på min ponny, efter en liten bock-serie så hängde det runt halsen istället :rofl:

Jag har alltid haft de där från hansbo i filt. De har funkat på min känsliga dam... Inga sömmar som kan skava heller.. :D

MM, fast jag har inte tid att sy något bogskydd nu, eller köpa tyg. (Måste till storstan för att köpa tyg, lokala tygaffären har inget). Iofs, hade jag tyg kunde jag roat mig att sy på jobbet i helgen, jobbar ju från 14 imorgon till 15 på söndag..

Men det blir 'köpeskydd' den här gången ;)

Liknande trådar

Utrustning Sonen har väll alltid suttit på häst någon gång då och då sedan han föddes (ett par minuter åt gången typ) men senaste veckan har han...
Svar
9
· Visningar
4 510
Senast: pulkaskurk
·
Utrustning Om ni säljer begagnad utrustning hur mycket sänker ni priset utifrån nypriset? Förstår att det är olika beroende på slitage. Men låt...
Svar
7
· Visningar
1 853
Senast: Alexandra_W
·
Körning Kan börja med att säga att jag vet att det inte är någon lek att dra timmer och att man måste vara försiktigt osv. Sen kan jag säga att... 2
Svar
25
· Visningar
9 898
Senast: Fia-Lina
·
A
Utrustning Nu är jag i desperat behov av hjälp... I höstas införskaffade jag ett nytt vintertäcke eftersom jag hade planer på att klippa Nellan...
Svar
6
· Visningar
843
Senast: _Peplis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka