Böjprovsfunderingar

Bukefalos 30 år!

Gjordes ingen bedövning? Endast böjprov och sedan röntgen?

Genom att bedöva området (i ditt fall under/i/över kota eftersom lågt böjprov gav hälta?) och se en tydlig förbättring, kan man anta att orsaken till hältan finns där.

Ultraljud används främst för att undersöka mjukvävnader (senor, gaffelband, ledband, muskler) och röntgen används för att undersöka skelettet. Så bara för att röntgen var ren betyder inte det att det inte finns problem, utan att man behöver ultraljuda för att upptäcka annat än skelettskador.

Sa din veterinär något om detta?

Detta var ju en besiktning? Skulle nog våga påstå att majoriteten som besiktar en häst inför köp drar sig ur om hästen är 2 gradigt halt på böjprov och går inte vidare med diagnostiken, varför lägga pengar på att utreda någon annans halta häst liksom?

Detta var ju en besiktning? Skulle nog våga påstå att majoriteten som besiktar en häst inför köp drar sig ur om hästen är 2 gradigt halt på böjprov och går inte vidare med diagnostiken, varför lägga pengar på att utreda någon annans halta häst liksom?
Jaha, tyckte jag läste allt men missade den punkten då 😄 eller rättare sagt TS bekräftade aldrig att det var en besiktning vad jag förstod

Min var lite halt vid böjprov lågt fram, liksidigt när vi sedan bedövade ena fram (kotan) och böjde den andra var hon betydligt mer halt. Inte uppenbart halt i övrigt.

På henne var det något ligament på båda sidorna som hade ärrvävnad. Kommer inte ihåg vilket, kan kolla i papprena om du är intresserad. Min häst blev friskförklarad från det men det hittades sedan pålagringar i ena carpus bak och i S1-lederna. Hon är kvar men tränas med hänsyn till pålagringarna, hade förmodligen inte hållt som vanlig ridhäst.

Så har du en liksidigt hälta på det viset så kan det vara bara de problemen, eller så finns det något mer.

Jag har haft ett par som varit dubbelsidigt halta fram på böjdprov. De har samtliga haft problem något helt annan stans och när man börjat bedöva har hälta efter hälta kommit fram. När man behandlat bort de kompensatoriska gängorna har ursprunget visat sig komma från bakdelen. Men där har det varit olika grund.

Jag skulle vilja påstå att en häst som är dubbelsidigt halt fram på böjprov är det för att den kompenserar smärta någon annanstans i kroppen med att överbelasta sina framben.

Jaha, tyckte jag läste allt men missade den punkten då 😄 eller rättare sagt TS bekräftade aldrig att det var en besiktning vad jag förstod

Oj, det har du faktiskt rätt i 😅🙈 Tolkade kanske det själv då felaktigt att det var en besiktning inför köp iom import och ett engelskt utlåtande 🙈

Jag har haft ett par som varit dubbelsidigt halta fram på böjdprov. De har samtliga haft problem något helt annan stans och när man börjat bedöva har hälta efter hälta kommit fram. När man behandlat bort de kompensatoriska gängorna har ursprunget visat sig komma från bakdelen. Men där har det varit olika grund.

Jag skulle vilja påstå att en häst som är dubbelsidigt halt fram på böjprov är det för att den kompenserar smärta någon annanstans i kroppen med att överbelasta sina framben.
Jag har samma erfarenhet. Dubbelsidig hälta fram beror ofta på överbelastning. Hästen "hänger" framåt av någon anledning för att avlasta. Det kan vara så enkelt som att hästen är oskodd bak och har man tur kan man med rätt skoning och sjukgymnastik få hästen hel igen men det kan lika gärna bero på allvarliga skelett/ligament skador och/eller förändringar.

Liknande trådar

• Lösa benbitar
  • Vetrinärbesiktning
  • Träning/tävling efter senskada?
  • Oförklarlig dubbelsidig hälta

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat