Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Tjoho!
Jag har ett sto, som Kan böja halsen (både från marken och i från sadeln) men bara om man har godis i handen ! Varför då? är det bara för att jag har godis i handen för hon kan Absolut INTE böja på halsen utasn godis. nää då är man ju såååå stel...
Vad ska jag göra??
Jag skulle inte ger en häst belöning till efter de har gjort sitt upgift. on har säkert lärt dig att DU MÅSTE har godis för hon ska böja. Jag själv har skrivit några andra tråder med hur man böja för stop och upstigning.
Det är att du ska var "firm" men samtidigt mjuk. T ex när du ska böja hon Så ta du tag i manen med höger handen (skriv fel i andra tråden) om du står på hästens vänster. Ta tygel med vänster hand och med ett "firm" drag men inte snabbt eller ryker i det, dra det till din höger hand. Om hon losas stel så kan du dra lite i taget. du böja även om det är lite och du känner att hon börja stela så håller du dragning där. Svårt att förklara men jag ska fösöka. Vi säger så här Att om din vänster hand är mellen manken och betet/grimman och du börja dra och du har flyttat 5 cm så ta tag i manen där istället än att dra hella vägen till din höger hand. Och gör det ett par gånger tills det går bra sen ta det längre.Det går fort, sen är du up vid manken eller knee var som hälst. Men ger inte dig. Om du måste springa runt eller vänta ut henne 10 min. eller mer så gör det. Hon måste ge efter. Om hon kan böja för godis så är detta igen problem. Det är bara att hon måsta lära om dig lite . "Hur ska jag lära matte att sluta dra i mig. Oj så om jag böja lite, så släppa matte mig fri lite". Så fort hon kom på att det är lättare att böja så får hon en belöning, Att du släppa henne istället för en morrot, så kommer du inte har nåt problem.
Hästhantering
Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Kropp & Själ
Har hittills klarat mig ganska bra från smärtor, det är mest migrän jag lidit av, och ett gammalt skadat knä som gjort sig påmint då och...
Hästmänniskan En fjording. :D Mera detaljer vågar jag inte säga just nu. Men har fått OK från sambo, stallägare mm att åka & titta. Känns allt bra så...