Boka tid hos veterinären?

Bukefalos 30 år!

Jag har blivit idiotförklarad när jag sa att jag har svårt att ta ledigt för att slänga plast på en bestämd dag på året före kl 18. Logiken var att då kan jag inte ha häst alls för hovslagaren måste kunna komma dagtid och jag måste ju kunna åka till veterinär. Jag försökte förklara att med hovslagaren kan jag resonera mig fram till en dag då jag inte är bortrest. Det kan jag inte med SYSAV. (Dessutom kommer min hovslagare kl 7 en dag då jag har möjlighet att jobba hemifrån... ) Även planerade veterinärbesök är flexibelt när det gäller dag.

Jag har blivit idiotförklarad när jag sa att jag har svårt att ta ledigt för att slänga plast på en bestämd dag på året före kl 18. Logiken var att då kan jag inte ha häst alls för hovslagaren måste kunna komma dagtid och jag måste ju kunna åka till veterinär. Jag försökte förklara att med hovslagaren kan jag resonera mig fram till en dag då jag inte är bortrest. Det kan jag inte med SYSAV. (Dessutom kommer min hovslagare kl 7 en dag då jag har möjlighet att jobba hemifrån... ) Även planerade veterinärbesök är flexibelt när det gäller dag.
Jaa, jag tänker lite vad som faktiskt förväntas? Hovslagare är ju aldrig nånsin något problem för mig tex. Tar en dag jag är ledig, bokar nästa besök direkt. När unghästarna ska verkas spelar ju inte nån vecka hit eller dit så stor roll så det är aldrig problem.

Jag tänkte just till tråden att jag har aldrig ens tänkt tanken att men skulle vara krånglig som planerar tiden hos vet, tvärtom. Dessutom om det är en hältundersökning vet man ju inte när det blir klart tex.

Är nog helt skadad av att aldrig haft varken flextid eller möjlighet att varken planera in semester i förväg eller närmre inpå än typ samma vecka. Och noll möjlighet att jobba hemma såklart. Mina skift styr mitt liv och förutom behov av heldagar så passar det mig bra. Men jag fixar ju undan många saker på min semester (har alltid 4 veckor vi ska ta och de diffar med max 1-2 veckor per år).

Allt planerat försöker jag lägga så mycket som möjligt till lugnare perioder, alternativt tidigt eller sent på dagen. Jobbar som biträdande rektor med både många fasta möten eller snabbt tillkommande möten, och ofta uppbokad långt fram, vilket gäller även på lov osv - men, har flextid så skor tex kl 7 på morgonen och åker till jobbet efter (och bokar ny tid vid innevarande besök, så då har jag koll framåt). Tandkontroll brukar vi gå ihop och göra flera samtidigt och då brukar jag be att få vara sist, så får jag anpassa jobbtid efter det men förhoppningsvis inte kapa så mycket av dagen.

Så jag planerar så gott det går att lägga utanför arbetstid eller på så vis att jag inte behöver ta så mycket av den. Hade jag behövt boka in ett veterinärbesök som inte bara är en snabbis (hältutredning...) så skulle jag ta tjänstledigt eller semester.

Skulle det hända något akut hade jag bara fått åka - och försöka styra om jobbet.

Planerar in efter livet. Och skickar en lista på förslag till vet/säger de dagar jag kan.
Jag jobbar kontorstid, men har flex. Dock är den ju utefter att det passar verksamheten så det gäller välja rätt dagar. Vi lägger även ut om halvårsvis semester två ggr per år och jag lägger en fredag och en måndag i månaden september - april med. Så där finns dagar också.

Aldrig känt jag är krånglig. Och bokar även hältutredning efter hur jag kan, inte första tiden kliniken kan.

Akut går såklart direkt, men annars så utifrån livet. Och så gör alla jag känner med!

Hur gör ni när ni ska åka på planerade besök hos veterinären eller bokar in veterinären hemma hos er? Alltså inte mer akuta besök.

Tar ni första bästa erbjudna tid och löser resten av livet efter tiden?
Är man krånglig om man inte gör det utan försöker förhandla in tiden i resten av livet?

Jag brukar ta semester om jag blir erbjuden en tid då jag jobbar 😊
Men nu behöver jag kolla tänderna i sept/okt dvs ingen panik, och vill planera in det en ledig dag eller en morgon då jag jobbar kväll. Rimligt eller krångligt?
Hur tänker ni och hur gör ni?

Självklart försöker jag planera in veterinärbesök när det passar både veterinären och mig! Vi brukar åka med hästarna till klinik för tandkoll till exempel och den sortens rutinbesök går att boka på nätet - man får upp alla lediga tider och kan se vilka veterinärer som är tillgängliga när. Supersmidigt! Och om det gäller ett besök som kräver att man ringer så brukar jag få frågan "vilken dag passar det?" och oftast har jag ju då dagar/tider som passar olika bra. Tänker att det inte är det minsta krångligt och inte spelar veterinären/kliniken den någon roll om man tar "första bästa" lediga tid eller bokar in sig på onsdag om två veckor klockan 10 om den tiden också är ledig...

Jobbat mestadels ikväll senaste 8 åren och är helt klart en fördel många gånger.
När jag jobbat dag så har det bara att ta den tiden jag får och som chefen kan ge mig ledighet.
Egentligen borde chefen boka tid åt mig då det ju är chefen som vet när jag kan ta ledigt 🙂

Jag är också lärare. Alltid lika kul att ta tjänstledigt, planera för vikarie o få 1.4 dagars avdrag på lönen..🙈
Japp, jobbar i anpassad grundskola så finns nästan aldrig vikarier 🙄 eller iaf väldigt svårt att hitta lämpliga. Men planera för den stackare som får täcka upp, det lär man få göra 😏

Nu jobbar jag i eget så det är väldigt lättplanerat, men ber alltid om eftermiddagstider. När jag körde taxi jobbade jag mycket nätter, blev också lättbokat och sista åren på taxi var jag alltid ledig onsdagar. Känner verkligen hur tacksam jag är över att alltid kunna vara flexibel. Sen har jag lyxen att ha en klinik på fem minuters gångavstånd och en hovslagare som gärna tar hästarna själv.

Jag har många bekanta i djursjukvården och de bokningar personalen suckar mest över är folk som har helt orealistiska förväntningar. Typ ringer fredag eftermiddag och inte tycker att de behöver en akuttid, men MÅSTE få det kollat före helgen.
Eller behöver vaccination samma vecka när det bara finns akuttider kvar, och blir sura över att inte kunna bli lovad tid för att akutfallen måste prioriteras.
Eller ringer två minuter i stängning och behöver omfattande exportdokumentation för deras djur ska på en spontan resa till Långtbortistan och skickas imorgon bitti.

Att man bokar in icke-akuta grejer någon gång framöver när det passar med ens schema är fullt normalt, så gör nog de flesta tror jag?

När jag bokat tid för hältutredning har jag också tagit den tid jag fått och anpassat därefter helt enkelt. Eller som nu med stygnen, det är bara att lösa för det måste ju ske rätt dag.
Men nu - tandkoll, ingen panik heller. Känner att det inte är värt en semesterdag, då får jag åka till någon med fler tider. Förra året tog jag semester för det var lite svårt att hitta en tid som passade (skickade alla lediga dagar under en månad) och nu fick jag förslag på 2 dagar varav en går bort och den andra går bra men då på morgonen. Och kände att nu är jag ju jättekrånglig 🙈
Du är inte krånglig! Det är du som är kund. :)

Att man bokar in icke-akuta grejer någon gång framöver när det passar med ens schema är fullt normalt, så gör nog de flesta tror jag?
Nu har inte jag häst. Men jag anser inte att jag har skyldighet att fylla upp varken tandläkaren läkare eller vad det är för almenackan. Jag anpassar tider efter mig/oss. Sambon han tar den tiden som han blir erbjuden fast det verkligen inte alls passar.

Får ibland känslan av att alla 'såklart' är så himla flexibla och verkar ha så himla lätt att ta ledigt och stuva om på jobbet. Långt ifrån alla kan det. Det är inte bara att lämna arbetsuppgifterna till nån annan och absolut inte till nästa dag eller ens till senare samma dag.

Har haft så hela mitt arbetsliv och har aldrig haft problem med varken hästrelaterat eller vårdrelaterat eller annat man behöver få fixat i livet.

Jag missade tex plastinsamlingen iår, de har ju sina två dagar och sina exakta tider här också och jag jobbade. Och då får man ju bara leva med att man får vänta ett år till nästa tillfälle.

Jag har sett till att ha en arbetsplats där det finns möjlighet till flexibilitet. Brukar funka bra att samarbeta med kollegor som behöver ta ledigt för sina barn så vi ger och tar.

Har flera vänner som jobbar där de har väldigt svårt att ta ledigt under arbetstid, det skulle jag inte klara utan skulle vara för stressad över att känna mig låst. Hade ett jobb där det inte funkade särskilt bra att flexa p g a arbetsledarens rigida inställning. Det kunde bli svårt när t ex hovis behövde ändra tid med kort varsel, eller en kollega måste gå akut då det hänt dennes barn något.

Jag har sett till att ha en arbetsplats där det finns möjlighet till flexibilitet. Brukar funka bra att samarbeta med kollegor som behöver ta ledigt för sina barn så vi ger och tar.

Har flera vänner som jobbar där de har väldigt svårt att ta ledigt under arbetstid, det skulle jag inte klara utan skulle vara för stressad över att känna mig låst. Hade ett jobb där det inte funkade särskilt bra att flexa p g a arbetsledarens rigida inställning. Det kunde bli svårt när t ex hovis behövde ändra tid med kort varsel, eller en kollega måste gå akut då det hänt dennes barn något.
Ja, det måste vara guld värt att vara flexibel.
Jag sitter fast nästan helt under min schemalagda arbetstid. De ville tillomed ta bort möjligheten att ha komp sparat, utan betala ut all övertid som pengar direkt. Nu får vi ha 5h iallafall.

Ja, det måste vara guld värt att vara flexibel.
Jag sitter fast nästan helt under min schemalagda arbetstid. De ville tillomed ta bort möjligheten att ha komp sparat, utan betala ut all övertid som pengar direkt. Nu får vi ha 5h iallafall.
Det har det varit tack vare förstående chefer och kollegor. Har vänner med schemalagd arbetstid och jag insåg för länge sedan att jag inte skulle ha klarat av det. Dels för hästens skull, men också för att jag är morgontrött och har svårt att passa tidiga tider.

Just det där med att kunna lämna in plast EN dag på året är helt sjukt. En dag i månaden hade varit rimligt.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka