Bokbingo höst/vinter 2023

Mineur

Trådstartare
Moderator
Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump:

Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss per bok. Välj själv om du vill satsa på lite strö-kryss, bingo, eller full bricka. Motivera gärna dina kryss, oavsett hur långsökt förklaringen må vara!

Denna omgång pågår mellan den 1 oktober och den 31 december; större delen av boken ska alltså vara läst inom denna period för att räknas.

Länk till Goodreads Choice Awards, som nämns på rad 2, finns här: https://en.wikipedia.org/wiki/Goodreads_Choice_Awards. Ska också säga att vinnarna brukar avslöjas i början/mitten av december varje år, så vill man kan man vänta tills dess och välja en bok ur årets omgång!

Hojta om det är något som är oklart. Trevlig läsning! :)

Bokbingo höstvinter 2023.png
 
Jag kommer vara med även denna omgången, och har satt igång och börjat läsa några böcker som borde kunna passa in på några kryss.

Ett kryss funderar jag dock på, och har inga förslag som jag själv kommit på. Är det någon som har koll på vilka författare det finns som är släkt med en annan författare?
 
Jag kommer vara med även denna omgången, och har satt igång och börjat läsa några böcker som borde kunna passa in på några kryss.

Ett kryss funderar jag dock på, och har inga förslag som jag själv kommit på. Är det någon som har koll på vilka författare det finns som är släkt med en annan författare?
Karin Alvtegen är Astrid Lindgrens brors barnbarn. Det är den enda jag vet.

Är tveksam om jag ska vara med på detta bingo. Har precis börjat på en bok på 1000 sidor och det kommer nog ta nästan hela oktober att läsa ut den, då den dessutom är på engelska så det går lite långsammare att läsa än på svenska. Så frågan är hur många jag kommer hinna med totalt.
Men kanske bara ska läsa det jag vill och se om det passar in.
 
Jag kommer vara med även denna omgången, och har satt igång och börjat läsa några böcker som borde kunna passa in på några kryss.

Ett kryss funderar jag dock på, och har inga förslag som jag själv kommit på. Är det någon som har koll på vilka författare det finns som är släkt med en annan författare?
Jag fick idén när jag såg något om Malin Persson Giolito, som ju är dotter till Leif GW Persson. Sen har vi Liane Moriarty, vars syster Nicola Moriarty också skriver böcker. Men ja, det är kanske en lite onödigt svår ruta! ;)
 
Jag kommer vara med även denna omgången, och har satt igång och börjat läsa några böcker som borde kunna passa in på några kryss.

Ett kryss funderar jag dock på, och har inga förslag som jag själv kommit på. Är det någon som har koll på vilka författare det finns som är släkt med en annan författare?

Stephen King med barnen Owen King och Joe Hill.
Systrarna Brontë.
Familjen Schulman.
Systrarna Camilla Grebe och Åsa Träff.
 
Är tveksam om jag ska vara med på detta bingo. Har precis börjat på en bok på 1000 sidor och det kommer nog ta nästan hela oktober att läsa ut den, då den dessutom är på engelska så det går lite långsammare att läsa än på svenska. Så frågan är hur många jag kommer hinna med totalt.
Men kanske bara ska läsa det jag vill och se om det passar in.
Ärligt talat är det så jag oftast brukar göra. Visst, ibland låter jag mig kanske inspireras till något lite utöver det vanliga för att få till ett särskilt kryss, men i majoriteten av fallen blir det mer att jag läser det jag känner för och sedan klurar jag på hur det kan passa in på ett kryss. Det är lite roligt det med tycker jag, att fundera och analysera det man läst lite för att se om det kanske finns aspekter man inte tänkte på men som gör att det passar in i vissa rutor.
 
Ärligt talat är det så jag oftast brukar göra. Visst, ibland låter jag mig kanske inspireras till något lite utöver det vanliga för att få till ett särskilt kryss, men i majoriteten av fallen blir det mer att jag läser det jag känner för och sedan klurar jag på hur det kan passa in på ett kryss. Det är lite roligt det med tycker jag, att fundera och analysera det man läst lite för att se om det kanske finns aspekter man inte tänkte på men som gör att det passar in i vissa rutor.
I mitt fall så vet jag att jag normalt sett läser väldigt många böcker, så då kan jag lika gärna satsa på ett fullt bingo. Men det brukar bli en blandning - en del läser jag bara för att jag vill, och kryssar om de passar i någon ledig ruta. Medan vissa börjar jag läsa för just bingot - oftast de jag har svårare att kryssa med de böcker jag annars läst (i det här fallet, t.ex. släkt med författare, Nobelpristagare, one hit wonder och av/med kvinna som gjort avtryck i historien). Och om jag inte blir klar med bingot är inte det hela världen :)
 
Jag hakar givetvis också på, även om jag sällan går i mål med ambitionen om bingo. :D

Jag läste Memoria av David Lagercrantz, fortsättningen på Obscuritas som jag läste precis innan. Hade tänkt kryssa den på förra brickans ruta om förläggarföreningens topplista, men jobbade så mycket att jag inte hann påbörja den. Det är som sagt del 2 om polisen Vargas och hennes märklige följeslagare Rekke. En änkeman söker upp dem, då han av en slump råkat få se sin sedan många år döda hustru på ett relativt nytaget semesterfoto. Både Vargas och Rekke nystas in i privata hotbilder med kopplingar till organiserad brottslighet.

Det här är verkligen extra allt, skurken är en superskurk av värsta sort, genomond och bra på allt. Rekke är ett vrak med stora beroendeproblem, samtidigt som han är överintelligent och klarsynt. Det är action och långt från någon slags trovärdighet. Jag tycker det funkar som underhållning, men personporträtten haltar allt mer.

IMG_2136.jpeg


Kryssar rutan för en bok där eld spelar en roll i handlingen då det tidigt framgår att ärkeskurken har en förkärlek för att tända eld på sina offer.
 
Jag har en hel del nya böcker på väg hem. Tveksam om dessa böcker kommer ge så många kryss. Men jag hakar på iaf.:D
 
Jättebra kryss @Mineur 😊
Jag kommer absolut vara med. Men jag har precis börjat på Buddenbrooks av Thomas Mann. Typ 750 sidor med liten stil så det kommer att dröja ett tag till första krysset. Lyckligtvis är den tämligen lättläst.
 
Första krysset! Jag satsar alltid på att fylla hela brickan, har inte lyckats än men skam den som ger sig 😅

Har läst Nattfalkarna av Elly Griffiths bok tretton i serien om arkeologen Ruth Galloway som alltid dras in i en mordutredning på något vänster. Börjar närma mig slutet av serien, vilket känns lite tråkigt! Kryssar rutan "del i en serie".44FDB16C-13B6-47EB-BB3F-C0C83724FBEC.jpeg
 
Kan också göra mitt första kryss.
Deon Meyer, Devils Peak, vunnit pris
Mer av sydafrikanska konstraster, korruption och kriminalitet. Denna gång med en polis som huvudperson. Som tidigare en parallellberättelse som dröjer länge innan det framgår hur den hänger ihop med det andra, och som i slutet bidrar med förklaring. Personers bakgrund och sammanhang har betydelse för deras handlingar, och i boken visas både deras bra och dåliga sidor som en oskiljaktig enhet. (Bästa översatta kriminalroman enligt Deckarakademin)
 
Jon Fosse, Det er Ales, nobelpristagare
Jag brukar inte gå så bra ihop med den typ av litteratur som ger nobelpris. En talbok på 2.20 är vad jag klarar av. Om det inte var för att jag skulle få ett kryss, småpysslade med annat samtidigt, och för att det är kul att lyssna på nynorska, så hade jag nog inte kommit till slutet. Men jag tror absolut att den är bra för de som boken passar för.
 
Mina fyra första kryss är klara (inom typ ett tredagars intervall, det är därför det blev en hög samtidigt :p )

Blivit film - Crazy rich i Asien av Kevin Kwan. Rachel följer med sin pojkvän Nick hem till hans familj i Singapore, då de ska gå på Nick väns bröllop, men Rachel visste inte om att Nick (och alla andra som känner Nick) är galet rika. Jag såg filmen när den var ny (2018), och tyckte att både filmen och nu även boken var helt okej.

Huvudperson jag inte gillar - Eldbarnet av Elisabeth Berglund. Svensk fantasybok - Vivyas värld är egentligen väldigt glad och lättsam, men har blivit invaderad av en arme från en annan värld som också massakrerat hennes mamma och de andra ledarna i världen. För att kunna ha någon chans till att stänga portalerna mellan världarna måste hon, tillsammans med en man från en tredje värld, hitta Eldbarnet. Inte de värsta karaktärerna jag läst, men jag blev irriterad över dem ibland (vilket kanske också var meningen, då tanken nog är att de ska utvecklas och bli bättre människor allt eftersom).

Politisk bok - Winterkeep av Kristin Cashore. En fantasybok (fjärde boken i serien, som dock är av lite mer fristående karaktär och slutar inte med några cliffhangers), vilket inte var det jag tänkte mig skulle passa in som politisk bok. Men den handlar om att Bitterblue, som är drottning i ett klassiskt fantasyland (dvs monarki där det finns en del magi och inte så mycket teknologi), åker till ett nyupptäckt land som är mer teknologiskt avancerat och där landet istället styrs som en demokrati av lärda människor, med en hel del regler om att skydda miljön etc. Allt eftersom visar det sig dock att den demokratin, som såg bra ut på papperet, kanske inte är så välfungerande ändå. (och sedan är det en del äventyr, romans etc. - och blå rävar som kan kommunicera i tankarna med folk).

Titel som börjar på H - Hello Stranger av Lisa Kleypas. Historisk romantik som utspelar sig i ett viktorianskt England. Den här boken handlar om en kvinnlig läkare och en man som brukade vara detektiv, och som nu har en del rykten som cirkulerar kring honom. Han har dock fått reda på en del saker om en del viktiga personer, som de inte vill ska komma fram. Del 4 i serien om the Ravenels, jag håller på att lyssna igenom hela serien som ljudböcker - trevliga när jag håller på att pyssla i trädgården, kör bil etc.

IMG_20231008_195110516_MP.jpg
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
12 121
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
412
Senast: Snurrfian
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 807
Kultur Här kommer nästa bingobricka. Men vi drar inte igång riktigt ännu, vill bara ge er en chans att kika på brickan redan nu. Bingot går...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
3 637

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp