Bokbränning

:confused: Vem har kopplingar till Wagner gruppen?

Jämförandet jag gjorde var meningen att nå tillbaka till Fru_Tuvstarrs inlägg 321. Nämligen att lägga skulden till de våldsamheter som skett i Sverige och terrorbrottet i Belgien där det hör hemma, eller att Sverige över huvudtaget är i det läge vi är idag. Jag förstår enkelheten i att skylla på SD och Paludan (om detta med koranbränning aldrig hade skett) då skulle vi inte vara där vi är idag osv. Att ta det snabbspåret likställer jag med att verkligen blunda för det enorma problem för vad religiös extremism gör i ett civiliserat samhälle. Jag tänker tvärtom...att TACKvare koranbränning, Lars Vilks, Gyllandsposten mfl så synliggör det hur lättretade och hur verkligen farlig Islamismen är och hur det påverkar vår yttrandefrihet.

Paludan har kopplingar till Wagner-gruppen.
 
Detta tycker jag är viktigt, och jag håller med! Jag vill gå så långt att jag tycker att vi BEHÖVER Lars Vilks, Charlie Hebdo, Ecce Homo, Jyllandsposten, Salman Rushdie med flera i ett demokratiskt och fritt samhälle. Det vore fruktansvärt om vi gick runt och vore så rädda för terroristerna att vi började censurera oss själva!!

Absolut.

Men sedan tycker jag också att vi ska fundera på det här med att sparka neråt... vi som privilegierade vita kanske kan fundera lite på hur det är att vara en utsatt minoritet i ett samhälle som på många sätt är totalt annorlunda mot vad en är van vid.

Bara för att en får säga något betyder inte att en måste göra det. Lite jäkla hänsyn och hyfs helt enkelt. Och faktiskt kanske försöka att kommunicera innan en tycker det är en bra idé att medvetet provocera.
 
Absolut.

Men sedan tycker jag också att vi ska fundera på det här med att sparka neråt... vi som privilegierade vita kanske kan fundera lite på hur det är att vara en utsatt minoritet i ett samhälle som på många sätt är totalt annorlunda mot vad en är van vid.

Bara för att en får säga något betyder inte att en måste göra det. Lite jäkla hänsyn och hyfs helt enkelt. Ochfaktiskt kanske försöka att kommunicera innan en tycker det är en bra idé att medvetet provocera.
Självcensur är aldrig rätt väg att gå. Är själv del av en minoritetsgrupp och vi hade en dag på jobbet för flera år sen där vi skulle blå påminda om värdegrund osv. Min chef blev heligt förbannad på mig att jag vägrade bli kränkt över andras ord, åsikter och dålig humor. Hon ville så gärna att jag skulle hålla med henne så mina kollegor hade varit tvungna att självcensurera sig. Vad hade det gett för bild av mig? Hade jag fått mer respekt av det?
 
Fan kan läsa Bibeln också. Det var INTE vad @EmmaBovary menade.
Ok så vad menade EmmaBovary då? Jag gjorde liknelsen med resonemanget att den som i ett förhållande blir utsatt för våld har själv bidragit till förloppet genom att provocera. Jag gjorde medvetet liknelsen eftersom det helt plötsligt blir väldigt tydligt hur otroligt fel och farligt det är att föra diskussionen på det sättet.
Absolut.

Men sedan tycker jag också att vi ska fundera på det här med att sparka neråt... vi som privilegierade vita kanske kan fundera lite på hur det är att vara en utsatt minoritet i ett samhälle som på många sätt är totalt annorlunda mot vad en är van vid.

Bara för att en får säga något betyder inte att en måste göra det. Lite jäkla hänsyn och hyfs helt enkelt. Och faktiskt kanske försöka att kommunicera innan en tycker det är en bra idé att medvetet provocera.
Men alltså vaddå sparka nedåt? Vem är det som får en massa sparkar på sig? Den här lilla minoriteten har fullt stöd av tex. Irans högsta ledare som i sin tur har mäktiga polare i både Irak och Libanon.
Allt kokar ner till:
Får man bränna helig skrift i Sverige utan att det är ett brott ? Ja
Får den som känner sig uppviglad, kränkt, förbannad och förnedrad -lov att misshandla, mörda eller be någon annan att misshandla eller mörda någon för det? Nej
Ska vi försvara yttrandefrihet eller ska den inskränkas? Ja eller nej?
 
Jaja, iaf stöder Sverige ovillkorligt Saudiarabien mfl. Och har officiellt uttryckt att det behövs svenskar där för att stödja demokratibyggande och kvinnors och HBTQI rättigheter. Därför är det viktigt med ett nära samarbete. Det finns nog få som tvivlar att en av de mäktigaste svenskar i en av världena största organisationer kommer att rösta för att Saudiarabien får arrangera en av den största händelserna i världen.

Om tillräckligt många svenskar flyttar dit för att arbeta för den saudiska regimen och affärsintressen så kanske Saudiarabien till slut kanske kastar skit på Sverige.

Sportswashing
 
Absolut.

Men sedan tycker jag också att vi ska fundera på det här med att sparka neråt... vi som privilegierade vita kanske kan fundera lite på hur det är att vara en utsatt minoritet i ett samhälle som på många sätt är totalt annorlunda mot vad en är van vid.
Ur det stora perspektivet är islam världens näst största religion (efter kristendomen) och därtill den snabbast växande. Så ur demokratisk synvinkel måste det vara okej att kritisera, häda och förlöjliga RELIGIONEN islam och dess "heliga" symboler. Islam är liksom en gigantisk maktfaktor i världen, vi kan inte tassa på tå runt den anser jag (och självklart inte runt kristendomen eller någon annan religion heller).

Med det sagt så tycker jag att enskilda människor som råkar vara muslimer ska kunna få utöva sin religion i fred. De behöver inte köpa och läsa Jyllandsposten eller Charlie Hebdo och reta sig på några karikatyrer, men de ska kunna ta sig till sin moské och utöva sin religion utan att behöva löpa gatlopp mellan idioter som kör upp en brinnande koran i ansiktet på dem. Självklart! Därför borde man ju kunna förpassa koraneldande till avlägsna parkeringar där de inte stör, kan jag tycka (visst gjordes det med Paludan?)

Sen är ju föralldel inte alla som bränner koraner vita och priviligierade, med undantag för Paludan då, utan lite olika nationaliteter, religioner och, gissar jag, även olika hudfärger.

Bara för att en får säga något betyder inte att en måste göra det. Lite jäkla hänsyn och hyfs helt enkelt. Och faktiskt kanske försöka att kommunicera innan en tycker det är en bra idé att medvetet provocera.
Nej, man behöver inte säga allt och man behöver inte provocera enskilda människor och där tycker jag som sagt att de senaste koranbränningarna gått över gränsen. Men att generellt kritisera en av världens största religioner, det vidhåller jag faktiskt att vi till och med BEHÖVER göra!
 
Ur det stora perspektivet är islam världens näst största religion (efter kristendomen) och därtill den snabbast växande. Så ur demokratisk synvinkel måste det vara okej att kritisera, häda och förlöjliga RELIGIONEN islam och dess "heliga" symboler. Islam är liksom en gigantisk maktfaktor i världen, vi kan inte tassa på tå runt den anser jag (och självklart inte runt kristendomen eller någon annan religion heller).

Med det sagt så tycker jag att enskilda människor som råkar vara muslimer ska kunna få utöva sin religion i fred. De behöver inte köpa och läsa Jyllandsposten eller Charlie Hebdo och reta sig på några karikatyrer, men de ska kunna ta sig till sin moské och utöva sin religion utan att behöva löpa gatlopp mellan idioter som kör upp en brinnande koran i ansiktet på dem. Självklart! Därför borde man ju kunna förpassa koraneldande till avlägsna parkeringar där de inte stör, kan jag tycka (visst gjordes det med Paludan?)

Sen är ju föralldel inte alla som bränner koraner vita och priviligierade, med undantag för Paludan då, utan lite olika nationaliteter, religioner och, gissar jag, även olika hudfärger.


Nej, man behöver inte säga allt och man behöver inte provocera enskilda människor och där tycker jag som sagt att de senaste koranbränningarna gått över gränsen. Men att generellt kritisera en av världens största religioner, det vidhåller jag faktiskt att vi till och med BEHÖVER göra!

Jag håller helt med dig! Islam är faktiskt inte en liten minoritet som det är synd om. Det är en gigantisk världsreligion! Kritiserar man islam så sparkar man inte neråt. Förutom möjligtvis om man är påven själv.

Ja, jag vet en ort där man flyttade koranbränningen från den plats Paludan ville ha den på (intill stadens problemområde med hög andel invandrare) till en plats som var mycket mer lämplig ur polisiär synpunkt. En plats där Polisen lätt kunde kontrollera allt och se till att det gick lugnt till. Vilket det gjorde. Jag tror inte det finns många platser som är lättare för Polisen att kontrollera än just den. Då gick det alldeles utmärkt att byta plats. Så varför man låtit folk bränna koranen utanför moskéer och ambassader förstår jag inte alls!
 
men de ska kunna ta sig till sin moské och utöva sin religion utan att behöva löpa gatlopp mellan idioter som kör upp en brinnande koran i ansiktet på dem. Självklart! Därför borde man ju kunna förpassa koraneldande till avlägsna parkeringar där de inte stör, kan jag tycka (visst gjordes det med Paludan?)
Så om någon söker tillstånd att få demonstrera utanför Nazisternas högkvarter här i Sverige och bränna hakkors och skandera okvädningshot och polisen vet att nu kommer nazisterna att leta upp någon och skära halsen av eller ställa till så mycket oreda att vi får svårt att kontrollera dem och bränna bilar osv. ska då polisen visa dom till en avlägsen bilparkering?
 
Så om någon söker tillstånd att få demonstrera utanför Nazisternas högkvarter här i Sverige och bränna hakkors och skandera okvädningshot och polisen vet att nu kommer nazisterna att leta upp någon och skära halsen av eller ställa till så mycket oreda att vi får svårt att kontrollera dem och bränna bilar osv. ska då polisen visa dom till en avlägsen bilparkering?
Nu vet jag inte riktigt vad du menar här, men ja i princip. Polisen kan ju både neka tillstånd och hänvisa till annan plats just med hänsyn till att kunna upprätthålla ordingen. Det har uppenbarligen gjorts med Paludans koranbränningar, det finns fler exempel, t.ex. när NMR skulle demonstrera i Göteborg och ville avsluta på Götaplatsen men istället hänvisades till ICA Maxis parkeringsplats på Mölndalsvägen... Lite snopet, men mycket säkrare :D
 
Så om någon söker tillstånd att få demonstrera utanför Nazisternas högkvarter här i Sverige och bränna hakkors och skandera okvädningshot och polisen vet att nu kommer nazisterna att leta upp någon och skära halsen av eller ställa till så mycket oreda att vi får svårt att kontrollera dem och bränna bilar osv. ska då polisen visa dom till en avlägsen bilparkering?
Tror polisen att det kommer leda till bilbränder och halshuggningar i samband med demonstrationen så ska polisen flytta sammankomsten till en avlägsen parkering (eftersom det finns stöd i lag för det om bedömningen görs att den allmänna ordningen kommer att drabbas av sammankomsten).

Befarar polisen däremot INTE att det kommer ske något i samband med demonstrationen så finns heller inte stöd i lag att stoppa den
 
Ok så vad menade EmmaBovary då? Jag gjorde liknelsen med resonemanget att den som i ett förhållande blir utsatt för våld har själv bidragit till förloppet genom att provocera. Jag gjorde medvetet liknelsen eftersom det helt plötsligt blir väldigt tydligt hur otroligt fel och farligt det är att föra diskussionen på det sättet.
Det är väl förmodligen ytterst, ytterst sällsynt sällan som den som uppviglar/hetsar/manar till brott gör det mot sig själv. Ett exempel som inte rör religion är stormningen av Kapitolium, flera Proud Boys medlemmar har dömts för just uppvigling, trots att själva knappast varit bland de mest våldsamma i stormningen.
 
Absolut.

Men sedan tycker jag också att vi ska fundera på det här med att sparka neråt... vi som privilegierade vita kanske kan fundera lite på hur det är att vara en utsatt minoritet i ett samhälle som på många sätt är totalt annorlunda mot vad en är van vid.

Bara för att en får säga något betyder inte att en måste göra det. Lite jäkla hänsyn och hyfs helt enkelt. Och faktiskt kanske försöka att kommunicera innan en tycker det är en bra idé att medvetet provocera.

Tack gode gud (pun intended) att någon kunde påpeka detta. Vi blir heligt förbannade när Kalle Anka klipps om till Julafton, men muslimer ska minsann tåla precis vad som helst. Nog för att vi lever i en sekulariserad västerländsk bubbla, men något form av förståelse kan väl ändå inte vara så svårt.
 
Tack gode gud (pun intended) att någon kunde påpeka detta. Vi blir heligt förbannade när Kalle Anka klipps om till Julafton, men muslimer ska minsann tåla precis vad som helst. Nog för att vi lever i en sekulariserad västerländsk bubbla, men något form av förståelse kan väl ändå inte vara så svårt.
Vem blir heligt förbannad över Kalle Anka? Varför måste muslimer tåla precis vad som helst, för att någon bränner en koran i ett gathörn eller på en parkering?
 
Vem blir heligt förbannad över Kalle Anka? Varför måste muslimer tåla precis vad som helst, för att någon bränner en koran i ett gathörn eller på en parkering?

:confused: Jag vill minnas att det var spaltmeter av artiklar och kommentarer från svennebananer i olika medier när Kalle Anka klipptes om. Och nej, jag har ju förståelse för att man som muslim kan känna sig både rädd och kränkt över Paludans korståg mot islam. Missförstod du inlägget? Edit: jag var alltså ironisk.
 
Jag håller helt med dig! Islam är faktiskt inte en liten minoritet som det är synd om. Det är en gigantisk världsreligion! Kritiserar man islam så sparkar man inte neråt. Förutom möjligtvis om man är påven själv.

Ja, jag vet en ort där man flyttade koranbränningen från den plats Paludan ville ha den på (intill stadens problemområde med hög andel invandrare) till en plats som var mycket mer lämplig ur polisiär synpunkt. En plats där Polisen lätt kunde kontrollera allt och se till att det gick lugnt till. Vilket det gjorde. Jag tror inte det finns många platser som är lättare för Polisen att kontrollera än just den. Då gick det alldeles utmärkt att byta plats. Så varför man låtit folk bränna koranen utanför moskéer och ambassader förstår jag inte alls!
Självklart ska man kunna kritisera religionen som sådan, men när det var snack om att bränna Toran vid någon judisk församling tog det hus i helsike och jag ser ingen skillnad mot att bränna Koranen eller Bibeln. Varför är det ok att bränna heliga böcker om man vill kritisera religionen? Är det konstruktivt på något vis, får man någon att lyssna, diskutera och komma till något samförstånd genom att bränna en bok? Var det så nazisterna menade med sina bokbål, att kritisera, diskutera och enas över judefrågan?
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 104
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 139
Senast: cassiopeja
·
Hemmet I min enorma källare har jag sjukt mkt böcker i flyttkartonger. Böcker har varit mitt liv. Jag har älskat mina böcker. Älskat!!! Nu...
Svar
14
· Visningar
2 414
Senast: KungTulle
·
Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 334
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp