Bokföringsprogam för småföretag?

• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare susekl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 2 656
S

susekl

Någon som har några bra förslag på bokföringsprogram för småföretag? Nämn gärna vilket du använder och vad du tycker är för- och nackdelar med det, vilka möjligheter och begränsingar det har. SPCS går bort direkt då jag har pratat med flera som har nämnt fler nackdelar än fördelar om man säger så

Sv: Bokföringsprogam för småföretag?

Och jag kan inte tänka mig något annat än SPCS...
Min mamma som jobbar professionellt med bokföring sen drygt 30 år tillbaka, använder det och har inga synpunkter vad jag vet..

Jag tycker du ska prova själv och bilda dig en egen uppfattning.

Någon som har några bra förslag på bokföringsprogram för småföretag? Nämn gärna vilket du använder och vad du tycker är för- och nackdelar med det, vilka möjligheter och begränsingar det har. SPCS går bort direkt då jag har pratat med flera som har nämnt fler nackdelar än fördelar om man säger så

Enkelt (dvs ganska begränsat) men helt tillräckligt för att sköta bokföring och stöd för deklaration i ett litet företag:

Bokis - www.bokis.info

Har använt det i två år nu och tycker att det är helt OK. Och priset gör att det har blivit mitt val.

Jag kör SPCS "privat" & tycker att det fungerar mycket bra för en vanlig användare. På jobbet har jag bara kört större, mer komplexa program som inte är jämförbara.

Jag har testat både SPCS och Hogia och jag måste säga att jag föredrar Hogia.

Ett tips är att välja ett program som du har "i din burk" och inte något där du är kopplad mot programsäljarens server. Den förstnämnda varianten har du kvar all info om du vill byta program - men i den sistnämnda så försvinner mycket information om du väljer att inte förnya ditt avtal.

Mamut är ett exempel på den "andra" varianten - och jag tyckte att Mamut var ett DÅLIGT ekonomiprogram - men hade enligt mina säljande kollegor en bra säljstödsfunktion. Dock "tappade" den en gång ett trettiotal kundfakturor ur fakturajournalen - pga att programmet "tappade kontakten" med servern när journalen kördes! Sånt som man inte kunde gardera sig emot enligt Mamuts support:eek: :eek: :eek: Efter detta byttes Mamut ut mot SPCS.

SPCS är ett suveränt program tycker jag!

*trådkapning*
någon som känner till något bra bokföringsprogram för linux?

Använder SPCS både privat och på en redovisningsfirma. Funkar alldels utmärkt och vi är jättenöjda med det. Rätt enkelt att använda också.

Enkelt (dvs ganska begränsat) men helt tillräckligt för att sköta bokföring och stöd för deklaration i ett litet företag:

Bokis - www.bokis.info

Har använt det i två år nu och tycker att det är helt OK. Och priset gör att det har blivit mitt val.

Det här verkar ok faktiskt, tack för tipset, väldigt bra pris också! Är det ett program där det finns i burken så att säga?

Ett tips är att välja ett program som du har "i din burk" och inte något där du är kopplad mot programsäljarens server. Den förstnämnda varianten har du kvar all info om du vill byta program - men i den sistnämnda så försvinner mycket information om du väljer att inte förnya ditt avtal.

Ok jättebra tips att tänka på, tack, det verkar ju klart bättre att ha ett där det finns i min burk.

Mamut är ett exempel på den "andra" varianten - och jag tyckte att Mamut var ett DÅLIGT ekonomiprogram - men hade enligt mina säljande kollegor en bra säljstödsfunktion. Dock "tappade" den en gång ett trettiotal kundfakturor ur fakturajournalen - pga att programmet "tappade kontakten" med servern när journalen kördes! Sånt som man inte kunde gardera sig emot enligt Mamuts support:eek: :eek: :eek: Efter detta byttes Mamut ut mot SPCS.

Hmm, det verkar ju lätt skrämmande måste jag säga. Mamut är nog inget jag skulle satsat på ändå för det är lite för stort för det jag eventuellt har på gång.

Jag använder Fortnox vilket är ett system som ligger på en webserver så jag kan nå det från vilken dator som helst. Jag slipper fundera på backuper och vet att min bokföring finns kvar även om min dator skulle krascha. Man betalar per kvartal och det kostar väldigt lite om man bara ska ha bokföringen. Det finns flera funktioner att köpa till om man behöver dem men det gör inte jag eftersom min verksamhet är så liten. Jag tycker supporten har varit bra och programmet är enkelt att använda.

Det här verkar ok faktiskt, tack för tipset, väldigt bra pris också! Är det ett program där det finns i burken så att säga?

Ja, alla verifikationer finns i burken så det är inga konstígheter. Dock när du har allt lokalt så är man själv ansvarig för att göra backup på sin bokföring.

Jag använder spcs fakturerings program och är väldigt nöjd med det

Hej denna tråd är från 2007 men tycker ni fortfarande att spcs är det bästa programmet? Är på g att starta eget men kan inte så mkt än och detta med bokföring måste jag lära mig. Funderar även på att gå nån bokföringskurs. Har ni gjort det eller är ni självlärda?

Jag har använt SPCS under min utbildning och jag tycker iaf om det, men är kanske skillnad att jobba med det "på låtsas" än när man använder det i ett riktigt företag.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
730
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 881
Senast: Derivata
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 734
Senast: ildiko
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 936
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31