Bokprat psykisk ohälsa

fejt

Trådstartare
Jag ska bokprata på högstadiet på temat psykisk ohälsa. Jag känner eleverna, tycker om, och är van vid att prata med tonåringar och har egen erfarenhet. Det känns helt oladdat för mig och jag ser fram emot det. Men för att inte fastna i egna tankegångar och för att jag verkligen vill ta vara på möjligheten söker jag input från andra.
När jag pratar med unga om läsning brukar jag trycka på att böcker gör en mindre ensam. Att man i böcker kan hitta andra som tänkt samma "konstiga" tankar som en själv. Saker man tänker på, känner och som man trott varit skamliga är sånt andra också tänkt på.
Bokpratet är ett slags intro till en föreläsning som eleverna kan gå på om de vill.
Finns det något ni tycker att man inte får missa? Vad hade fått era unga jag att förstå att den som pratar inte vill att man ska läsa fler böcker för att utvecklas språkligt? Att det handlar om en önskan om att förmedla att en bok kan vara en vän i nöden. Samt har ni något boktips som jag absolut inte får missa?
Några viktiga saker jag tänkt på: Pojkars psykiska ohälsa, hbtq-personers utsatthet, att vara på flykt och skolans krav.
 
Jag vet inte om det här är vad du är ute efter, men jag minns att jag som 13/14-åring fastnade för Akademibokhandelns dåvarande slogan, "att läsa är att resa". Jag hade till och med de orden utklippta och uppsatta på väggen i mitt tonårsrum ett tag. För mig satte de orden verkligen fingret på det, de hjälpte mig att förstå varför jag älskade (älskar) att läsa. Att få stiga in i en helt annan värld för en stund, umgås med andra "personer", sluta tänka på sådant som kanske gör ont och ibland även lära sig ett och annat om andra kulturer m.m. på vägen.
 
@fejt två boktips

Handbok för psykon att leva med psykisk ohälsa av Tove Lundin. Boken riktar sig till ungdomar som lever med psykisk ohälsa.

När ingen märker av Emma Holmgren och Joel Johansson.
 
Jag vet inte om det här är vad du är ute efter, men jag minns att jag som 13/14-åring fastnade för Akademibokhandelns dåvarande slogan, "att läsa är att resa". Jag hade till och med de orden utklippta och uppsatta på väggen i mitt tonårsrum ett tag. För mig satte de orden verkligen fingret på det, de hjälpte mig att förstå varför jag älskade (älskar) att läsa. Att få stiga in i en helt annan värld för en stund, umgås med andra "personer", sluta tänka på sådant som kanske gör ont och ibland även lära sig ett och annat om andra kulturer m.m. på vägen.
Jamen, det är ju så det är. Jag vill så gärna att fler barn och unga ska få just den här insikten. Men hur gör man? Tack för citatet. Det passar att skylta med på bibblan.
 
Har inte så mycket vettigt att komma med, förutom boktips, Sofia Nordin skriver otroligt bra ungdomsböcker (som även vuxna kan ta till sig!), och främst Allt ska brinna tog hand om ämnet psykisk ohälsa som inte är sin egen på ett otroligt sätt.

Annars håller jag med @Mineur att läsa för mig handlar om att få släppa omvärlden, att få tänka på något annat och leva i en annan värld ett tag.
När jag själv var utbränd och i en depression så läste jag (e-böcker) i princip dygnets alla vakna timmar i 2-3 månader för att slippa tänka på mitt eget. Jag behövde koppla ifrån mig själv från världen och vara någonstans där min ångest inte fanns för att orka ta mig genom och ut. Hade jag inte haft böcker vet jag inte vad jag gjort när kroppen inte klarade av att vara stilla men hjärnan inte orkade röra sig.
 
Har inte så mycket vettigt att komma med, förutom boktips, Sofia Nordin skriver otroligt bra ungdomsböcker (som även vuxna kan ta till sig!), och främst Allt ska brinna tog hand om ämnet psykisk ohälsa som inte är sin egen på ett otroligt sätt.

Annars håller jag med @Mineur att läsa för mig handlar om att få släppa omvärlden, att få tänka på något annat och leva i en annan värld ett tag.
När jag själv var utbränd och i en depression så läste jag (e-böcker) i princip dygnets alla vakna timmar i 2-3 månader för att slippa tänka på mitt eget. Jag behövde koppla ifrån mig själv från världen och vara någonstans där min ångest inte fanns för att orka ta mig genom och ut. Hade jag inte haft böcker vet jag inte vad jag gjort när kroppen inte klarade av att vara stilla men hjärnan inte orkade röra sig.
Jag älskar Sofia Nordins böcker. De är också populära bland ungdomarna. Hon är en fantastisk författare med en otrolig tonträff.
Din upplevelse av läsning är så fin. Jag tar med mig den. Tack!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 533
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Hej! Hur tar jag steget för att faktiskt söka vård för att man mår dåligt psykiskt? I grund och botten handlar det om något som...
Svar
1
· Visningar
736
Senast: Monimaker
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 335
Senast: MML
·
Relationer Triggervarning självskadebeteende/ relaterat till självmordstankar Jag har en vän som jag pratar med en hel del online, enbart i...
Svar
10
· Visningar
1 601
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp